Försenad hyra

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Försenad hyra

Post by lither »

En mycket generell fråga, och det inser jag själv: Hur lång tid brukar hyresvärdar vara "tåliga" med att en hyra är försenad och det är första gången den är det. Ponera att hyresgästen har bott i lägenheten ett par, tre månader. Har ni några live-exemplar av detta scenario?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Försenad hyra

Post by Dissident »

En gång var jag två dagar sen. Jag hörde ingenting om det. Du kan egentligen betala en vecka för sent utan att värden kan göra något åt det.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Ring och prata med hyresvärden och påpeka att det har blivit komplikationer. Betydligt bättre än att chansa och vänta.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Försenad hyra

Post by übermensch »

lither wrote:En mycket generell fråga, och det inser jag själv: Hur lång tid brukar hyresvärdar vara "tåliga" med att en hyra är försenad och det är första gången den är det. Ponera att hyresgästen har bott i lägenheten ett par, tre månader. Har ni några live-exemplar av detta scenario?
Har missat nån gång med 3-4dagar utan att de(svenska bostäder, kommunalt) brytt sig. Det lär dyka upp en påminnelse innan det blir aktuellt med andra åtgärder.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ett par dagar brukar generellt sett inte vara ett problem om inte Hyresvärden vill bli av med dig. Men det bästa i alla lägen är att kontakta hyresvärden och förklara att pengarna blivit sena men är på väg in.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det beror väl på vilket bolag du har, och hur snälla dom är. Jag brukar aldrig betala mina hyror under sommaren, tar det sedan när CSN kommer för första gången. Och det är väl ca 2 månader. Som fågeln skrev så borde du ringa dom och säga att dom är försenade, om dom är snälla så har dom översikt med det.
We dance to all the wrong songs
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Tror man måste vara sen minst två månader för att riskera att bli vräkt, och blir man vräkt och betalar inom 3 veckor så får man bo kvar.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Vad du än gör så slarva aldrig med hyran.
Det är bättre att svälta än att vara bostadslös.
Tänk på framtida referenser.
Chansa inte.
Last edited by Mr Einstein on 2007-12-02 19:21:52, edited 1 time in total.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Försenad hyra

Post by lither »

Dissident wrote:En gång var jag två dagar sen. Jag hörde ingenting om det. Du kan egentligen betala en vecka för sent utan att värden kan göra något åt det.
Var står det?

Situationen kan summeras med att jag inte kan ringa till hyresvärden om att den är försenad. Varför tänker jag inte gå in på. Men kortfattat så kommer hyran att vara försenad med fyra dagar och att jag inte har lagen på min sida.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
NinaAd
Posts: 1
Joined: 2007-07-07 15:59:33
Location: Karlshamn

Re: Försenad hyra

Post by NinaAd »

lither wrote:En mycket generell fråga, och det inser jag själv: Hur lång tid brukar hyresvärdar vara "tåliga" med att en hyra är försenad och det är första gången den är det. Ponera att hyresgästen har bott i lägenheten ett par, tre månader. Har ni några live-exemplar av detta scenario?
Det beror på hur du skött dig tidigare. Problemen uppstår när Du ska ha en ny lägenhet nästa gång för då måste du lämna referenser till tidigare hyresvärdar. Precis som när man söker jobb. En gång vräkt sen är det i stort sett omöjligt att få en bostad i framtiden om man inte har egna kontakter 8)
I de blindas rike är den enögde kung
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Försenad hyra

Post by Dissident »

lither wrote:
Dissident wrote:En gång var jag två dagar sen. Jag hörde ingenting om det. Du kan egentligen betala en vecka för sent utan att värden kan göra något åt det.
Var står det?

Situationen kan summeras med att jag inte kan ringa till hyresvärden om att den är försenad. Varför tänker jag inte gå in på. Men kortfattat så kommer hyran att vara försenad med fyra dagar och att jag inte har lagen på min sida.
Hyreslagen. Fyra dagar är ingenting.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

i värsta fall kan du räkna med förseningsavgift, det är väl i princip allt.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Student? Funderat på kreditkort?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

nem wrote:Student?
Nej.
nem wrote:Funderat på kreditkort?
Inte förrän jag har en fast månadsinkomst och då över 20 000 brutto. Grejen är att jag kan göra automatiska överföringar från Nordea, så det är inga problem egentligen. Det bara att just denna gång så krånglade det till sig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Autogiro lither, autogiro.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Försenad hyra

Post by stealth »

lither wrote:Situationen kan summeras med att jag inte kan ringa till hyresvärden om att den är försenad. Varför tänker jag inte gå in på. Men kortfattat så kommer hyran att vara försenad med fyra dagar och att jag inte har lagen på min sida.
Kommunikation är A och O. Ring hyresvärden nästa gång, det finns ingen värdig ursäkt för att inte göra det.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Kan lova dig att du slipper bråk på en månad, även om de lär påminna dig. Däremot så är det efter flertalet gånger ganska kinkigt du bör betala i tid varje gång och om det händer en gång så är det säkerligen inte farligt men två eller tre gånger? Våran Hyresvärd kickade ut en kille för obetalda / försenade hyror efter en längre tid men alla är inte så snälla vissa kickar så fort de har laglig rätt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Försenad hyra

Post by lither »

stealth wrote:
lither wrote:Situationen kan summeras med att jag inte kan ringa till hyresvärden om att den är försenad. Varför tänker jag inte gå in på. Men kortfattat så kommer hyran att vara försenad med fyra dagar och att jag inte har lagen på min sida.
Kommunikation är A och O. Ring hyresvärden nästa gång, det finns ingen värdig ursäkt för att inte göra det.
Det är just det det finns. Om du är nyfiken på varför så kan vi ta det privat.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Re: Försenad hyra

Post by stealth »

lither wrote:Det är just det det finns. Om du är nyfiken på varför så kan vi ta det privat.
Jag är väldigt intresserad av vad som kan rättfärdiga det, ja.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Har erfarenhet av en hyresgäst som alltid konstant låg 1 månad efter med hyran men eftersom han betalade in efterhand så kunde man som i princip inte göra ett skit som hyresvärd. Men gäller det 4 dagar varför bry sig, pengarna dyker in innan de hinner skicka påminnelse.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

För er som inte riktigt verkar fatta vad som gäller med regler osv:

En hyresvärd har rätten på sin sida att säga upp ditt kontrakt om du är sen med hyran. Det spelar ingen roll om det är 1 dag eller 30 dagar. Denna information kommer ifrån hyresgästföreningen då jag själv var orolig att bli av med min lägenhet vid ett tillfälle.

Dock är det inte vanligt att en hyresvärd sparkar ut dig för 1 enstaka försening på ett par dagar. Det kostar för mycket i tid etc att hitta en ny hyresgäst för att det ska vara värt att vräka hyresgästen med 1 veckas försening på sitt samvete.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Oneway wrote:En hyresvärd har rätten på sin sida att säga upp ditt kontrakt om du är sen med hyran. Det spelar ingen roll om det är 1 dag eller 30 dagar. Denna information kommer ifrån hyresgästföreningen då jag själv var orolig att bli av med min lägenhet vid ett tillfälle.
Du kan vara en vecka sen (JB 12:42), varpå värden måste skicka en påminnelse som ger dig tre veckor till att betala hyran (JB 12:44). Du kan absolut inte bli uppsagd efter en dag.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Oneway wrote:En hyresvärd har rätten på sin sida att säga upp ditt kontrakt om du är sen med hyran. Det spelar ingen roll om det är 1 dag eller 30 dagar. Denna information kommer ifrån hyresgästföreningen då jag själv var orolig att bli av med min lägenhet vid ett tillfälle.
Säker på att du inte läst typ Bostadsrättsföreningens FAQ eller annat luddigt och inte passande?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ta kontakt med hyregästföreningen om du är det minsta osäker vad som gäller, dem borde veta.
Att förlita sig på osäkra tips i den här tråden skulle inte jag göra.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Mr Einstein wrote:Ta kontakt med hyregästföreningen om du är det minsta osäker vad som gäller, dem borde veta.
Att förlita sig på osäkra tips i den här tråden skulle inte jag göra.
Jag skulle förlita mig på det Dissident säger i frågan.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply