Hjälp mig få tyst på dumburken tack!

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Seppo.H
Posts: 130
Joined: 2007-02-04 19:11:36

Hjälp mig få tyst på dumburken tack!

Post by Seppo.H »

Som sagt, den väsnas en del har jag kommit på på sistonde. Mina delar står i sign. Kanske kan va intresant att gpu är av märket sapphire? Anyway, vad kan jag göra för att få den tystare? Redo att lägga ut högst 1000kr på't. Chassit är Centurion 5 http://www.coolermaster.com/products/pr ... e=17&id=21 (om det nu är till någon hjälp)

Jag spelar inte särkilt mycket då det inte riktigt finns tid för det. Ändå är jag liksom lite sugen att köpa ett nytt gpu men då är problemet att jag har ett 350w FSP agg och dagens kort drar ju så mkt på 12v, jag vet inte hur mycket min levererar tyvärr. Alltså skulle det kosta mig kanske omkring 3k för agg+gpu. Svider lite i plonboken och när jag tänker efter är ja rätt nöjd med den kräm jag har idag, det räcker till de jag gör så att säga med burken. Finns det nå tyst, strömsnålt graffe för strax under 2000 idag som inte är sämre än de kort jag redan har? Sapphire x1950pro? Och återigen vad kan man göra för o då den tystare? Kom gärna med förslag oerhört tacksam för hjälp.
MVH
x2 4200+][x1950pro][Corsair XMS2 2x1024 CL4][WD 250]
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Tag reda på vad det är som låter mest. En chassifläkt kan exempelvis bytas mot något som går tystare eller köras i lägre hastighet med någon form av regulator, Zalman Fanmate 2 är ett bra och billig sådan. I den typen av chassi så räcker det vanligtvis med bara en 120mm som inte behöver rotera mer än omkring 800-1000 varv/min som utblås.

Byter du ut grafikkortet till något HD3870 så klarar nätaggregatet av det eftersom det nya kortet då drar lite mindre ström än det du har. Det finns dock många olika sorters kylare på HD3870-korten och standardkylaren har ibland ett tickande missljud, så det kan vara värt att botanisera ibland alternativen. FSP-350W är dessutom ett skapligt nätaggregat som åtminstone håller vad det lovar. Såvida det inte är en av de starkaste kandidaterna till att tystas så behöver det inte nödvändigtvis bytas ut.

Dovare ljud som förstärks av lådan är vibrationer och uppstår vanligast genom hårddiskar fästs direkt mot annan plåt i chassit. Den typen av ljud kan man minska genom att fästa något mjukt material som väger lite på chassits insidor, exempelvis vanlig golvmatta i plast. Eller kanske lättare genom att montera hårddisken med någon vibrationsdämpande metod.
Seppo.H
Posts: 130
Joined: 2007-02-04 19:11:36

Post by Seppo.H »

Okej tack så mycket för svar. Kollade lite på skoj igår på komplett efter grafikkort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344778 den serien du pratade om verkar inte ha rykte om att vara tyst om sig någon sa att de var mkt mer högljutt än det ja har idag. Kan jag driva ett 3850 ultimate edition kort tro? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342816 det lär ju sänka ljudnivån om inte annat, o de kortet lär väl vara bättre än mitt nuvarande hoppas jag? Hur kan man ''isolera'' burken då som du säger nämn gärna mer specifikt vad man kan använda sig av


MVH
x2 4200+][x1950pro][Corsair XMS2 2x1024 CL4][WD 250]
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det kortet skulle bli tyst och snabbt, men även 3870 finns i fläktlöst utförande om det vore intressant.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344819

Exempel på några metoder för ljuddämpning. Bilden nedan visar hur jag fäst två typer av golvmatta i plast på den ena sidoplåten på ett chassi för att dämpa främst vibrationsljud. Jag använde vanligt golvlim för inomhusbruk som ströks på både plåten och mattan som sedan fick en halvtimme på sig att torka lite innan ytorna fördes ihop och fick ligga över natten med ett par böcker som tryck. Lukten på vanligt snällt golvlim försvinner snabbt också. Golvmattan till vänster är 2mm tunn då det inte fanns plats för tjockare material där, den till högre är av typen gymnastiksalsgolv och ger förståss extra effekt, men är också rentav overkill. Tejpen i mitten täpper bara till en serie onödiga lufthål.

Image

Mer golvmatta på den andra sidan, samt lite enkelt skummatta av typen TrolleFlex runt denna sidas filtrerade luftintag (Stacker chassi). Öppet skum av den typen dämpar inte vibrationer men är istället bra på att absorbera högre ljudfrekvenser som susande hårddiskar eller komponenter. Verkningsgraden på ett så tunnt material är inte så hög men det är lätt fästa varhelst det får plats, exempelvis i taket på lådan där jag inte hade lust att limma.
Image

Sist en inte så bra bild på hårddiskarna, som är fästa i 5,25" platser med en kylflänsförsedd vibrationsdämpare av modell Nexus DiskTwin. Mer effektiva vibrationsdämpningsmetoder finns men denna var lätt att använda och hjälper dessutom till med kylningen. Mellan diskarna syns ett par block av skum som tar upp en del av diskarnas ljusa surrande, vilket kommer väl till pass när chassit i fråga har en öppen front med bara lite dammfilter och metallnät ivägen. Dessa skumblock(Damptek) är liksom TrolleFlex-mattan antistatbehandlade enligt tillverkaren och borde därför vara säker att använda inuti datorn.

Image
Seppo.H
Posts: 130
Joined: 2007-02-04 19:11:36

Post by Seppo.H »

ok tack så jätte mkt verkligen uppskattat! Hm, ska vänta på lön nästa månad så betänkte tiden är en stund.. sen är ja sugen att tatuera mig oxå, nytt grafikkort är alltid roligt dock. Får se vad jag gör, något av dina bilder ska jag försöka efterskapa iaf! Tack igen. Lyssnade föresten igår inuti i burken o det som skrek mest var nog fan min processorfläkt den var inte att leka med. Om det nu var den, tyckte de var riktigt svårt att lokalisera när det skiljer typ 30cm mellan de olika högljudda delarna där nere :P
x2 4200+][x1950pro][Corsair XMS2 2x1024 CL4][WD 250]
x_link
Posts: 30
Joined: 2007-06-24 19:04:48

Post by x_link »

Hej!

Kolla dina fläktar, GPU/CPU-kylningen, nätagget.

Oftast så behöver man inte ha sina fläktar på det högsta varvtalet heller, speciellt inte om man inte klockar.

Jag kör med Noctua-fläktar och Corsair HX620-nätagg. Bara det tystade ner min burk en hel del.

/Mvh x_link.
Jag har bättre dator än dig!!
Post Reply