Darkfall Online

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Darkfall Online

Post by ShoGun »

Tja, är det någon som spelar det?

Jag lyckades köpa mitt konto i torsdags och hitills har Darkfall varit det roligaste mmo't jag någonsin spelat.
Jag har tidigare spelat Ultima Online, Everquest 2, Lineage 2, Eve-online, World of Warcraft och många fler,
alla har varit baserade på gamla koncept och inte varit direkt nyskapande.

Jag tänker inte säga att Darkfall är helt unikt, men de har definitivt tagit ett stort kliv in i nästa mmo-generation,
och alla kommande mmo's har något att lära av Darkfall.

Klumpig UI, segt chattsystem, ointuitiv interface i övrigt. Till en början iaf.
Även fast animationerna ser ut som skräp och det är fullt med texturbuggar och jag kan
säkert skriva en hel bok med problem, så är Darkfall bland det roligaste jag någonsin spelat i överhuvudtaget, inte bara inom mmo's.

Miljöerna är grymt vackra och frihetskänslan är underbar, man behöver inte grinda quests för att lvla,
för det finns inga levels. Visst behöver man levla sina skills, men det gör man samtidigt som man slåss mot andra spelare och tar precis allt de äger och har! .. i inventoryt iaf.
Vilket är en annan skön aspekt av spelet, dör du så kan vem som helst ta det du hade på dig när du dog, precis vem som helst. Även mounts m.m.


Är det några fler som spelar detta klumpiga men underbara spel?
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

meh
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag kände för att uttrycka mina känslor.
meh
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Och vad innebär Bitchiz?

Jag however kände inte för att bumpa en allt för gammal tråd som inte direkt var lik min.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Kain
Posts: 456
Joined: 2004-10-30 0:45:33
Location: Vimmerby

Post by Kain »

Jag spelar det inte men är sugen på att testa, försöker själv läsa upp på det hela. En mer ingående inlägg om spelet i helhet och lite små saker som annars är svårt att hitta något om som t.ex spelarbasen är de småbarn som gråter över allt och alla eller mogna spelare? Hur funkar servrarna, köer lagg osv, med andra ord allt du kan komma på skulle vara uppskattat ;)

MVH
Kain
Intel Core2 Quad Q6600 - HIS HD 4870 - Maxtor Diamond max 10 (200gb) - Gigabyte P35-DS3 - Nec 3520 - 2x2gb corsair minnen - Aspire X-dreamer 2
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Spelarbasen är väldigt blandat. Självklart finns det massa idioter och dylikt, men i övrigt så har jag haft en hyffsat positiv upplevelse ingame. Forumanvändarna är riktiga troll och alla skriker CAREBEAR!! så fort någon kommer med ett förslag. Riktigt dryga är de, men man spelar med folk man gillar, inte hatar. De dödar man helt enkelt. Spelet är nog bäst spelat i grupp/guild, att spela själv är inte att rekommendera eftersom folk som är guildless dödas på fläcken, som i förr i tiden, för folk vill åt ens loot. Spelarna i sig är ganska mogna, men väldigt hycklande som i alla andra spel. Servrarna hitills har funkat bra, de går ner ganska ofta för maintenance och patchning, vilket jag tycker är bra eftersom de visar att de hittar och löser problemen som uppstår. Just nu finns det bara en server, och det är en del köer men jag har hört att det kommer komma fler servrar inom kort. Lagg har jag inte märkt av något, däremot en del synchbugs, typ att monster laggar omkring ibland, springer på ett och samma ställe för att sedan teleporteras bort och kommer attackerandes bakifrån. Lite småbuggar som alla nya mmo's har.
Jag tror att spelet kommer bli mycket bättre längre fram, just nu är det en del buggar men vääääldigt kul :)
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Kain
Posts: 456
Joined: 2004-10-30 0:45:33
Location: Vimmerby

Post by Kain »

Ok tack för informationen, kan ju säga att jag blir riktigt sugen dock har jag tyvärr inte så mycket pengar för närvarande att jag kan lägga dem på ett nytt spel men vi får se hur det blir i en nära framtid :)
Intel Core2 Quad Q6600 - HIS HD 4870 - Maxtor Diamond max 10 (200gb) - Gigabyte P35-DS3 - Nec 3520 - 2x2gb corsair minnen - Aspire X-dreamer 2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag har följt Darkfalls utveckling med stort intresse och glatt mig åt deras vilja att bryta sig ut från DIKU-bojorna och D&D-oket, men tyvärr är en totalt HC asshat-värld inte något säljande argument för mig.
Kombinera det med total lootbarhet och jag säger "gäsp, nästa".

Vilket är synd, för jag har verkligen velat spela Darkfall och för de som faktiskt gillar att PvP:a i stor utsträckning så är det givetvis ett kalaskoncept. Men om jag inte får en lite mer casual mjukisversion så väntar jag på L.O.V.E. KotR Online och Copernicus istället.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Roggo
Posts: 69
Joined: 2002-08-21 21:35:53
Location: Piteå
Contact:

Post by Roggo »

Kan kanske passa på att tipsa om Mortal Online.
PvP orienterad, full loot, Inga lvls. Har ett bra community och utvecklarna som förövrigt är svenskar vistas ofta på forumet och svarar på frågor. Planeras att släppas under sommaren 2009.
Oh mein Gott! Ich habe eine Axt im Kopf!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ser inte helt illa ut, men det är ju det där med total lootbarhet, jag är skeptisk till konceptet. Men jag ska hålla ett öga på det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Lootbarheten är underbar! :) Det gäller att välja rätt med vilka man kan lita på, och inte ha på sig saker i onödan. Själv tycker jag det är kul att hitta en massa lik efter ett slagsmål och plocka på mig saker, samtidigt som jag hatar att själv bli lootad när jag dör. Men det gör det hela mer intressant, spelet är redan ljusår bättre än WoW (vet iofs inget spel som inte är ljusår bättre än WoW) och jag har inte haft så kul på länge.

Mortal Online är också ett spel jag håller koll på, verkar bli ballt :) Ny video om 4 dagar.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Kain
Posts: 456
Joined: 2004-10-30 0:45:33
Location: Vimmerby

Post by Kain »

Hur stor är själva spelvärlden jämfört med andra spel? Och är det några "instanser" som i AoC eller är den i princip fri öppen värld som i WoW?
Intel Core2 Quad Q6600 - HIS HD 4870 - Maxtor Diamond max 10 (200gb) - Gigabyte P35-DS3 - Nec 3520 - 2x2gb corsair minnen - Aspire X-dreamer 2
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Alltså, om du menar öppen värld som i Lineage 2, så ja. Väldigt öppen värld, inga instancer alls som i WoW. Allt är en enda stor sömlös värld, inga instanced dungeons och dylikt. Den är hyffsat stor, går väl att springa i några timmar för att komma igenom hela, den känns iaf väldigt mycket större än t.ex. Azeroth, säkert Azeroth och Outlands tillsammans, om inte mer.

Fråga på om du vill veta mer.
Btw, såg nu att stats som styrka,vishet och utålighet höjs av att använda professions, gathering som typ att hugga ved, hugga sten och skapa pilar m.m. Väldigt smart sätt.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Kain
Posts: 456
Joined: 2004-10-30 0:45:33
Location: Vimmerby

Post by Kain »

Gött det där med öppen värld. Nått jag stött på nu som jag inte gillar så mycket dock är prat om att det tar upp till 5 min för att regga hp och stamina, detta var dock från betan. De pratar om mat och dylikt men att man isådanafall måste farma för att få mat.

Hur är det nu och hur tycker du att det funkar?
Intel Core2 Quad Q6600 - HIS HD 4870 - Maxtor Diamond max 10 (200gb) - Gigabyte P35-DS3 - Nec 3520 - 2x2gb corsair minnen - Aspire X-dreamer 2
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Stamina och mat reggar ganska fort ändå. För att få fullt så måste du sitta ned ett tag och resta. Även rest går man upp i skills i, så man regenar stamina, mana och hp snabbare ju oftare man vilar. mat är lätt att få tag på, folk säljer, fiender droppar och man kan gathera själv genom att använda herbalism :) det finns allt från små bär som hjälper i någon minut till köttgrytor som hjälper i 20 minuter. Själv tycker jag inte att det är jobbigt att vila, men grejjen med spelet är det att man kan inte springa in i ett fort fullt med Mercians och förvänta sig att döda dem, de är riktigt klipska och svåra, man måste gå i grupper. Det är ganska logiskt, otränad varg med pilbåge (jag) vs utbildade soldater i rustning leder till att jag får springa en massa :p
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

ShoGun wrote:Även rest går man upp i skills i
Man kan alltså träna upp sig i att vila? Synd att det inte är på riktigt för där hade jag varit en naturbegåvning! The One skulle man t.o.m. kunna säga...
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Kain
Posts: 456
Joined: 2004-10-30 0:45:33
Location: Vimmerby

Post by Kain »

Ok, efter det jag läst verkade det som att halva tiden man spelade gick åt att regga. Fan nu glömde jag bort vad jag skulle fråga :/ återkommer när jag kommit på det...
Intel Core2 Quad Q6600 - HIS HD 4870 - Maxtor Diamond max 10 (200gb) - Gigabyte P35-DS3 - Nec 3520 - 2x2gb corsair minnen - Aspire X-dreamer 2
User avatar
Kain
Posts: 456
Joined: 2004-10-30 0:45:33
Location: Vimmerby

Post by Kain »

Kom på det nu. Något annat jag läst är att det är dåligt att vara t.ex orc jämfört med alfar med tanke på att de har större hitbox är det verkligen något som påverkar balansen mellan raserna?
Intel Core2 Quad Q6600 - HIS HD 4870 - Maxtor Diamond max 10 (200gb) - Gigabyte P35-DS3 - Nec 3520 - 2x2gb corsair minnen - Aspire X-dreamer 2
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Hitboxen är ju olika, olika stora kroppar.
Jag tycker att alfar är jobbiga, de är små och snabba och har liten hitbox, fast de har gjort den större nu, det var helt löjligt förut. Nu tycker jag det är rätt ok ändå :) Jag är Mahirim, och de har störst hitbox förutom dvärgar.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Kain
Posts: 456
Joined: 2004-10-30 0:45:33
Location: Vimmerby

Post by Kain »

Ok, jag är rätt sugen på att spela dvärg om jag skulle skaffa det, dock är de ju korta ;) Men vad tycker du om pve? Jag vet att man inte kan förvänta sig mycket av ett spel som är så pvp inriktat men jag har läst blandade uppfattningar om det, vissa tycker det är riktigt roligt pga av smart AI medans andra tycker det suger hårdare än allt annan i världen.
Intel Core2 Quad Q6600 - HIS HD 4870 - Maxtor Diamond max 10 (200gb) - Gigabyte P35-DS3 - Nec 3520 - 2x2gb corsair minnen - Aspire X-dreamer 2
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

A.I.'n är helt.. jag vet inte. revolutionerande, för att vara ett mmo. De är riktigt smarta, om man nu kan kalla en bot smart. De tar skydd, hämtar kompisar, och ser dig på väldigt långt avstånd ^^ Jag tycker det är kul, för det är det första mmot som faktiskt är en utmaning i PvE aspekten. Det finns en del monster som man kan raida, och man kan döda mobs för gear osv. Jag tycker det är kul, för det är ett nytt och intressant koncept. Fast PvP'n är roligast tycker jag.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Kain
Posts: 456
Joined: 2004-10-30 0:45:33
Location: Vimmerby

Post by Kain »

Var det jag hoppades på ;D Som sagt är väldigt sugen men då kommer frågan om hur man får tag på det. Jag vet att man måste köpa det online via deras sida men jag har inte hittat något, har även läst att antal exemplar är väldigt begränsat tills de fixat köerna. Men hur mycket kostade det och hur mycket per månad?

Har mängder med frågor kvar att ställa men som vanligt lyckas jag glömma bort dem innan jag får tillgång till en dator ::)
Intel Core2 Quad Q6600 - HIS HD 4870 - Maxtor Diamond max 10 (200gb) - Gigabyte P35-DS3 - Nec 3520 - 2x2gb corsair minnen - Aspire X-dreamer 2
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

kostar 42 euro, fast med VAT(Value Added Tax), som de flesta spelbolagen börjat roffa åt sig, så kostar spelet 48 euro.
Sen vanlig månadskostnad, eftersom kronan är så svag så blir det runt 130-150 kr i månaden just nu.
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Big_Bird »

ShoGun wrote:kostar 42 euro, fast med VAT(Value Added Tax), som de flesta spelbolagen börjat roffa åt sig, så kostar spelet 48 euro.
Sen vanlig månadskostnad, eftersom kronan är så svag så blir det runt 130-150 kr i månaden just nu.
Är inte moms snarare något som staten roffar åt sig?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply