Tips på skräckböcker?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Tips på skräckböcker?

Post by AshTray »

Är det någon som har några bra tips på skräckböcker? De är ungefär det enda jag gillar att läsa, så det har blivit en del Lovecraft och så. Men jag har typ läst det allra mesta av honom, så nu behöver jag hitta lite nya böcker av andra författare.

Lånade en liten bok med noveller från Bram Stoker. Men jag känner ändå, både Lovecraft och Stoker känns lite, mesiga, även om jag ändå gillar H.P mycket. Jag är väldigt svårskrämd, så jag vill ha något riktigt jävla otäckt alltså :) Passar bra med det mesta, små noveller eller vad som helst.

Ett + om de finns som ljudböcker också, har upptäckt nu på senare att de är jävligt smidiga.

Nå?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

jonas gardells böcker? ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Nooo! ;(
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Dean Koontz
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

koontz är ruggigt bra jag har läst nästa alla med han
och kan inte säga att jag blivit besviken nån gång
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Ska kolla in honom, tack. Vilken stil är det på hans böcker är det förresten? Vad handlar de om och så?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Koontz personporträtt är helt värdelösa och meningslösa.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:Koontz personporträtt är helt värdelösa och meningslösa.
Det är inte så mycket det som det faktum att han under hela den tid jag läste honom bara hade två karaktärer:
1) Den undersköna kvinnan som vuxit upp i tron att hon egentligen inte var vacker (gärna hos nunnor)
2) Den väderbitne med stilige elitsoldaten som gillar Jazz och känner sig ur led med sin samtid.

King, i alla fall den tidige King, är bra mycket bättre. Läs särskilt hans novellsamlingar från åttiotalet. Det är i noveller som King är allra bäst.

Om du gillar Lovecraft är det en rätt bra idé att utgå från Chaosiums cycle-samlingar. Med Cthulhu-mytos och berättelser av författare som både inspirerats av och inspirerat till Lovecrafts författarskap. Min favorit är nog Hastur Cycle som är en utmärkt introduktion till Machen.

Personligen läser jag inte så mycket skräck längre, det är för svårt att skilja ut den kassa pulpen från de bra berättelserna. Nästan svårare än när det gäller Fantasy. Och det som är bra tenderar till att inte vara särskilt skrämmande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:King, i alla fall den tidige King, är bra mycket bättre. Läs särskilt hans novellsamlingar från åttiotalet. Det är i noveller som King är allra bäst.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Tack.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tycker att ni är lite orättvisa mot Koontz, han har även skrivit ett par riktigt bra böcker imo. Ta en titt på "Fear Nothing" samt "Seize the Night", eller första två böckerna i serien om Odd Thomas.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ghlargh wrote:Jag tycker att ni är lite orättvisa mot Koontz, han har även skrivit ett par riktigt bra böcker imo. Ta en titt på "Fear Nothing" samt "Seize the Night", eller första två böckerna i serien om Odd Thomas.
Koontz må vara bra på att hitta på historier, medan hans personporträtt är otroligt dåliga.

King är dålig på att hitta på historier, medan hans personporträtt är otroligt bra.

Jag har bara läst en av Koontz böcker, men den övertygade mig bara om att han hade idétorka - inte att han var särskilt bra på något.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Vad jag har förstått så skall John Ajvide Lindqvist vara en bra svensk skräckförfattare. Jag har dock inte läst honom själv, men hans debut "Låt den rätte komma in" skall vara riktigt bra (tyst Biggie). Efter den kan man ta hans lilla novellsamling "Pappersväggar" och därefter hans andra roman "Hanteringen av odöda".
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

egar wrote:Vad jag har förstått så skall John Ajvide Lindqvist vara en bra svensk skräckförfattare. Jag har dock inte läst honom själv, men hans debut "Låt den rätte komma in" skall vara riktigt bra (tyst Biggie). Efter den kan man ta hans lilla novellsamling "Pappersväggar" och därefter hans andra roman "Hanteringen av odöda".
Jag tänke absolut inte vara tyst. Ajvide Lindkvist är en lysande svensk författare och definitivt det allra bästa som hänt det litterära skräcksverige sedan Kristoffer Leandoers "Svarta Speglar" (som jag för övrigt rekommenderar varmt).
Likt King är Ajvide Lindkvist en lysande miljötecknare och hans skräckberättelser från förortssverige är tamejfan geniala.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Phantoms av Koontz tyckte jag var lite läbbig, annars är det inte så mycket skräck som är bra. Inte för min del iaf.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Ajvide Lindkvist, är det han som skrev den där zombieboken eller vad det var? Lånade den en gång, men hann aldrig läsa den. Får väl ta en titt på den igen då.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:
egar wrote:Vad jag har förstått så skall John Ajvide Lindqvist vara en bra svensk skräckförfattare. Jag har dock inte läst honom själv, men hans debut "Låt den rätte komma in" skall vara riktigt bra (tyst Biggie). Efter den kan man ta hans lilla novellsamling "Pappersväggar" och därefter hans andra roman "Hanteringen av odöda".
Jag tänke absolut inte vara tyst. Ajvide Lindkvist är en lysande svensk författare och definitivt det allra bästa som hänt det litterära skräcksverige sedan Kristoffer Leandoers "Svarta Speglar" (som jag för övrigt rekommenderar varmt).
Likt King är Ajvide Lindkvist en lysande miljötecknare och hans skräckberättelser från förortssverige är tamejfan geniala.
Jag menade mest det faktum att du tycker att Ajvida är bäst i novellform, precis som med King. Jag är ju inte av samma åsikt som du nämligen.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

John Ajvide Lindqvist rekommenderas varmt, "Låt den rätte komma in" är 414 sidor ren kärlek. "Pappersväggar" och "Hantering av odöda" är också bra, men jag skulle rekommendera att börja med "Låt den rätte komma in".

Jag hoppas att de kommande filmatiseringarna vårdar böckerna ömt. Det skulle vara typiskt svensk filmproduktion att våldta historierna, bara för att tilltala en större publik som inte finns. Nåväl, John har åtminstone skrivit manuset till en av filmatiseringarna, så den blir förhoppningsvis inte helt uppåt skorstenen.
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
Post Reply