Planka.nu kommer snart torka ut tårkanalerna ...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:
Andrej wrote:Vill påpeka att mänsklighetens avskum är kontrollanter och väktare som ställer sig vid Universitetets (tunnelbanestationen) uppgång den 23'e och 24'e varje månad.
Hahaha. De lär väl få provision i och för sig?
Det är en hataktion grundad i avundsjuka från grovarbetarna där dom försöker ta ut sin avundsjuka genom aggression mot akademikerna (av uppenbara skäl, såsom att akademikerna skuldsätter sig för resten av livet).

Misstänker starkt att dom inte får provision.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ramza wrote:Angående artiklarna:

Är man uppmärksam, vilket man är när man plankar (vem vill gå miste om 800kr?), så har man koll på vem som stiger på vid hållplatsen. Västtrafik har rutiner inom biljettkontrollerna, ett tidsschema och kontrollstationer (mellan två specifika hållplatser). Kontrollanterna har dessutom uniform. Det är inte svårt att undvika kontrollanterna på detta vis om man har lite koll.

Det står inget om hur många som unviker att åka dit. Siffran är antagligen slående.
Jag har råkat ut för civilklädda kontrollanter som satt och pratade som ett vanligt par vid änd-/starthållplatsen för 3:ans spårvagn, för att sedan göra sitt när spårvagnen lämnat hållplatsen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Andrej wrote:Det är en hataktion grundad i avundsjuka från grovarbetarna där dom försöker ta ut sin avundsjuka genom aggression mot akademikerna (av uppenbara skäl, såsom att akademikerna skuldsätter sig för resten av livet).

Misstänker starkt att dom inte får provision.
Jag har aldrig blivit stoppad av en kontrollant stationen innan universitetet och där är det ju som bekant en hel del akademiker också. Det är inte så att universitetsstudenterna är mer plankningsbenägna än medelstockholmaren bara? Ungefär som ungarna i förortsghettot som också gärna hoppar över spärren
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

übermensch wrote:Jag har aldrig blivit stoppad av en kontrollant stationen innan universitetet och där är det ju som bekant en hel del akademiker också. Det är inte så att universitetsstudenterna är mer plankningsbenägna än medelstockholmaren bara? Ungefär som ungarna i förortsghettot som också gärna hoppar över spärren
Datumen är nyckeln till hela mitt resonemang. Den 23:e och 24:e.

Att studenter att mer plankningsbenägna än den beryktade medelstockholmaren kan säkert stämma - men nu dyker kontrollanterna upp den 23:e och 24:e, inte den 5:e eller 27:e. De är inte mänskligt avskräde utifall de kontrollerar den 5:e vid universitet, i mina ögon.

För att spekulera lite fritt så tror jag att en högre andel av de som studerar vid KTH har föräldrar som stöder dem ekonomiskt under studierna.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Förtydling för genomsnittssvensken:
Eftersom SL:s sura månadskort är 30 dagar så tenderar ett månadskort köpt den 25:e att sluta gälla den 23:e eller 24:e, då ingen vettig student har 600 bagis för ett nytt.
Stämmer den analysen Andrej?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Förtydling för den intellektuellt utmanade:
Eftersom SL:s sura månadskort är 30 dagar så tenderar ett månadskort köpt den 25:e att sluta gälla den 23:e eller 24:e, då ingen vettig student har 600 bagis för ett nytt.
Så, nu har jag rättat det så att det stämmer, Harald.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:
Big_Bird wrote:Förtydling för den intellektuellt utmanade:
Eftersom SL:s sura månadskort är 30 dagar så tenderar ett månadskort köpt den 25:e att sluta gälla den 23:e eller 24:e, då ingen vettig student har 600 bagis för ett nytt.
Så, nu har jag rättat det så att det stämmer, Harald.
Tvärt emot vad den genomsnittlige infödde nollåttan tycks tro så finns det fler människor i det här landet som inte har ett problem med SL än vad det gör som har det ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Tvärt emot vad den genomsnittlige infödde nollåttan tycks tro så finns det fler människor i det här landet som inte har ett problem med SL än vad det gör som har det ;)
Jag är varken infödd eller intellektuellt utmanad (genomsnittlig, som du uttrycker det).
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:
Big_Bird wrote:Tvärt emot vad den genomsnittlige infödde nollåttan tycks tro så finns det fler människor i det här landet som inte har ett problem med SL än vad det gör som har det ;)
Jag är varken infödd eller intellektuellt utmanad (genomsnittlig, som du uttrycker det).
I'm just saying, det finns fler sätt att bli en infödd nollåtta än att födas i riktnummerområdet ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:I'm just saying, det finns fler sätt att bli en infödd nollåtta än att födas i riktnummerområdet ;)
Din logik är slående.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Problemet med västtragik är att de är så förbannat kåta på att krångla till alla busslinjer
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fenix wrote:Problemet med västtragik är att de är så förbannat kåta på att krångla till alla busslinjer
Och att dra om spårvagnsskiten. Man vänjer sig vid en trafik och nästa dag går vagnarna helt andra vägar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Eller så är kollektivfordonen en kvart försenade, varje dag, men ändå oregelbundet :)
meh
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

sen har väl kontrollanterna inga polisbefogenheter att hålla kvar en heller för den delen.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

thimp wrote:Jag har sakta men säkert under min utlandsvistelse börjat märka hur bra vi har det i Sverige. Från station till station tar min dagliga resa till Skolan runt 40min, det kostar mig runt 700.- i månaden.

Så har man fast jobb och endast behöver betala 400.- i månaden för att åka var man vill i staden så är det ju skamligt att inte betala när man åker kollektivt.
Det var inte längesen mitt månadskort kostade närmare 700kr, för att jag bodde 10 minuter från göteborg. Min resa in till centrum tog väl runt 25 minuter.
Så det är väl knappast så att det är otroligt mycket bättre här.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fenix wrote:sen har väl kontrollanterna inga polisbefogenheter att hålla kvar en heller för den delen.
Du är välkommen att försöka slita dig och springa iväg. Berätta hur det gick.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag kan tycka det är lite töntigt den här semianarkistiska attityden "men vafan, jag kan göra vad jag vill, de har inga polisbefogenheter" är utomordentligt barnslig och respektlös.
Last edited by stealth on 2007-10-25 16:43:17, edited 1 time in total.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Du är välkommen att försöka slita dig och springa iväg. Berätta hur det gick.
Väktarna/kontrollanterna i Stockholm är ordentliga svin och rediga maktmissbrukare. Sen att de de facto har laglig immunitet gör inte saken bättre.
stealth wrote:Jag kan tycka det är lite töntigt den här semianarkistiska attityden "men vafan, jag kan göra vad jag vill, de har inga polisbefogenheter" är utomordentligt barnslig och respektlös.
Som politisk anarkosympatisör så bestrider jag din användning av "semianarkistiska" när du beskriver ett barnsligt och omoget beteende.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Det är väl bara skita i att betala.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

thimp wrote:Surfade in lite på planka.nu och deras förslag till kostnadsfri kollektivtrafik verkar vara att höja div. skatter, men det är väl ingen som vill ha höjd skatt? Och varför ska alla glesbygdsbor som inte har tillgång till kollektivtrafik betala för att storstadsbor ska åka gratis?

Sluta vara så snåla och lata. Drick 2 öl mindre på krogen, de kommer ändå få dig att må illa, eller börja cykla/gå.
Detta är Sverige. Det enda landet i världen där medborgarna höjer rösten och börjar prata om orättvisor då skatterna sänks... Många vill ju i ren solidarisk(socialdemokratisk) anda att skatterna ska vara så höga som möjligt så att välfärden(bidragen) ska kunna vara så höga som möjligt. Detta för att radera ut alla klyftor och orättvisor i samhället, alla skall ju ha det lika bra...

Sedan så kommer du inte som glebygdsbo att betala för gratis kollektivtrafik i Göteborg. En sådan skatt skulle bli kommunal, alltså endast drabba göteborgarna.

Och ja, vad händer om man inte betalar en räkning?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Big_Bird wrote:Förtydling för genomsnittssvensken:
Eftersom SL:s sura månadskort är 30 dagar så tenderar ett månadskort köpt den 25:e att sluta gälla den 23:e eller 24:e, då ingen vettig student har 600 bagis för ett nytt.
Stämmer den analysen Andrej?
Men helvete, köp en remsa och använd dessa klämdagar då.
Stockholmarna har ingen rätt att klaga på kollektivtrafiken, den är äckligt bra. Kolla bara på Göteborg i jämförelse till exempel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Diemon! wrote:
Big_Bird wrote:Förtydling för genomsnittssvensken:
Eftersom SL:s sura månadskort är 30 dagar så tenderar ett månadskort köpt den 25:e att sluta gälla den 23:e eller 24:e, då ingen vettig student har 600 bagis för ett nytt.
Stämmer den analysen Andrej?
Men helvete, köp en remsa och använd dessa klämdagar då.
Stockholmarna har ingen rätt att klaga på kollektivtrafiken, den är äckligt bra. Kolla bara på Göteborg i jämförelse till exempel.
Dels så känner man sig lurad på klämdagarna, dels så är remsan hiskligt dyr. Nu ska du dock förstå mig rätt, jag köper ett kort när mitt andra går ut, oavsett när det sker i månaden - att vakterna/kontrollanterna som är vid uppgången den 23:e och 24:e och haffar skitfattiga studenter som en till två dagar i månaden inte betalar för sin resa säkrar vakternas plats som mänskligt avskräde.

Den gamla klyschan "Ingen rätt att klaga, kolla in aidsbarnen i Afrika" är urbota dum, ska du veta.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Andrej wrote:
Big_Bird wrote:Du är välkommen att försöka slita dig och springa iväg. Berätta hur det gick.
Väktarna/kontrollanterna i Stockholm är ordentliga svin och rediga maktmissbrukare. Sen att de de facto har laglig immunitet gör inte saken bättre.
stealth wrote:Jag kan tycka det är lite töntigt den här semianarkistiska attityden "men vafan, jag kan göra vad jag vill, de har inga polisbefogenheter" är utomordentligt barnslig och respektlös.
Som politisk anarkosympatisör så bestrider jag din användning av "semianarkistiska" när du beskriver ett barnsligt och omoget beteende.

Enligt det som jag förstod av planka.nu, är att kontrollanterna i tunnelbanan inte har rätt att hålla i en, (alltså fysiskt hindra dig från att gå iväg...).
Kontrollanterna får inte stå i vägen för dig eller hålla fast dig, men det är något som ändå inträffar väldigt ofta.


Att tänka på är att pendeltågen, roslagsbanan och saltsjöbanan faller under järnvägslagstiftningen och därför har viss personal på tågen högre befogenheter än annan SL-personal och har rätt att hålla fast dig på tåget eller slänga av dig! Var försiktig och bråka inte!
Här var det tomt...
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Andrej wrote:Dels så känner man sig lurad på klämdagarna, dels så är remsan hiskligt dyr. Nu ska du dock förstå mig rätt, jag köper ett kort när mitt andra går ut, oavsett när det sker i månaden - att vakterna/kontrollanterna som är vid uppgången den 23:e och 24:e och haffar skitfattiga studenter som en till två dagar i månaden inte betalar för sin resa säkrar vakternas plats som mänskligt avskräde.

Den gamla klyschan "Ingen rätt att klaga, kolla in aidsbarnen i Afrika" är urbota dum, ska du veta.
I think you need to get a job.

Då har du råd att betala för dig.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ramza wrote:
Andrej wrote:Dels så känner man sig lurad på klämdagarna, dels så är remsan hiskligt dyr. Nu ska du dock förstå mig rätt, jag köper ett kort när mitt andra går ut, oavsett när det sker i månaden - att vakterna/kontrollanterna som är vid uppgången den 23:e och 24:e och haffar skitfattiga studenter som en till två dagar i månaden inte betalar för sin resa säkrar vakternas plats som mänskligt avskräde.

Den gamla klyschan "Ingen rätt att klaga, kolla in aidsbarnen i Afrika" är urbota dum, ska du veta.
I think you need to get a job.

Då har du råd att betala för dig.
Jag tycker du ska börja med den här häftiga grejen som kallas för "att läsa". Sen är det kanske det känns lite onödigt att påpeka att jag faktiskt har ett jobb, men, men.


walliski: Väktarna däremot har carte blanche, i kontrast till kontrollanterna som i stort sett är maktlösa.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply