hot om att ja, få stryk

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

vlinder wrote:"hon är grymt äcklig, hon knullade två negrar samtidigt en gång på fyllan."
Tre poäng!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

inte förtal, kanske kränkning.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

1 §. Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter. Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 §. Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.
Kanske räknas som förtal ändå.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Kränkning är inget brott, kränkning är en skadeståndsgrund. Någonting kan vara förtal trots att det är sant, som framgår av Oneways citat.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

what is the right thing to do then?
jag kan erkänna att det var klantigt att säga det jag sa, men samtidigt står jag för det och tycker att det är ironiskt att hon blir förbannad för något hon själv har sagt till mig.

anyway, jag är inte rädd att de ska "söka upp och döda mig!!!111", det enda de "kan" göra är väl att trycka upp mig mot en väg när vi är ute, eller något.

sidan är printad, så jag känner att det bästa jag kan göra är att ignorera det. samt att hålla käften.
noli turbare circulos meus
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

vlinder wrote:anyway, jag är inte rädd att de ska "söka upp och döda mig!!!111", det enda de "kan" göra är väl att trycka upp mig mot en väg när vi är ute, eller något.
Nej, om de är 3 stycken, så kan de ge dig rejält med stryk.

De kan dra dig i håret, och knuffa ner dig på marken, och sparka på dig, och spotta på dig, och riva dig i ansiktet, och slå dig med en handväska.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Moonsky wrote:en handvätska.
med tegelstenar i
meh
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

vlinder wrote: sidan är printad, så jag känner att det bästa jag kan göra är att ignorera det. samt att hålla käften.
Ja, om dem försöker med något så är det bara att anmäla.
Om du har ett kraftigt bälte på byxan så ryck av det och använd den som piska.
Man kan hitta på mycket med ett bälte, jag lovar ;D
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Mr Einstein wrote:
vlinder wrote: sidan är printad, så jag känner att det bästa jag kan göra är att ignorera det. samt att hålla käften.
Ja, om dem försöker med något så är det bara att anmäla.
Om du har ett kraftigt bälte på byxan så ryck av det och använd den som piska.
Man kan hitta på mycket med ett bälte, jag lovar ;D
Om diskussion svänger åt detta håll kan jag rekommendera några 1-kronor i en strumpa eller snusnäsduk........ gör ont så in i helvete.

Eller köp överfallslarm och spray....... måste vara kul för en brud att bli alldeles grön i fejset. ;)
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Oneway wrote: Eller köp överfallslarm och spray....... måste vara kul för en brud att bli alldeles grön i fejset. ;)
Precis, och det är helt lagligt.
Tror det finns skunkspraj som färger ansiktet rött ;D
Hahaha, vilken syn!
Post Reply