firefox - sökrute strul

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Titan@Forum
Posts: 284
Joined: 2002-04-05 0:51:39

firefox - sökrute strul

Post by Titan@Forum »

Firefox kommer ihåg vad man tidigare har skrivit in i sökrutor eller loggin rutor till tex mail mm, det dyker upp en dropdown meny med tidigare alternativ.
Det jag stör mig på är att jag nästan alltid måste klicka utanför rutan (trots att textmarkören automatiskt blinkar i rutan när sidan laddats) och sedan dubbelklicka igen i rutan för att tidigare resultat ska dyka upp.

Vet någon hur man kan fixa så man slippa klicka utanför och sen behöva klicka i rutan igen för att få upp tidigare inskrivna alternativ direkt när man klickar?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Börja skriva i rutan, tryck pil ner. Går också snabbt
In cars several processors are connected by a bus
Titan@Forum
Posts: 284
Joined: 2002-04-05 0:51:39

Post by Titan@Forum »

übermensch wrote:Börja skriva i rutan, tryck pil ner. Går också snabbt
Men då måste jag ha handen på tangentbordet (vilket jag inte alltid har) och skriva nått :)

Men någon får gärna testa tex www.di.se och sök tex på "eric" i sökrutan längst upp till höger och öppna sidan i ny tab (öppnas sidan i samma tab direkt funkar det men inte om man öppnar i en ny) (alt. starta om firefox) och se om du kan dubbelklicka direkt i sökrutan och får upp "eric" som alternativ.
Har även samma problem på gmail med flera.

Har fått för mig att det är nått med firefox för jag har för mig att det var samma sak i v2. Men om ingen annan har problemet kanske det är nått addon som muppar sig

=edit=
ett tydligare exempel
ett exempel
1. startar firefox
2. öppnar www.di.se
3. dubbelklickar på sökrutan (längst upp till höger) för att få upp "automatisk komplettering" men inget sker.
4. Jag klickar någon annan stanns utanför sökrutan (tex längst upp till höger där det är vit)
5. dubbelklickar sedan igen i sökrutan och nu funkar "automatisk komplettering" och jag kan välja ett alternativ.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Troligtvis har det att göra med javascript på sidorna som automatiskt fyller i text åt dig.

På di.se visas t.ex. en standardtext som säger "Sök aktier och nyheter" när sidan laddas, när du sen markerar textboxen så har du inte manuellt raderat någon text och därför "tror" firefox att det fortfarande står "Sök...". Du kan testa själv genom att upprepa ditt exempel fast ersätta "eric" med just texten "sök aktier och nyheter". Laddar du sen om sidan så att standardtexten dyker upp igen och därefter dubbelklickar så får du upp just det sökförslaget (eftersom det matchar standardtexten). Alternativt kan du ladda sidan, klicka i textboxen och trycka på backspace så att den (osynliga) texten raderas och sen kan du dubbelklicka för att få fram de gamla sökförslagen.

På google är jag inte säker men där verkar det vara helt avstängt, vilket kan bero på att de numera gör sökningar för varje knapptryckning och presenterar det mha ajax på samma sätt som firefoxs egna.

På sidor som inte har javascript som "stör" så borde det fungera som vanligt, t.ex. http://www.altavista.com/ fungerar bra för mig.

Mycket gissningar här :P, men tja, det verkar rimligt.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Post Reply