Byta processor?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
fish66
Posts: 3
Joined: 2010-02-13 18:02:02
Location: Trollhättan

Byta processor?

Post by fish66 »

Hej! Jag är ny på datorbyggande men tänkte försktigt ge mig på att försöka uppgradera min gamla Comaq 8060EA. Delas för att lära mig och att det finns mycket billiga komponenter att köpa till gamla burkar.
Jag har köpt nya minnen och bytt från ett 128Mb till 3st 512Mb och hoppas det gör susen när jag får dessa. Men funderar också på om det kan vara värt att byta till en snabbare processor. Det jag svårt att utröna är vad som krävs av moderkortet m.m.
Idag sitter det en Intel Pentium 4 1.6 Ghz 256kb/400, socket 478 i den. Måste jag köpa processorer som har just 256/400 eller kan de ha högre prestanda? om inte vad är det som sätter begränsningen? Skulle det fungera med typ Intel Pentium 4 - 2,8ghz 512/800, Socket 478?

Många frågor, men den som inte frågar lär sig inget..haha ;)

Mvh Pelle
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Byta processor?

Post by snigel »

Hur mycket cache det är på processorn spelar ingen roll, däremot är det inte säkert att ditt moderkort klarar över 400MHz fsb. Antingen får du kolla upp detta hos compaq eller i någon manual. Kan du inte hitta detta får du ta reda på vilket chipset du har, så kanske det går att lista ut.

Det är inte omöjligt att du kan köra en processor gjord för högre FSB fast vid exempelvis 400MHz heller, fast då får du inte ut full prestanda heller så klart.

För att läsa av vilket chipset du har kan du använda cpu-z http://www.cpuid.com/cpuz.php
Här finns en lista över lite olika P4-modeller. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_In ... processors
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
fish66
Posts: 3
Joined: 2010-02-13 18:02:02
Location: Trollhättan

Re: Byta processor?

Post by fish66 »

OK! tack för svaret

Om jag fattar dig rätt kan jag egentligen välja vilken klockfrekvens som helst (typ 3 GHz) och också en högre cache om jag bara håller mig till 400MHz fsb. Det kanske i.o.f sig är det som sätter begränsnigar för klockfrekvensen m.m. Låter ju rimligt att det hänger ihop. men man kanske kan hitta någon processor med lite mer sprutt i begagnad. De kostar ju inte många kronor.

Vad jag förstår måste kanske BOIS:en också uppdateras eller slipper jag det om jag kör på en processor med 400MHz. Är det då bara att byta och starta? När man googlar runt verkar det som om många får problem just med detta. Hur uppdaterar man BOIS:en? man kan väll inte göra det med den gamla processorn i och byter man så är det ju inte säkert att den startar för än man gjort uppdateringen. Skall man bara spara ner uppdateringen på ett USB eller liknande och sedan byta och hoppas att den kan hämta upp den nya från minnet eller?

Min dator är rätt gammal och jag har svårt att få fram någon info om moderkortet och vilka alternativa processorer det stöder. Det verkar vara Compaq´s egen modell och inget standard format.

Det blir till att prova sig fram eller börja från början och köpa ett moderkort som man kan bygga ut ifrån. Kan bli ett spännande projket.
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: Byta processor?

Post by mcrj »

Jag tycker att inte du ska strula med processorbyte byt mobo istället.
Mac mini
fish66
Posts: 3
Joined: 2010-02-13 18:02:02
Location: Trollhättan

Re: Byta processor?

Post by fish66 »

OK!

Kort och rakt svar. Tack
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re: Byta processor?

Post by Fenix »

nej för fan.. börja inte bråka med moderkortsbyte i en gammal compaq. I värsta fall är det specialkontakter och skit.. har du tur är det standard atx. Troligtvis går det att trycka in en snabbare 478 cpu med 400mhz-buss rakt av, men ingen snabbare buss
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply