Problem med dubbla skärmar.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
-=aj@x=-
Posts: 179
Joined: 2004-08-02 0:05:29

Problem med dubbla skärmar.

Post by -=aj@x=- »

Sitter här och pysslar med skärmarna efter att bytt hela min dator, inkl. grafikkort. Hade Geforce 7800 GT innan och använde två st. skärmar simultant, utökade skrivbordet så att jag fick mer utrymme att arbeta på. Då använde jag DVI-DVI på huvudskärmen, VGA-DVI (adapter) på den andra skärmen. Den andra skärmen är 24", men trots det fick jag ut alldeles utmärkt bild och upplösning. (Win XP 32-bit på den gamla, Win 7 64-bit på den nya)

Nu helt plötsligt vägrar mitt nya kort (Geforce 9600 GT) fungera med samma konfiguration som det gamla. Jag har provat att köra båda skärmarna med DVI, men då fungerar bara ena. Kör just nu dvi på huvudskärmen, och VGA på andra skärmen. Problemet är att den inte vill identifiera den andra skärmen. Så här ser det ut:

http://img40.imageshack.us/f/skrmar.jpg/

Det ska ju finnas två skärmar, en Philips och en Dell. Har startat om drygt 15 ggr nu. Växlat portar, provat kablar..

Kan det vara som så att den ena DVI-porten på kortet egentligen är en VGA med DVI input? Kollade på kortet förut, där den ena DVI-porten var kopplad med någon liten sladd till kortet, medan portarna på mitt föregående kort liksom var förankrade direkt på själva kortet.
drivrutiner.net
Posts: 5
Joined: 2009-11-12 11:42:52

Re: Problem med dubbla skärmar.

Post by drivrutiner.net »

För det mesta skall du kunna använda många skärmar på en windows 7 dator. Det kan dock ge problem om du använder dvi eller vga. Jag skulle föreslå du försöker med hdmi och sedan de senaste drivruinerna till ditt grafikkort.
Uppdateringar, tips och länkar för hårdvara, windows, nätverk, spel och gratis film. Datorbyggarskolan bygg din egen speldator för under 4000:-
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Problem med dubbla skärmar.

Post by snigel »

-=aj@x=- wrote:Kan det vara som så att den ena DVI-porten på kortet egentligen är en VGA med DVI input? Kollade på kortet förut, där den ena DVI-porten var kopplad med någon liten sladd till kortet, medan portarna på mitt föregående kort liksom var förankrade direkt på själva kortet.
Skulle kunna vara så, men det känns inte så troligt att en DVI-port inte skulle kunna ge DVI-bild. Det är ju enkelt testat genom att bara koppla in den porten med en DVI-kabel. De flesta skärmar accepterar inte en analog signal över DVI.
drivrutiner.net wrote:För det mesta skall du kunna använda många skärmar på en windows 7 dator. Det kan dock ge problem om du använder dvi eller vga. Jag skulle föreslå du försöker med hdmi och sedan de senaste drivruinerna till ditt grafikkort.
Vad baserar du detta på? Har utan problem drivit fyra skärmar över DVI i Windows 7.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply