PC som inte vill va med

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
zimmie
Posts: 1
Joined: 2007-12-04 21:58:59

PC som inte vill va med

Post by zimmie »

Sonens PC har tyvärr börjat krångla. :[
Problemet finns inte hela tiden, men mesta tiden. Tyder på något glapp nånstans, eller komponent som är på väg att ge upp.
När burken funkar är allt normalt, men plötsligt försvinner skärmbilden, "no signal input" står det på skärmen samt att USB tangentbord/mus verkar tappa kontakten med datorn.
Har kollat att minnen och grafikkort är OK (i annan PC).
Kan få datorn att gå emellanåt, men mestadels är den "död". Fläktar går, lysdioder till grafik- och nätverks kort indikerar drift.
Mina misstankar går mot moderkort eller nånstans i spänningsförsörjningen. Hur kollar jag det ? Alla tips och förslag välkomna.
Moderkort är ECS Elitegroup AF1 (socket A) processor tror jag är AMD XP 2800.
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Jag hade samma problem för ett tag sedan. Kolla så att SATA-kabeln verkligen sitter i ordentligt och att den inte på något sätt är böjd, därmed var mitt eget problem löst.

EDIT: Kan även tipsa om en vinklad kabel om det skulle vara så att det finns något ivägen.
Carpe Diem
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Jag kan tipsa om de clipskablar som finns till Sata ;) Kolla nätagget också :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Börja med att kolla nätagget, eftersom du ju redan har tillgång till en annan dator.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply