HDD börjar ge sig?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

HDD börjar ge sig?

Post by Raspberry »

Har idag 4 hårddiskar.
2 Interna. 2 Externa.
Igår hade jag gått från ca 10 GB ledigt på en intern, till 112 GB ledigt. Det är nere på ca 99 GB nu. Det har hoppat lite på en annan disk nu också. Av vad kompisar har sagt om virus osv känns det mer troligt med extrem rensning av temporära filer, ... vad tror ni?
Kan väl inte skada att köra någon koll på hårddiskarna? Men med vad?
Windows har även lite "spontant" (ett par gånger idag och igår) kommit upp med rutan som säger att min ena externa disk har blivit ansluten, och undrar vad jag vill göra (visa musik, osv osv) ...

Men ja, vad kan det vara? Och hur kan jag köra någon sorts prestandakoll?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: HDD börjar ge sig?

Post by snigel »

Finns ett gäng program som kan kolla hälsan förutsatt att SMART-värden går att läsa av (vilket inte alltid går från USB-enheter). I ditt fall låter det däremot som problemet ligger i filsystemet snarare än disken om det lediga utrymmet ändras hit och dit. Kontrollera så du inte blivit av med massa filer för att checkdisk har körts. Det har hänt mig mer än en gång.

Vad gäller att den hoppar in och ut skulle jag tro att antingen nätdelen eller usb-kortet som ansluts till disken börjar bli kass.

Om du tror att disken börjar bli fysiskt dålig kan du testa med följande program:
Programmet DiskCheckup sparar alla förändringar på smartvärden och försöker med dem gissa ett datum när disken kommer ge sig. http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm

Speedfan har en knapp där som skickar information om diskens alla smart-värden till en hddstatus.com där de jämförs mot andra diskar och en kort förklaring ges kring smartvärdena.
http://www.almico.com/speedfan.php
Attachments
Disk Checkup visar min Samsung som får fler och fler klusterfel.
Disk Checkup visar min Samsung som får fler och fler klusterfel.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: HDD börjar ge sig?

Post by Raspberry »

Tack för svar!
Kan detta med HDD ha något att göra med att Aero slutat fungera i söndags, och i tisdags? ... har alltså installerat om drivrutinerna för att få igång det igen.
Men allt känns så konstigt, och plötsligt ... har som sagt 4 diskar, och känns konstigt om Windows (C) skulle få fnatt. Att D skulle börja ge upp. Och att G skulle börja strula. Om jag tänker så här känns det ändå som någon mjukvara som påverkar alla diskar?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
Post Reply