Mindre/smålägenhets-vana?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
difi
Posts: 17
Joined: 2004-10-10 0:47:15

Mindre/smålägenhets-vana?

Post by difi »

Som rubriken antyder så håller jag som bäst på med att leta bostad. Jag har hittat några som verkar instressanta, med en speciell som står ut lite extra.

Denna lägenhet är på ynka 25(kvadratmeter), och då kommer alltså frågan.


Kommer man som "villaboende" känna sig instängd i en såpass liten lägenhet?


Kan även tillägga att jag har vänner som flyttat från större lägenheter(ihop med föräldrar) till egna små, men känns inte riktigt som samma sak.



Lägenheten jag tittar mest på:
http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/224442


*Fotnot: 22år, singel, planerar flytt till första egna boendet, Jag vill köpa min bostad, Fast anställning med ca 21 000 i lön, krav på hyffast centralt (max 15 min med vagn till chalmers)

Tankegångar, ideer, synsätt?
Tacksam för all typ av imput jag kan få, Mvh Christoffer
iMac 3.06Ghz
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Sitter mest framför datamaskinen när ja är hemma å lirar, så typ 5 kvdratmeter skulle räcka lol. Känns som svaret lutar åt: Jo lite litet skulle de nog kännas, har själv 54 kvadratmeter, å de kan kännas lite instängt ibland :)
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Var på Ikea förra veckan, ska själv flytta hemifrån imorgon. Såg en hörna som var 22 m2 som är rätt litet, men de hade inrett så att allt flöt ihop, det var samma stil på allt. Kändes faktiskt inte så litet ändå, även fast TV'n stod bredvid kylen typ :P
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Hemligheten är planering när man inreder.

Bor sen två år tillbaka på 28m2 (här ingår dusch, är studentkorridor med delad kök) och det går att göra väldigt fina saker med dessa få meter, bara man vet hur man ska inreda och efter att ha sett bilderna på din lya så tvivlar jag inte en sekund på att du kan göra det riktigt fint och hemtrevligt.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag bodde på 26kvm i 3 år, och kommer snart förmodligen att göra det igen.
Då hade jag iofs en balkong med utsikt över en mysig innergård, så när man öppnade båda balkongdörrarna så fick lägenheten en helt annan känsla, inte alls instängt.

Men ja, det blir väldigt litet, och oprivat när man (om) man får gäster över.
Man har inget "annat rum" som man kan gå in i, eller ha som avskilt sovrum. Visst kan man ha en fondvägg, men oftast behöver man "sovrums-ytan" till annat när man inte sover.

Men som tidigare sagt, det beror helt på hur optimalt man möblerar och planerar. Det är oxå en vanesak att inte kunna röra sig mellan olika rum som i en stor villa.

Men det är ju ett val man gör. Känner du att det är värt så är det bara att välja att gilla läget.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Min första var på 26kvm och det var alldeles tillräckligt för mig. När sedan min flickvän flyttade in så blev det lite trängre, men vi bodde ändå där ett år.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply