Admin/Låsa upp skoldator

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
feelingood
Posts: 3
Joined: 2011-03-27 16:03:57

Admin/Låsa upp skoldator

Post by feelingood »

Hej!
Jag behöver lite hjälp, ganska mycket egentligen, med att låsa upp min skoldator / bli administratör.
Jag har en Asus Eee PC 1005ha, med windows 7 som jag fått "låna" som skoldator av min skola.
Jag kan ladda ner program men jag kan inte använda dem (programmen finns på datorn om jag sparar dem när jag laddar ner, trycker jag på kör, försvinner programmen), en ruta kommer upp om jag använder filen "User Account Control" och kräver ett administratörs användarnamn & lösenord.
Startar jag om datorn så har filen försvunnit, även de filer jag sparat.

Nu undrar jag om någon vet något om att låsa upp just min typ av dator.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Admin/Låsa upp skoldator

Post by Raspberry »

Du ska inte spela WoW i skolan.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Admin/Låsa upp skoldator

Post by walliski »

I vår skola hade vi just "Reborn"-kort. Dessa kort är sådana att man lägger dem i en PCI-plats, bootar datorn från dem. De nollställer allting varenda gång man startar om datorn. Vad jag vet finns inget annat att göra, än att ändra bootordningen typ..? Är dock inte helt säker på om det är såhär de fungerar ::)

Angående administratörsrättigheter, så finns det CD skivor man kan boota från som nollställer lösenord. Efter det kan man logga in och skapa ett nytt konto åt sig. Vet dock inte hur det fungerar om datorn använder "nätverks-konton" eller vad man skall kalla dem.

Resten får du googla och klura ut på egen hand. Klarar du inte det, skall du inte leka heller.

Bör även noteras: Att göra sådant här kommer antagligen att leda till bestraffning, samt att du blir utan dator. Skolans datorer är inte menade för spel, utan för arbete. Om det finns något program som är vettigt (typ Mozilla Firefox) så fråga snällt av den person som har ansvar för datorerna. Han kan säkert hjälpa.

Jag tar självklart inget ansvar för att du förstör skolans dator. Lycka till.
Här var det tomt...
feelingood
Posts: 3
Joined: 2011-03-27 16:03:57

Re: Admin/Låsa upp skoldator

Post by feelingood »

Raspberry wrote:Du ska inte spela WoW i skolan.
Grejen är att jag kan inte ens kan ha mobilt bredband på min dator, den ända gången jag kan använda datorn är då jag är i skolan eller någonstans med trådlöst internet, och de har jag inte skaffat där jag tillfälligt är inneboende just nu, planerar inte att göra det heller när jag har ett mobilt bredband till min dator. Ang. spel så kan man spela sina spel på fritiden, jag är fullt dedikerad till skolan och mina skolarbeten, har därför ingen tid för att spela "WoW" i skolan. Plus så har jag ingen tröst i att spela det.
feelingood
Posts: 3
Joined: 2011-03-27 16:03:57

Re: Admin/Låsa upp skoldator

Post by feelingood »

walliski wrote:Bör även noteras: Att göra sådant här kommer antagligen att leda till bestraffning, samt att du blir utan dator. Skolans datorer är inte menade för spel, utan för arbete. Om det finns något program som är vettigt (typ Mozilla Firefox) så fråga snällt av den person som har ansvar för datorerna. Han kan säkert hjälpa.

Jag tar självklart inget ansvar för att du förstör skolans dator. Lycka till.
Hej! Jag vill bara påpeka att om du hade kollat på vad för slags dator jag hade så hade du sett att de inte fanns något CD utrymme, vill dessutom säga att i mitt förra citat så förklarade jag även vad jag behöver till min dator, kommer upp uppdateringar till Java, internet explorer 8 osv, som jag inte kan skaffa eftersom datorn är låst. Har frågat IT snubben i min skola och han kunde inget göra. Vill tacka för dina tips ändå.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Admin/Låsa upp skoldator

Post by snigel »

Det låter som sådana instickskort som tidigare nämns i tråden, kanske går samma funktionalitet att få via bios i datorn. Kan du komma in i bios?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply