Hjälp mig med komponentval till ny speldator!

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
morganp
Posts: 3
Joined: 2007-12-11 13:23:40

Hjälp mig med komponentval till ny speldator!

Post by morganp »

Hej,

Har äntligen bestämt för att slänga ut min gamla standardburk, och denna gången vill jag bygga pc:n själv. När jag byggde sist var cd-romen en het nyhet, och det har ju runnit lite vatten under bron sen dess ;D

Jag skulle vara jättetacksam om jag kunde få er hjälp med komponentval, då jag inte har tillräcklig koll själv i dagsläget! Har satt max-priset till ca 15000 kr (utan skärm), men det är ju alltid trevligt om man kommer billigare undan. Är det dock motiverat att lägga ett par extra lappar till så gör jag det.

Datorn är tänkt främst för:
-Grafikintensiva spel (ska kunna köra crysis med hyggliga settings), schysst ljud är också viktigt
-Lagring av ganska stora mängder data (>2TB), så plats och anslutningsmöjligheter för flera hd(4-5 i alla fall) vore bra
-Kunna användas för att spela upp och redigera film
-Kunna bränna duallayer-dvd:er


Har inget emot fulltower-chassi om den storleken skulle behövas (vill gärna ha plats för att kunna SLI-koppla senare om lusten faller på). Datorn behöver även ha optisk utgång för ljud, och hdmi för bild.


Vad behöver jag för specs för att klara ovan nämnda krav?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

I grafikväg hade jag valt två 8800GT och kört dem i SLi.

Moderkortsväg vet jag inte riktigt, men en Intel Quad Core som gäller, exempelvis Q6600.
meh
morganp
Posts: 3
Joined: 2007-12-11 13:23:40

Post by morganp »

Mmm, jag har kikat lite på 8800GT, verkar vara bra prestanda för pengarna.

Hur mycket internminne (och vilket) rekommenderar du, och även moderkort mm?
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Jag skulle nog säga 2st 2gb stickor. Vilka, det får någon annan ge förslag på, men det beror ju i princip på om du ska klocka eller ej.
Carpe Diem
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag har hört många bra saker om Gigabytes modell DS3 (GA-P35-DS3), och tänker skaffa det själv, men jag vet inte vilka krav du har på moderkortet.

Optisk ingång och så är bättre att använda externt ljudkort till.

Mängden internminne bör minst vara 4 GB, men vad för märke som är bäst vet jag inte längre, kör själv på Corsair men upptäckte lite i efterhand att de fuskar duktigt med sina CAS fördröjningar osv i specifikationerna.

Kingston har vad jag vet alltid varit kända för sin kompa- och stabilitet, men säker är jag inte.

Ett säkert kort på moderkortsfronten brukar vara ASUS, men det är mest en hunch du inte borde låta göra några intryck på dig ;)
meh
morganp
Posts: 3
Joined: 2007-12-11 13:23:40

Post by morganp »

Tack för hjälpen så här långt!

Blir det verkligen någon större prestandaförbättring om man sätter i mer än 4 gb internminne? Eller blir något annat en flaskhals då som gör att man inte använder minnet fullt ut. Minne är ju billigt nowadays annars :)
User avatar
Landelusen
Posts: 4
Joined: 2007-12-15 0:10:06

Post by Landelusen »

Rekommenderas:

CHASSI- Antec p182 (köp till en 120mm Nexus till kylning av HDD)

NÄTAGG - Corsair 620w eller mer.. rekommenderar starkt Corsair eller Antecs Earthwatts (eller om det var Neowatts)-serier

CPU - Intel Q6600

CPU-FLÄKT - Scythe Ninja rev.b (köp till en nexus 120mm)

MODERKORT - ta nått med bra RAM-&-SLI/Crossfire-möjligheter
(OC-förenklig/förbättring till CPUn skadar aldrig heller förstås) ASUS är som tidigare nämnt väldigt mysiga tillverkare.

RAM - Helst PC2 - 8500.. Corsair 4X1024 XMS2-8500 1066MHz kanske..

GPU - Kör SLI med 2 st 8800GT (el. motsvarande Crossfire med ATI) fabrikat är inte så noga vad det gäller tillverkaren, ta nått fabrikat du tror på.

HDD - Föredragsvis en 10 000 rpm WD raptor på typ 150 gb till OS:et och dina spel och sedan kanske två andra 7200 rpmare 500-750gb till din lagring.

(Får du pengar över kan du alltid köpa nått liten dessert i form av ett ljudkort som Creatives X-fi Fatal1ty eller nått.. ) ;D
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

morganp wrote:Tack för hjälpen så här långt!

Blir det verkligen någon större prestandaförbättring om man sätter i mer än 4 gb internminne? Eller blir något annat en flaskhals då som gör att man inte använder minnet fullt ut. Minne är ju billigt nowadays annars :)
Det är möjligt att du får aningen lägre prestanda på grund av högre latenser i större minneskapslar. Men bortsett från det lär det inte gå långsammare.

De flesta spel som görs idag försöker utvecklarna göra så de ska gå fint på 1-2GB ram, så över 4GB är knappast något du behöver ännu, om du inte tycker det är roligt förstås.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply