excel-mekk!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Assaser2
Posts: 94
Joined: 2002-04-10 23:12:57
Contact:

excel-mekk!

Post by Assaser2 »

Ska göra ett datablad med våra recept nr.

t.ex rec nr. "356" är en c32/40 16 0,40
"351 är en c35/45 16 0,45
"347 är en c40/50 16 0,38

Har listat ut hur man gör gardinlist, där jag då kommer ha alla mina recept nr. Men kan jag länka mina receptnummer till mina varor?
Skulle förenkla min verksamhet väldigt mycket.

Vad säger ni?
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Kan du förklara lite mer hur du menar?
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Assaser2
Posts: 94
Joined: 2002-04-10 23:12:57
Contact:

fortsatt beskrivning

Post by Assaser2 »

har nu gjort en tabell i axcess.
Har "recept nr", "hållfklass", "stenstorlek", "vct", "cementsort",
"betongfamilj" och "övrigt" som kolumner.

Här fyller jag i data för mina varor.
I excel är önskan att jag med en gardinlist väljer recept nr, och att excel sedan läser in valt recept nr från min databas och kompletterar mitt exceldokument med hållfklass, stenstorlek, vct etc...

Är ni med? ;D
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Jag vet inte riktigt hur du ska använda detta men om du bara vill ha in datan från access till excel så kan du förmodligen använda import-funktionen i excel: data -> import external data -> import data (tror jag det är).

Vill du däremot att det ska vara mer automatiskt så får du nog skriva ett macro (dvs vbscript) i excel. Googla lite på excel och access så hittar du exempel...
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Assaser2
Posts: 94
Joined: 2002-04-10 23:12:57
Contact:

Post by Assaser2 »

Tack har redan löst det.
hoppade accessbiten och använde "letarad" i excel istället.
Men tack ändå!
Post Reply