Underlig oförmåga att nå internet

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Underlig oförmåga att nå internet

Post by Joel »

Hej allesamman!

Var just över hos en vänfamilj (det finns säkert något bättre ord för det) och firade nyår. Fadern i huset hade problem med en av datorerna och bad mig titta på den.

Kort och gott fungerar inte internet.

Symtom:

Om man inaktiverar anslutningen och försöker aktivera den igen fungerar det inte. "Connection failed!".

Om man försöker kolla Status, så händer inget.

'Sidan kan inte visas', oavsett vilken sida man ansluter till.

När man använder troubleshootfunktionen i IE 8, hävdar programmet att det är fel på Winsock, och fixar detta med en reboot - men det är samma skit efter rebooten.

Just den här kombinationen av symtom känner jag inte igen alls, så får snällt be om hjälp här :) .

Jag har provat med att:

Installera om drivisarna som kom med moderkortet (integrerat nätverkskort).

Pilla i anslutningar, stänga av brandväggar, stänga av proxygrejer, reboota modemet. Inget av detta tycks hjälpa.

Jag har även försökt komma åt modemet via browsern, men hade inte koll på vad adressen var, 192.168.0/1.1 fungerade iaf inte.

Eftersom jag är hemma nu kommer inte detta problemet kunna lösas på ett smidigt sätt, jag kommer få behöva ringa tillbaka till problemdatorns ägare och vägleda, så om det finns någon enkel och uppenbar lösning till detta så hade det varit helt sanslöst bra och häftigt.

Tack på förhand!

Joel


PS. Gott nytt år! DS.
meh
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Underlig oförmåga att nå internet

Post by snigel »

Vad säger ipconfig om du kör den från cmd?
Hur ser det ut med nätverkskortet drivrutiner från enhetshanteraren? Kanske räcker det med att ominstallera dem.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Underlig oförmåga att nå internet

Post by Joel »

Enligt enhetshanteraren fungerar nätverkskortet som det ska, ipconfig har jag inte provat.
meh
Post Reply