Nexus one

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Nexus one

Post by walliski »

http://www.google.com/phone

Googles egna telefon som är utvecklad i samarbete med HTC. Baserar sig såklart på Android, för tillfället version 2.1. 3,7 tums skärm med 800x480 som upplösning. En 1ghz processor. Finns tyvärr inte i Finland/Sverige ännu.

Jämfört med iPhone: Nexus one har längre batteritid, högre klockfrekvens på processorn, utbytbart batteri och lagringsmedium, ingen multitouch, billigare.

Vad tror ni om den? Den stora iPhone-dödaren? Någon som har råkat få händerna på en?

Själv ser den onekligen intressant ut. Dock verkar det vara som att den lider av en del barnsjukdomar ännu. Väntar med spänning på nästa version av telefonen, som förhoppningsvis kommer att klå iPhone med hästlängder :P.
Här var det tomt...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Nexus one

Post by snigel »

Den har multitouch sen igår då firmwareuppdateringen släpptes. Tror vi kan glömma "iphonedödare" precis på samma sätt som det aldrig kom någon ipoddödare. Det handlar inte om specifikationer utan om användarupplevelse, marknadsföring och hype.

Sen vet jag inte om det är relevant att jämföra processorhastighet när det är olika operativsystem och applikationer som körs. Mer intressant är väl att den har dubbelt så mycket ram i så fall.
De specifikationer som intresserade mig var HSUPA, högre skärmupplösning, bättre kamera samt ledlampa.

Prisskillnaden är min mening inte så stor, en iphone kan man få loss för under 5000kr om man skulle köpa den med abonnemang och inte ringa ett samtal. Nexusen har ett introduktionspris på 529 dollar, vilket brukar betyda ungefär 5290kr här i sverige.

Något jag gillar med iphone är att det inte bara är en telefon, det är en plattform, som de står fast vid. Det gör att det inte känns som att man köper en produkt som blir helt lämnad om ett halvår vad gäller mjukvaruuppdateringar. För mig är det mycket värt efter år av SE-mobiler och Windows Mobile-pda:er.
Hur det kommer se ut med android med livslängd och kompatibilitet återstår att se.

Sen förstår jag inte riktigt hur du tänker med nästa version av nexus kommer klå iphone med hästlängder. Det lär komma en ny iphone före det kommer en ny nexus. Specifikationsmässigt slår ju nexus iphone 3gs redan idag.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Nexus one

Post by walliski »

Jag minns knappt vad jag menade, eller att jag över huvudtaget har skrivit det första inlägget :D
Men jag antar att det jag menade med iphonedödare osv. var att det skulle komma en telefon som faktiskt fungerar lika bra. Många touch-telefoner har t.ex. slö reaktions tid, dålig skärm osv. Allt sådant som jag åtminstone prioriterar i en telefon. Nexus one verkar vara en start konkurrent, när den släpps i Europa DVS.

Multitouch är alltid trevligt. Faktiskt något jag saknade på den när jag läste specs. Läste också att skärmen har fått många plus i recensioner. Mycket klar och bra kvalitet säger folk.

Jag såg någon tabell på priset. Den var kanske 100€ billigare, och man behöver inte köpa den låst som med iPhone.
Det att den inte är operatörslåst är ett stort plus i kanten för mig. Av någon anledning gillar jag inte att binda mig till sådana kontrakt.

Det är sant som du säger att iPhonen är en plattform. Ännu bättre är att den kör samma OS i både iPhone och iPod touch. Samma applikations och så. Jag vet inte så mycket om dessa saker, men jag tror att Android kommer att hänga med en bra tid framöver. Av någon orsak tror jag att Google har insett att folk inte vill ha en telefon som blir "gammal" efter ett par år, utan hålls ny, uppdaterad och blir bättre destu äldre den blir. Dock sätter hårdvaran även gränser, men jag känner t.ex. med min SE W880i (inte alls likadan telefon) att den skulle kunna ha flera funktioner som skulle kunna vara möjliga om någon bara skulle släppa en uppdatering.
Här var det tomt...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Nexus one

Post by snigel »

SE kör ju i stort sett samma mjukvara i alla telefoner, med små skillnader, patchar en bugg på en telefon men inte i en annan. Förstår inte riktigt vad de sysslar med. Känns allt utom produktivt. Jag hoppas iphonen kommer ändra sådant för fler bolag.

Är själv nyfiken på nexus och android då jag tycker att apple begränsar vilka apps och hur mycket en app får göra lite väl kraftigt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Nexus one

Post by walliski »

Har efter många om och men bestämt mig. Nu i slutet av mars, början av april släpper HTC sin nya telefon, Desire.

Den kör Android.
Den kostar ca 500€.
Den har multitouch.
Den har massa onödigt krams som är skojj.
Den är bättre än Nexus one (hårdvarumässigt åtminstone).
Min nu föregående telefon (SE W880) har gått sönder.

Kan ta och svepa ihop en recension om någon vill då jag får Desiren...
Här var det tomt...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Nexus one

Post by snigel »

Hade varit kul att se.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply