Outpost firewall - internet dör efter någon timme

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
flodisar
Posts: 97
Joined: 2005-09-05 11:18:26

Outpost firewall - internet dör efter någon timme

Post by flodisar »

Hej allihopa!
Körde Zonealarm tidigare, men i och med byte till 64-bitars Vista ultimate bytte jag någon dag sedan till Outpost firewall version 6.5.2358.316.0607.

Allt fungerar för det mesta ok, förutom ungefär efter att man har surfat på internet i någon timme, för då plötsligt fungerar det inte att ladda någon internetsida i varken IE, FF eller Chrome. Skriver jag routerns IP-adress i nån webbläsare så får jag inte ens upp inloggningsrutan till den.

Kör jag vistas automatiska "diagnostisera och reparera" för nätverket så står det bara att windows inte kan lösa problemet automatiskt, är allt som står. Testar jag göra en ping mot routern tex så står det bara "allmänt fel" för alla 4 testpaket.

Jag har Windowsbrandväggen avslagaen.

Går in och kollar i Outpost Firewall och tittar i Firewall-loggen. Ingen trafik verkar ha blivit blockerad. Testade att starta upp IE igen för att se om det tillkommer något till loggen som visar att den blockerar någon trafik som har att göra med IE, men inget blockas enligt loggen.

I inställningarna i Outpost så har jag "detect networks automatically" på och den hittar mycket riktigt routern, och jag har "NetBios" samt "trusted" ibockade.

Har som sagt ganska nyligen installerar Outpost och är därför inte så insatt i det ännu, men när jag instalerade programmet så stod det att den skulle köra i "learning mode" första veckan för att lära sig användarmönstret, vet inte om det kan vara detta som ställer till nåt, men jag tycker att det är mycket märkligt att internet fungerar i säg 2 timmar innan all sorts kommunikation in och ut från datorn slutar fungera helt plötsligt. Stänger jag ner och startar upp outpost så fungerar det igen någon timme, men så vill man inte hålla på...

Någon som har något tips på vad man kan testa eller känner igen problemet och vet vilka inställningar som behöver göras?

Om ni behöver veta mer för att kunna hjälpa så säg bara till vad som behövs.

Datorn i fråga är kopplan via kabel till en Netgear WG624 router som i sin tur är kopplad till internet via kabelmodem (Comhem). Dethär problemet uppkommer endast på denna dator som har outpost firewall som brandvägg och uppkom alltså inte innan byte till denna brandvägg. Antivirus är Kaspersky 2009, ifall någon vet om de kanske krockar med varandra eller nåt.

Är mycket tacksam för all hjälp!
Vill passa på att önska en God Jul till allihopa!
|AMD 3500+ @ 2664Mhz| |2x512 OCZ PC-4000 Gold VX @ DDR442| |Epox 9NPA+ ULTRA| |BFG 7800GT OC 256MB GDDR3| |MAXTOR DMAX 10 300GB| |Seagate 7200.7 120GB IDE| |ZALMAN CNPS 7700 CU| |Seasonic 600W|
Post Reply