VPN tunnlar och brandväggar, hjälp!

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

VPN tunnlar och brandväggar, hjälp!

Post by simon.lycksele »

Hej!

Lovade en kompis att fixa deras dator som är full av skit, ja men går bra tänkte jag. Jag fick pengar att köpa mjukvara för så jag köpte BitDefender 2009. Men deras PC är via VPN tunnlar och skit kopplad till en annan dator/nätverk.
Man ansluter till datorn genom en ikon på skrivbordet, ni vet en sån som man hade på det uppringda internets tid. Men då körde jag avast ner i grusgropen och installerade Bit. Hittade typ 300 infektioner medans avast inte hittade några. Så skit bra tänkte jag. Men då nu kan man ju inte ansluta till den andra datorn. Vad göra? Visst måste jag göra en regel i brandväggen eller? Som vpn client har dom VNC.
Men min fråga är, vilken IP ska jag fylla i osv. Kan ni hjälpa mig?

Såhär kan man göra inställningar i bitdefender.
De två rutorna är två sidor som man måste göra inställningarna i

Image
Image


Hjälp mig, vart ska jag fylla i vilken IP?
Om jag håller över VNC så kommer det upp "VNC Server (service) xxx.xxx.x.xx" Och om man går in på inställningar får man reda på att portarna xxxx och xxxx används. Men samtidigt så står det när man klickar på ikonen uppringning på skrivbordet en helt annan Ip adress
istället för
XXX.XXX.X.XX i VNC står det
XX.XX.XX.XX vilken ska man använda ??

Hoppas ni förstår mitt problem och även har en lösning.
Ni får ursäkta om det känns lite rörigt...

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag tror du blandar ihop saker och ting här. VNC är -inte- en VPN-klient. Antagligen är det så att maskinen har en VNC-server för att företaget (antar att det är det) ska kunna ansluta sig till VNC:n och hjälpa användaren.

Den där "ring upp"-ikonen som du kallar det, lär skapa tunneln osv. Du får undersöka vad för sorts VPN det är. Men VNC servern kan du nog ignorera sålänge tills du har fått VPN-tunneln att fungera.
hej.
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Jaha, det är så det ligger till.

Men problemet är löst, anslutningen skulle inte fungera. Så det var inte mitt fel. Men tack iaf. Och trevlig helg!

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
Post Reply