Överspänningsskydd

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
dell_xps_dell
Posts: 133
Joined: 2007-01-07 0:43:47
Location: Stockholm
Contact:

Överspänningsskydd

Post by dell_xps_dell »

Installerade 2 Gb ram igår i min dell efter att ha köpt vista :D .
När jag sedan skulle sätta in sladden i överspänningsskyddet så sa det pang :( Blev livrädd att jag hade smällt hela datorn :o Men prövade i annat uttag och den fungerade som tur var. Men överspänningsskyddet var det ingen ström i tryckte på reset knappen på skyddet men det hjälpte inte. Har prövat att ha det avstängt över natten men det hjälpte inte. Det är köpt på Kjell men har som vanligt inte kvar kvittot :-/ Vet någon vad jag kan göra?
Dell: GPU:6800 GTO 256MB CPU INTEL P4 2992 GHZ RAM: 3GB!!! =) HDD: 160 GB OS: Windows vista ultimate
COMPAQ PRESARIO: GPU: ATI 8MB. CPU INTEL 533 MHZ RAM: 384 MB HDD: 20 GB OS: Windows XP Pro
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Testa reset igen, annars verkan det ju som att skyddet ar dott.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Överspänningsskyddets uppgift är att dö för att rädda din utrustning, det verkar som om det helt enkelt gjort sitt jobb.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ghlargh wrote:Överspänningsskyddets uppgift är att dö för att rädda din utrustning, det verkar som om det helt enkelt gjort sitt jobb.
Jo, kan du da forklara varfor det finns en reset pa skydden?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vid ytterst små smällar kan man återställa ett överslagsskydd, men det vanliga är faktiskt att skyddet går sönder.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Oh, ok, tack (=
Post Reply