Routerns el. mjukvarans uppg. att dela bandbredden på 50/50?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Routerns el. mjukvarans uppg. att dela bandbredden på 50/50?

Post by Joel »

Hejsan!

Pappa och jag tycker inte om varandra, eftersom jag inte kan fragga på UT samtidigt som han vill surfa på vad nu medelålders alkisar gör ;)

Lösningen, att begränsa våra datorers användning av bandbredden till 50% var.

Det ska tydligen finnas 3d party mjukvara som möjliggör detta, men även något inbyggt i Windows vid namn ICS?

Bäst vore nog om det kan ställas in i routern.

Tankar?
meh
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

det är nog QoS du tänker på. Din router måste ha stöd för detta, och vad jag stött på finns det inte i billiga routrar, utan bara i m0n0wall, pfsense osv.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Det finns inga omvägar i form av freeware, då?

Ny router borde jag skaffa ändå iofs (stryper bandbredden efter x antal timmar regelbundet), men ändå.

Tack för ditt svar.
meh
User avatar
NdL
Posts: 123
Joined: 2005-06-15 3:00:28

Post by NdL »

Ett smidigt program är ju netlimiter.
I programmer ställer man helt enkelt in vilken bandbredd man får använda.

Det bygger ju på att båda använder det, och att ingen ändrar i programmet :D
Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Behöver din pappa 50% av er bandbredd när han surfar?

Det låter som han bara surfar på YouTube.

Dessvärre har du ingen makt över trafiken utanför din dator [från din dator]. Jag utgår från att ni har en vanlig hemma-router, vilken antagligen inte har någon funktionalitet att strypa viss trafik.

Teoretiskt sett skall det inte vara ett problem att surfa och spela UT samtidigt. Om du tittar på throughput av nätverkstrafiken från din dator när du spelar så kan jag nästan garantera att den inte går över 40Kbit/sek.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Ramza wrote:Behöver din pappa 50% av er bandbredd när han surfar?

Det låter som han bara surfar på YouTube.

Dessvärre har du ingen makt över trafiken utanför din dator [från din dator]. Jag utgår från att ni har en vanlig hemma-router, vilken antagligen inte har någon funktionalitet att strypa viss trafik.

Teoretiskt sett skall det inte vara ett problem att surfa och spela UT samtidigt. Om du tittar på throughput av nätverkstrafiken från din dator när du spelar så kan jag nästan garantera att den inte går över 40Kbit/sek.
Spelar jag samtidigt som han surfar eller syrran tankar musik, är det ospelbart helt enkelt.

Just nu har vi 0,5 mbit. (Ska byta till 24 mbit eftersom det är 20 kr dyrare... ::))

Så ja, om vi bortser från att vi har 24 mbit om en vecka, så behöver jag hela bandbredden och möjligtvis lite mer (vem vet?) för att det inte ska påverka mitt spelande.

Jag tippar på att UT3 kräver mer bandbredd än UT99, som du kanske tänkte på. (Helt förståeligt då jag inte specifierade)

Tack för alla svar!

PS. Ska prova netlimiter DS.
meh
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Netlimiter fungerade finfint, men sätter man en gräns vid säg 250 kbit/s ser diagrammet (över hur mycket bandbredd som använts över tid) ut som en väldigt artrik skog med avseende på trädens höjd.

Dvs, jag tror man kan använda ordet sporadiskt här.

Beror det på att det är mjukvara?

Mvh

PS. Sporadiken (?) sträckte sig så långt som 50 - 100 kbit åt vardera sida, mest uppåt, men om detta värde inte är proportionellt med linans tak är detta inget problem DS.
meh
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Kollade hur mycket UT tog av bandbredden, ~ 9 kbyte/s.

Men ändå laggar det massor?

Och nej det är inte servern som är dålig. Fattar inte.
meh
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det kan ju ha att göra med routingen hos din isp. Vet att min kompis som är en cs fanatiker hade mellan 5-10 ms när han hade 8mbit/s hos telia till en server som stog i samma stad, när han senare bytte till B2 30mbit/s så gick pingen upp till över 60 ms.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Det lagg jag talar om nu är inte det som tyder på att servern ligger på andra sidan jordklotet, utan kan liknas lite vid symptomen som uppkommer när RAM-minnet ansträngs. Små spikes, teleporterar åt höger och vänster, osv.

Jag har haft telia hela tiden, och om ingen annan använder bandbredden laggar det inte om host är i närheten. UT3 är det första spel som laggar även om bandbredden är helt ledig. Kan det vara för att min dators hårdvara är i underkant?
meh
Post Reply