Asus eee900,problem koppla mot routerNETGEARRangeMaxWireless

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
walle_rules2
Posts: 54
Joined: 2004-09-02 19:50:05

Asus eee900,problem koppla mot routerNETGEARRangeMaxWireless

Post by walle_rules2 »

Hej!

Jag försöker koppla min Asus eee 900 till min netgearrouter NETGEAR RangeMax Wireless-N... jag har WPA-PSK-kryptering med inloggning... Har testat säkert 5-6 andra bärbara datorer och det har alltid fungerat klockrent, men nya eee-datorn kan inte ansluta. den hittar nätverket, men när jag kopplar upp den så står det bara status "väntar" och så kopplar den aldrig upp sig...


Är det någon kunnig som har någon lösning på problemet eller vet hur jag ska gå vidare?
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Hade exakt samma problem på min maskin. Efter lite forskning så insåg jag att medföljande mjukvaran var rätt sunkig så jag kastade in ubuntu på den och sen dess har det fungerat klockrent.

Tipsar dig om sidan www.eeeuser.com för bäst support för allt gällande maskinen. Tänk på att du måste mecka lite för att få full funktionalitet under tex ubuntu men det finns bra dokumentation för allt möjligt.

Beslutar du dig för att kasta in ubuntu så ta ner eeeubuntu 8.04 vilket är den senaste. Jag installerade från ett 2gb usbminne.

Ursäkta min lite smått OT-post men jag tror helt ärligt inte att det finns någon lösning för att få WPA att funka i Xandros. Det fungerade dock bra när jag stängde av alla kryptering. Den ville mao inte ens spela boll med WEP.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
walle_rules2
Posts: 54
Joined: 2004-09-02 19:50:05

hur kan de vara så dåliga?

Post by walle_rules2 »

Ok, tack för hjälpen, då ska jag testa det... Men hade ju varit roligt att köra deras egna distribution... Fattar inte hur de kan ha utvecklat xandros och lagt in i eee-burkarna så att den inte klarar av att koppla upp sig mot dagens standariserade wlan-krypteringar...(!?)
Post Reply