Deltas nya, 220cfm

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

jo det stämmer men det skulle inte vara omöjligt att få kalluft ur en fläkt... öppet fönster e det troligaste alternativet :P
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Muxxor wrote:
Rickard wrote:
broodling wrote:vadå att datan blir fettestabil tempen kanske kommer att liga på 15-20 grader om inte mindre jag har en ys tech 125 cm 120mm nu och jag tycker den låter mycke den e på 45 db vadå jobbigt med 59db ngn som har enfläkt som låter så mycket?
den nya deltan lår ju knäcka vatten fritt alltså temp mässigt?
Vi antar att rumstemperaturen är ca: 21C. En fläkt förflyttar denna luft oavsett om det är en stark eller svag fläkt. En fläkt på 1000CFM kan alltså inte leverera luft som håller en temp under 21C i detta fall. Det är alltid lika kul de gånger man läser om nån som har en casetemp på 16C för att han har så mycket fläktar :).
så du menar att du inte kan blåsa kalluft? och varmluft? testa att ha munnen olika öppen och blåsa på din hand. när luften expanderar/komprimeras så blir den kall/varm. det är därför man har expansionsventiler i en AC blandannat. 16 grader e lite lågt tror jag. men om du en strut på fräkten så kommer det kallare luft ur den, för att luften expanderas när den kommer ur tratten...
vafan snackar du för gojja?
"höhö...sätt en strut på fläkten så får du kallare luft"
lite bättre kan di väl ::)
User avatar
Genesis
Posts: 269
Joined: 2002-03-07 23:00:15

Post by Genesis »

Muxxor wrote:
Rickard wrote:
broodling wrote:vadå att datan blir fettestabil tempen kanske kommer att liga på 15-20 grader om inte mindre jag har en ys tech 125 cm 120mm nu och jag tycker den låter mycke den e på 45 db vadå jobbigt med 59db ngn som har enfläkt som låter så mycket?
den nya deltan lår ju knäcka vatten fritt alltså temp mässigt?
Vi antar att rumstemperaturen är ca: 21C. En fläkt förflyttar denna luft oavsett om det är en stark eller svag fläkt. En fläkt på 1000CFM kan alltså inte leverera luft som håller en temp under 21C i detta fall. Det är alltid lika kul de gånger man läser om nån som har en casetemp på 16C för att han har så mycket fläktar :).
så du menar att du inte kan blåsa kalluft? och varmluft? testa att ha munnen olika öppen och blåsa på din hand. när luften expanderar/komprimeras så blir den kall/varm. det är därför man har expansionsventiler i en AC blandannat. 16 grader e lite lågt tror jag. men om du en strut på fräkten så kommer det kallare luft ur den, för att luften expanderas när den kommer ur tratten...
Du tänker fel där. Bara för att kall luft har högre densitet så blir inte luft kallare för att den komprimeras. Ända sättet ett ämne kan bli kallare är genom att komma i kontakt med ett annat ämne som är kallare, eller ändra form (exempelvis från gas till vätska, eller tvärt om).
Förövrig så komprimeras luft extremt lite av att pasera genom en tratt, och det är något du aldrig kommer att märka utan extremt nogran mätutrustning.

Med andra ord är det helt omöjligt att komma under normal rumstemperatur med en kylfläns och fläckt, oavsätt hur stor kylflänsen, eller hur kraftfull fläckten är. Du kan inte änns komma ner till rumstemperatur så. Det närmaste du kan komma är extremt nära rumstempen.
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

Genesis wrote:
Muxxor wrote:
Rickard wrote:
broodling wrote:vadå att datan blir fettestabil tempen kanske kommer att liga på 15-20 grader om inte mindre jag har en ys tech 125 cm 120mm nu och jag tycker den låter mycke den e på 45 db vadå jobbigt med 59db ngn som har enfläkt som låter så mycket?
den nya deltan lår ju knäcka vatten fritt alltså temp mässigt?
Vi antar att rumstemperaturen är ca: 21C. En fläkt förflyttar denna luft oavsett om det är en stark eller svag fläkt. En fläkt på 1000CFM kan alltså inte leverera luft som håller en temp under 21C i detta fall. Det är alltid lika kul de gånger man läser om nån som har en casetemp på 16C för att han har så mycket fläktar :).
så du menar att du inte kan blåsa kalluft? och varmluft? testa att ha munnen olika öppen och blåsa på din hand. när luften expanderar/komprimeras så blir den kall/varm. det är därför man har expansionsventiler i en AC blandannat. 16 grader e lite lågt tror jag. men om du en strut på fräkten så kommer det kallare luft ur den, för att luften expanderas när den kommer ur tratten...
Du tänker fel där. Bara för att kall luft har högre densitet så blir inte luft kallare för att den komprimeras. Ända sättet ett ämne kan bli kallare är genom att komma i kontakt med ett annat ämne som är kallare, eller ändra form (exempelvis från gas till vätska, eller tvärt om).
Förövrig så komprimeras luft extremt lite av att pasera genom en tratt, och det är något du aldrig kommer att märka utan extremt nogran mätutrustning.

Med andra ord är det helt omöjligt att komma under normal rumstemperatur med en kylfläns och fläckt, oavsätt hur stor kylflänsen, eller hur kraftfull fläckten är. Du kan inte änns komma ner till rumstemperatur så. Det närmaste du kan komma är extremt nära rumstempen.
Men hur fungerar det då när man blåser på handen? Visselformad mun så blir det kallare och öppen mun varmare. Det måste ju göra att det blir högre tryck på stället och bli därför kyligare. Det är samma funktion som med en tratt men man måste få upp ett tryck då också. Kanske lite svårt i datorn.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tryckökningen för kalluft sker när luften passerar läpparna, inte när den träffar målet. (Kanske var vad som avsågs att skrivas, men jag tyckte det verkade som att tvärtom föreslogs.)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Genesis
Posts: 269
Joined: 2002-03-07 23:00:15

Post by Genesis »

SpArVeN wrote: Men hur fungerar det då när man blåser på handen? Visselformad mun så blir det kallare och öppen mun varmare. Det måste ju göra att det blir högre tryck på stället och bli därför kyligare. Det är samma funktion som med en tratt men man måste få upp ett tryck då också. Kanske lite svårt i datorn.
Osäker. Har en idé, men det är mer en gissning. Med visselformad mun så blir den en tunn luftstråle med ganska högt tryck. Den river med sig luft, och trycker fram luften som var framför, vilket gör att en massa kall luft blåser på handen oxå. har gjort två små försök som stödjer min teori.
1: Blås på handen med visselformad mun. Det blir kallt på typ en decimeters avstånd, men på en centimeters så blir det inte kallt. det är för att den inte hinner riva med sig så mycket kall luft på det avståndet.
2: Om man sätter handen i frysen, och blåser med visselformad mun så blir det mycket kallare än utanför frysen. Men man blåser ändå med samma form på munnen, och med samma temp på utandningsluften. Det blir kallare för att luften i frysen som rivs med är mycket kallare än den utanför frysen...
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

Det betyder ju att man får sätta fläkten långt ut, genom en tratt och sedan är det nån decimeter till cpun för att få den effekten. Det finns nog inte tillräckligt med plats för det.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

SpArVeN wrote:Det betyder ju att man får sätta fläkten långt ut, genom en tratt och sedan är det nån decimeter till cpun för att få den effekten. Det finns nog inte tillräckligt med plats för det.
ok...förstå följande:
tratt på fläkten ger ingen positiv tempraturskillnad.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Re: Deltas nya, 220cfm

Post by Fluffy »

aiwass wrote:http://www.deltaww.com/products/dcfans/ ... 120762.pdf

Talar (eller ska vi säga tjuter?) för sig självt på det stora hela...
Om man har den som utsug i toppen av lådan så kommer det nog ut massa små hårda saker flygandes ur fläkthålet. (Syftar på malda datorkomponenter.)
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Det blir något jävla fel i Explorer när jag försöker öppna. XP vill att jag ska skicka felrapport. Jag som brukade hylla XP :-/ Men det kan väl inte funka gämt kanske.
Post Reply