Airbags - en fråga

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Airbags - en fråga

Post by exzrael »

Hur fungerar egentligen luckan till en airbag när den löser ut? Jag har hört att "locket" framför airbaggen flyger neråt men andra säger att det är en lucka och att "locket" aldrig lämnar ratten utan bara öppnas.

Har kollat runt lite på nätet men fann inget matnyttigt.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Skyddet splittras helt enkelt. Se skyddet som ett H. Där krockkudden kommer att pressas ut i mitten av H:t. Kanterna trycks helt enkelt åt sidan. Så du behöver inte oroa dig för att få nån airbagplatta flygandes i huvudet vid en eventuell krock ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

XitArS wrote:airbagplatta flygandes i huvudet vid en eventuell krock ;)
Grymt ont det hade gjort. ;D
User avatar
Peter Wall
Hedersbit
Posts: 7026
Joined: 2002-03-08 0:52:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by Peter Wall »

Däremot bryter du ju ofta någon arm (om man håller armarna som man ska göra och blir lärd på trafikskolan).
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Peter Wall wrote:Däremot bryter du ju ofta någon arm (om man håller armarna som man ska göra och blir lärd på trafikskolan).
Körskolan jag gick till var tämligen noggranna med att tio-i-två var bästa möjliga hållning för att undvika skador. Det stämmer alltså inte?
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

exzrael wrote:Körskolan jag gick till var tämligen noggranna med att tio-i-två var bästa möjliga hållning för att undvika skador. Det stämmer alltså inte?
Tio i två var väl längesen... det är kvart i tre som gäller, vilket är ganska logiskt med tanke på att risken för att slå sig själv i ansiktet är ganska stor vid krock om händerna sitter tätare ihop.
Facts are stubborn things.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

De testade just det här med airbags och skadade armar/fingrar i ett av de senaste mythbusters-avsnitten.
Håller man som man ska, med händerna någonstans runt där körskolan säger, händer inget annat än att kudden expanderar i famnen och pressar armarna utåt, så man automatiskt tappar greppet om ratten. Varken kudde eller öppningsbara delar av ratten kommer i närheten av händerna då.

Håller man däremot händerna mer mitt på rattnavet med lillfingrarna på eller ut mot rattens omkrets, kanske som ett cykelstyre, så kan man bli av med både en och två fingrar när skarverna som ska ge vika för kudden spricker upp vid explosionen.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

För att återgå till ämnet, det som driver en airbag är en mindre sprängladdning som tänds elektriskt av en mnidre dator som tar in information från bland annat accelerometrar.

Vissa påstår att denna sprängladdning är lika kraftig som en granat vilket inte är sant, den har dock liknande effekt som en granat på just bakåtvända barnstolar med sin riktade sprängverkan.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Airbagen stannar inte uppblåst som en ballong heller (som i filmer) utan den försvinner ganska fort för att man ska kunna styra bilen om den fortfarande rullar.
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

"försvinner" gör den inte, men den har ett par stora hål som släpper ut gasen rätt fort så att den blir en slapp tygpåse som hänger rätt ned.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ghlargh wrote:"försvinner" gör den inte, men den har ett par stora hål som släpper ut gasen rätt fort så att den blir en slapp tygpåse som hänger rätt ned.
Heh, näe, men den försvinner ur sikten för föraren :P
Kan inget om mycket
Post Reply