Problem vid exekvering av kod i Nios II

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Fredrik373
Posts: 3
Joined: 2009-10-09 16:40:26
Location: Stockholm

Problem vid exekvering av kod i Nios II

Post by Fredrik373 »

Hej!

Jag har skrivit assemblerkod i Nios II men jag får det inte att fungera..

så här ser felmeddelandet ut som kommer upp i konsolen när jag försöker exekvera:

4 [main] ? (2220) c:\altera\90\quartus\bin\cygwin\bin\sh.exe: *** fatal error - couldn't allocate heap, Win32 error 487, base 0x680000, top 0x690000, reserve_size 61440, allocsize 65536, page_const 4096
2 [main] sh 2776 fork: child -1 - died waiting for longjmp before initialization, retry 0, exit code 0x100, errno 11
/bin/sh: fork: Resource temporarily unavailable

Någon som vet vad det är för fel? I så fall vad kan jag göra åt det?
"En apa som äter hallon behöver inte ta bussen in till stan."
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Problem vid exekvering av kod i Nios II

Post by übermensch »

Hej du som läser datorteknik gk på KTH ;)

Jag minns att det var väldigt meckigt att sätta upp miljön korrekt och jag körde nog version 8.1 av verktygen så det är inte helt samma. Men, får du meddelandet när du försöker kompilera, när du försöker exekvera på hårdvara eller exekvera i emulatorn? Har du kunnat köra något förut? Funkar kurskamratens program att kompilera/köra?
In cars several processors are connected by a bus
Fredrik373
Posts: 3
Joined: 2009-10-09 16:40:26
Location: Stockholm

Re: Problem vid exekvering av kod i Nios II

Post by Fredrik373 »

Haha :D ..Ja, nog är det svårt alltid. Länge sedan du läste där? Eller gör du det fortfarande?

jag är inte så inne på det här än känner jag.. Men jag får meddelandet efter att jag försökt kompilera. Skrev nog fel i titeln...

Jag har kört ett testprogram som skolan har lagt ut, det funkar men jag får ett liknande felmeddelande där med. Som tur är så fungerar andras program bra, så jag får väl försöka låna deras. Dock är jag i Karlstad för tillfället och labben är på onsdag så jag har inte mycket tid.. =P

Hade du också en lab där du skulle konvertera hexadecimaltal till ASCII-kod?
"En apa som äter hallon behöver inte ta bussen in till stan."
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Problem vid exekvering av kod i Nios II

Post by übermensch »

Var två år sen jag tog just den kursen. Och hade precis samma labb. Har ett svagt minne av att jag har sett det där problemet men minns inte vad som var fel. Se över så att din projektfil skapats ordentligt, gör en ny blank och sådär och testa igen. Följ instruktionerna noga, för det var lätt att missa något där.

Annars vet jag inte. Eftersom det är kompileringen borde felet ligga i dina projektparametrar nånstans. Prova att ta din kompis projekt och lägg in din kod, men spara hans layout i övrigt(så långt det går då).
In cars several processors are connected by a bus
Fredrik373
Posts: 3
Joined: 2009-10-09 16:40:26
Location: Stockholm

Re: Problem vid exekvering av kod i Nios II

Post by Fredrik373 »

Okej tack för hjälpen :)
"En apa som äter hallon behöver inte ta bussen in till stan."
Post Reply