Intrång i datan! behöver virus program!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Robbban
Posts: 241
Joined: 2006-10-16 17:08:09
Location: onsala

Intrång i datan! behöver virus program!

Post by Robbban »

Tjennare! Efter ha blivit hackad på mitt wow account och email så installerade ja om min data men la över film, musik och min wow map till min externa hårddisk,
sedan när ja hade installerat om datorn och hade fått tillbaka mitt account till wow och email så kunde ja köra ca 1 timma till
sedan så blev ja hackad igen, när ja loggade in på en polares account och tittade om den personen som hade hackat mig var inne så såg ja att han spelade på min Karaktär och spelade för fullt.

Han har pratat 3 olika språk än så länge. tyska, engelska och svenska.
men han har bara svarat kort sedan ignorat mig.

Hur ska ja kunnde få bort deta viruset som den personen ser vad jag skriver in för lösenord på min mail och spel?
DreamHack
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Såna program kallas för keyloggers.
Räcker den ledtråden för att du ska kunna söka vidare?


(Har inte nåt bra program här, så kan inte ge mer konkret tips.)
Skulle lite löst bara rekommendera typ Ad-Aware och typ... några fler såna där anti-spyware-saker.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

När du formaterar om, spara inte din wow-mapp. Ladda ner addons på nytt. Det enda du kan spara är macro och config-filerna, men det är nästan enklare att ta bort allt.

Se även till att det bara är film och musik bland din film och musik. Alla installationsfiler, codecpacks osv... MÅSTE bort för att du ska vara säker. Dvs, det får inte finnas en enda .exe på din externa hårddisk eftersom de riskerar att vara smittade.

Sedan ska det första som du gör när du installerat om windows vara att lägga in ett antivirusprogram och köra windows update så du har allt patchat.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Det heter Antivirus program, inte virus program. Det är en viss skillnad ;)
Är det en ny trend att säga virus program istället för den korrekta termen?
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

enix wrote:Det heter Antivirus program, inte virus program. Det är en viss skillnad ;)
Är det en ny trend att säga virus program istället för den korrekta termen?
Nej har nog inget med trender att göra, det är kortare att säga, och ligger otroligt mycket mysigare i munnen. 'T' är en så hård obetonad explosiv konsonant.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

kr1sse wrote:
enix wrote:Det heter Antivirus program, inte virus program. Det är en viss skillnad ;)
Är det en ny trend att säga virus program istället för den korrekta termen?
Nej har nog inget med trender att göra, det är kortare att säga, och ligger otroligt mycket mysigare i munnen. 'T' är en så hård obetonad explosiv konsonant.
Ja men snälla, hur lata har folk blivit?
Hur svårt kan det vara att skriva antivirus eller uttala antivirus?
Nåja nu vill jag inte gå alltför offtopic så jag lägger ner här, är det något ni vill fortsätta dampa om så kör vi pm.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Lyssna på übermensch. Han vet.
User avatar
Robbban
Posts: 241
Joined: 2006-10-16 17:08:09
Location: onsala

Post by Robbban »

Tack så mycket för alla svar!
Jag har Sökt igenom hela datorn med Ad-aware och den hittade ingenting, jag har över genomsökt endast Hårddisken och Wow mapen men ingenting. men äver så kommer hacken in på min dator och får tag på mina lösenord.
Jag skall nu ta och gå igenom alla mapper efter något misstänktsamt och ta bort lite .exe filer.
DreamHack
User avatar
Robbban
Posts: 241
Joined: 2006-10-16 17:08:09
Location: onsala

Post by Robbban »

übermensch wrote:När du formaterar om, spara inte din wow-mapp. Ladda ner addons på nytt. Det enda du kan spara är macro och config-filerna, men det är nästan enklare att ta bort allt.
Men alla dessa Wow Patcher? är det OK att spara dom? det lär ju ta ett tag och ladda ner alla på nytt.
DreamHack
User avatar
Clayman
Posts: 64
Joined: 2005-02-13 19:55:52
Location: Tjockhult

Post by Clayman »

Jag skulle ju lätt radera ALLT och börja om från noll för att vara säker...
Dessutom skulle jag inte bara installera om utan använda killdisk eller liknande program för att skriva över allt gammalt - men jag kanske är överdrivet paranoid.
Att man får ladda ner alla patcher och allt igen är surt, men hellre det än att vara osäker på om man verkligen blivit av med skiten.

Du spelar bara från din egen dator va, så det är där prblemet ligger?
Ingen inloggning från polares datorer, skola, jobb, internetcafé etc...?
Ingen kompis som känner till ditt lösenord va?
ABIT Fatal1ty AN8 | AMD64 X2 4800+ | 4x512 PC3200 CL2.5 |
GeForce Calibre 8800GTS 320 | Tagan TG480-U01 (480w)
WD Raptor 36.7GB SATA + Maxtor 250GB SATA | Soundblaster Audigy 2 Platinum
Fujitsu Siemens Amilo Xi1546 - 2,0GHz
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Robbban wrote:Men alla dessa Wow Patcher? är det OK att spara dom? det lär ju ta ett tag och ladda ner alla på nytt.
Nej, de kan också vara infekterade. Kasta allt som heter .exe(patcharna heter väl så?)

Tänk också på att ditt lösenord kan bli gissat, eller snott via den hemliga frågan. Och att inte logga in på främmande datorer.

För övrigt är det inte Ad-Aware du ska söka med, det är till för något helt annat. Testa Avira eller Avast Antivirus, båda finns i gratisversioner. De är inte bäst på marknaden, men de är mycket bättre än inget alls
In cars several processors are connected by a bus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

übermensch wrote:Kasta allt som heter .exe
Egentligen måste det där korrigeras till 'allt som är exekverbart'... Måste inte ha filändelse exe. :)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

kr1sse wrote:Egentligen måste det där korrigeras till 'allt som är exekverbart'... Måste inte ha filändelse exe. :)
Sant. Men vilka filändelser mer finns det som windows känner igen? .com? inte sådär jättevanligt och borde inte ingå i ett musik/filmarkiv. Man kan ju iofs diskutera om vbs och bat är exekverbara med.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Robbban
Posts: 241
Joined: 2006-10-16 17:08:09
Location: onsala

Post by Robbban »

Clayman wrote:Du spelar bara från din egen dator va, så det är där prblemet ligger?
Ingen inloggning från polares datorer, skola, jobb, internetcafé etc...?
Ingen kompis som känner till ditt lösenord va?
Ja jag spelar på min egen dator, men jag spelade även på mina föreldras dator när jag höll på att installera om. och det är ingen som kände till mitt lösenord.
DreamHack
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

übermensch wrote:
kr1sse wrote:Egentligen måste det där korrigeras till 'allt som är exekverbart'... Måste inte ha filändelse exe. :)
Sant. Men vilka filändelser mer finns det som windows känner igen? .com? inte sådär jättevanligt och borde inte ingå i ett musik/filmarkiv. Man kan ju iofs diskutera om vbs och bat är exekverbara med.
isthisyou.jpg.exe
'Dölj kända filändelser' eller vad det heter.
Vips så har man en exekverbar
isthisyou.jpg
;)
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

kr1sse wrote:isthisyou.jpg.exe
'Dölj kända filändelser' eller vad det heter.
Vips så har man en exekverbar
isthisyou.jpg
;)
Det går att baka in exkaverbara filer i andra filer.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Men känner då windows igen det som en exekverbar fil och kör den?
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Nej, om du t.ex. bakar in netbus server i en bild så installeras servern så fort du öppnar bilden.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

DeCaff wrote:Nej, om du t.ex. bakar in netbus server i en bild så installeras servern så fort du öppnar bilden.
Det beror ju på hur dumt bildvisarprogram man har.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply