Nytt grafikkort med 512Mb på gammal dator

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
JoJo
Posts: 115
Joined: 2002-03-20 15:23:47
Location: Sverige
Contact:

Nytt grafikkort med 512Mb på gammal dator

Post by JoJo »

Kan man köra ett 512Mb agp grafikkort på en dator med 512Mb systemminne? Jag kör Windows XP.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Nytt grafikkort med 512Mb på gammal dator

Post by übermensch »

Beror på moderkort och så. Ge resterande specs på datorn så går det att avgöra. I regel är det dock bortkastat med ett alltför avancerat grafikkort till äldre datorer.
In cars several processors are connected by a bus
JoJo
Posts: 115
Joined: 2002-03-20 15:23:47
Location: Sverige
Contact:

Re: Nytt grafikkort med 512Mb på gammal dator

Post by JoJo »

Ok, jag kanske inte hade gjort det själv, jag försöker hjälpa en. Det är en P3 1300MHz med 512MB 133Mhz SDRAM. Max minne som kan installeras är 512MB. Tyvärr vet jag inte mer om moderkortet just nu, men jag är ganska säker på att det är ett via chipset.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Nytt grafikkort med 512Mb på gammal dator

Post by übermensch »

Det ska inte vara begränsat så, dvs, du ska kunna köra ett grafikkort med mycket minne. Max minne som är angett för moderkortet är bara för arbetsminnet som i det här fallet sitter i SDRAM-slottarna.

Om det handlar om att köpa nytt grafikkort för att det gamla pajat och det inte är köpt än, köp ngt enklare och spara nån hundring och kanske också lite oljud.
In cars several processors are connected by a bus
JoJo
Posts: 115
Joined: 2002-03-20 15:23:47
Location: Sverige
Contact:

Re: Nytt grafikkort med 512Mb på gammal dator

Post by JoJo »

Ok, tack. Det är redan köpt, anledningen till att jag frågar är att det står att min. system requirements är 1Gb. samt att jag inte tänkte på att moderkortet är antagligen AGP 2x. man kan ju aldrig vara säker på att det fungerar hursomhelst. AGP hotfix måste ju t.ex. installeras.
Post Reply