FileZilla 3.0 släppt! - Nu för Linux!

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

FileZilla 3.0 släppt! - Nu för Linux!

Post by Moonsky »

FileZilla 3.0 är nu släppt. En populär open source FTP klient under GPL. Tidigare fanns den i version 2 bara för Windows, men version 3 är omskriven from scratch med wxWidgets och finns nu till både Windows och Linux.

En ypperlig FTP klient!

http://filezilla-project.org/
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Men, det är väl bara en GUI-klient? Isf finns det ju en hel del andra som kan vara bättre (Har inte testat denna nu eftersom jag har lite svårt att köra GUI-program via PuTTy. =))
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Nice! Har varit FileZilla-anhängare ett tag nu och följde utvecklingstråden för nya versionen ett tag men hade glömt bort den.

Verkar funka OK i OS X, men ikonera är grymt fula.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

MarkSlap wrote:Men, det är väl bara en GUI-klient? Isf finns det ju en hel del andra som kan vara bättre (Har inte testat denna nu eftersom jag har lite svårt att köra GUI-program via PuTTy. =))
Ja, FileZilla är en GUI-klient. Men den är bra.
Funkar inte GUI för dig, så kan du använda "ncftp" eller nåt.
mr b0m wrote:Nice! Har varit FileZilla-anhängare ett tag nu och följde utvecklingstråden för nya versionen ett tag men hade glömt bort den.

Verkar funka OK i OS X, men ikonera är grymt fula.
Blir väl förhoppningsvist bättre snart. Om inte, så kan du bidra ikoner till FileZilla projektet om du tror att du kan göra bättre. Det är open source, så bidrag är välkomna.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Verkar som om de fokuserar på gtk, den ser mindre lyckad ut i kde, även om man kör med "GTK Styles and fonts" i kde.. :/
hej.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Fredrik Ågren wrote:Verkar som om de fokuserar på gtk, den ser mindre lyckad ut i kde, även om man kör med "GTK Styles and fonts" i kde.. :/
Dem använder sig av WxWidgets, ett widget toolkit som gör att programmet får "native look and feel" på det operativ systemet som det körs.

På Windows blir det Win32 API, på Linux blir det GTK+.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Moonsky wrote:
Fredrik Ågren wrote:Verkar som om de fokuserar på gtk, den ser mindre lyckad ut i kde, även om man kör med "GTK Styles and fonts" i kde.. :/
Dem använder sig av WxWidgets, ett widget toolkit som gör att programmet får "native look and feel" på det operativ systemet som det körs.

På Windows blir det Win32 API, på Linux blir det GTK+.
Jotack, det vet jag. Men jag anser ju att "native look and feel" är ren bs i linux-fallet, iaf för oss som inte kör gtk som native.
hej.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Fredrik Ågren wrote:Jotack, det vet jag. Men jag anser ju att "native look and feel" är ren bs i linux-fallet, iaf för oss som inte kör gtk som native.
Aye!
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply