Cdrom vill bara formattera när man laddar den!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
helgonet
Posts: 64
Joined: 2006-09-08 22:45:41

Cdrom vill bara formattera när man laddar den!

Post by helgonet »

Hej

Håller på att experimentera lite. Har windows xp pro 32bit på en hårddisk och på den andra har windows vista 64 bit installerat. Fungerar rätt så ok men när jag är inne på vista och sätter i en skiva i cd-romen så startar den inte, när jag försöker klicka på i utforskaren så kommer det upp en ruta där det står "att den ska påbörja formattering av skivan". Hur gör jag för att koppla ifrån detta?? Så vitt jag förstår så är det vista egna brännarprogram som ligger bakom.

Sen undrar jag om det går att köra dual channel på 4Gb minne i vista64?? Fick lite probs när jag satte i 2Gb nyligen. Eftersom jag kör med vista64 så har jag stoppat i 2Gb till har nu 4Gb men datorn vägrar starta med "command rate 1" får gå in i bios och ändra till "2" då fungerar allt (innan när jag körde med 2Gb så kördes datorn på "command rate 1" utan problem.)

Hur mycket gör detta på prestandan?? Har kollat lite med cpu-z (version 1.41) den säger att "max bandwidth" är "pc2-5300 (333)" för två av minnena och dem andra två står det "pc2-6400 (400)". Cpu-z påstår att jag har olika minnen i sloten, fast läser man på minnena och deras respektive förpackning så står det 6400 (400) på alla fyra, enligt förpackning och det som står på minnena så är dem identiska (Kingston Hyper). Är detta en bugg i cpu-z??

Ber om ursäkt om jag hamnat
i fel forum, är lite osäker på
vilket forumdel jag ska lägga den.
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum"
Post Reply