Vad är ärendesystem? Hittar lite om det men inget riktigt exakt.
Någon som jobbat med det som kan berätta hur det funkar och vad man gör? Det handlar om ett jobb jag ska söka jag ser inga direkt problem med det annars men vill veta närmare vad det är och gärna vad folk tycker om det...
Ärendesystem?
Ärendesystem?
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
Det låter som en propietär lösning för ett projekthanteringssystem.
Du hushåller ärenden, projekt och dokument i en system där man resurser (människor) tilldelas en proportion av dessa tre element.
Men jag antar att ärendesystem kan vara implementerade på olika sätt. Det är ett väldigt vagt/generellt begrepp som (antagligen) beskriver att man har en central databas för uppgifter inom en organisation.
Du hushåller ärenden, projekt och dokument i en system där man resurser (människor) tilldelas en proportion av dessa tre element.
Men jag antar att ärendesystem kan vara implementerade på olika sätt. Det är ett väldigt vagt/generellt begrepp som (antagligen) beskriver att man har en central databas för uppgifter inom en organisation.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Alltså, jag börjar som jag brukar; jag kan egentligen inget om det här.
Dock så vet jag att farsan min som jobbar på ett helpdesk jobbar i ett ärendesystem.
Det är alltså så att någon matar in uppgifter om ett problem, (hur problemet ser ut, kontaktperson, prioritet och så vidare) och sen kan de andra som har behörighet se det ganska direkt och avklara det. Eller, som ibland är fallet, ta reda på mer information och ändra posten i systemet.
Men det här är väl bara en typ av ärendesystem.
Dock så vet jag att farsan min som jobbar på ett helpdesk jobbar i ett ärendesystem.
Det är alltså så att någon matar in uppgifter om ett problem, (hur problemet ser ut, kontaktperson, prioritet och så vidare) och sen kan de andra som har behörighet se det ganska direkt och avklara det. Eller, som ibland är fallet, ta reda på mer information och ändra posten i systemet.
Men det här är väl bara en typ av ärendesystem.
Vad är det för typ av jobb, är det någon form av support?
Isf är det som Ramza säger, ett centralt "lager" för inkommande, pågående ärenden från personal/kunder. Och även för statistik hur mycket folket gör, sökbart bakåt om samma fel/förfrågning osv skulle dyka upp igen senare.
Vi kör iaf med footprints på jobbet. Där folk mailar direkt in i systemet eller ringer in till en telefonist som skriver in problemet i systemet. Därefter tilldelar man de som förväntas skall åtgärda problemet, skriver in de saker man gjort och även lösningen förhoppningsvis. Samt att man även kan knalla tillbaka och söka på liknande ärenden och se om de föregående lösningarna kan appliceras på de nya problemen.
Isf är det som Ramza säger, ett centralt "lager" för inkommande, pågående ärenden från personal/kunder. Och även för statistik hur mycket folket gör, sökbart bakåt om samma fel/förfrågning osv skulle dyka upp igen senare.
Vi kör iaf med footprints på jobbet. Där folk mailar direkt in i systemet eller ringer in till en telefonist som skriver in problemet i systemet. Därefter tilldelar man de som förväntas skall åtgärda problemet, skriver in de saker man gjort och även lösningen förhoppningsvis. Samt att man även kan knalla tillbaka och söka på liknande ärenden och se om de föregående lösningarna kan appliceras på de nya problemen.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Jo det handlar om en form av support. Det verkar inte att försvårt om man inte ha några problem att lära sig ny programvara andra tekniska produkter.elvenman wrote:Vad är det för typ av jobb, är det någon form av support?
Isf är det som Ramza säger, ett centralt "lager" för inkommande, pågående ärenden från personal/kunder. Och även för statistik hur mycket folket gör, sökbart bakåt om samma fel/förfrågning osv skulle dyka upp igen senare.
Vi kör iaf med footprints på jobbet. Där folk mailar direkt in i systemet eller ringer in till en telefonist som skriver in problemet i systemet. Därefter tilldelar man de som förväntas skall åtgärda problemet, skriver in de saker man gjort och även lösningen förhoppningsvis. Samt att man även kan knalla tillbaka och söka på liknande ärenden och se om de föregående lösningarna kan appliceras på de nya problemen.
Söker jobbet...
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
Är väl inte svårare än att klicka runt i ett antaligen webbaserat system och fylla i rätt saker på rätt ställe. Du kommer säkerligen att få en genomgång vid start och en manual.Rejs wrote:Det verkar inte att försvårt om man inte ha några problem att lära sig ny programvara andra tekniska produkter.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
- Peter Wall
- Hedersbit
- Posts: 7026
- Joined: 2002-03-08 0:52:56
- Location: Stockholm
- Contact:
Och efter tre månader önskar du tamefan att det där förbannade helvetes ärendesystemet som bara hänger sig, låser databasen, är fult, segt och inte användarvänligt borde gå och dra något gammalt över sig;)
ManageNow är ett typexempel på ärendehanteringssystem som låser databasen.
Tivoli, ARS Remedy och Clarify är typexempel på ärendehanteringssystem som ser ut att vara utvecklat av personen som var Bill Gates smakrådgivare på Win 3.11.
Försök hålla dig ifrån att registrera ärenden i ärendehanteringssystem för länge.. Mentalt nedbrytande, minst sagt. Lösa ärenden som är inkomna i ett sådant system (och som blir tilldelat dig) är OK, iaf ett tag.
Sen vill man bara därifrån och göra något mer stimulerande och varierande:)
ManageNow är ett typexempel på ärendehanteringssystem som låser databasen.
Tivoli, ARS Remedy och Clarify är typexempel på ärendehanteringssystem som ser ut att vara utvecklat av personen som var Bill Gates smakrådgivare på Win 3.11.
Försök hålla dig ifrån att registrera ärenden i ärendehanteringssystem för länge.. Mentalt nedbrytande, minst sagt. Lösa ärenden som är inkomna i ett sådant system (och som blir tilldelat dig) är OK, iaf ett tag.
Sen vill man bara därifrån och göra något mer stimulerande och varierande:)
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"