Skrivare blockerar nätverkstrafik?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Skrivare blockerar nätverkstrafik?

Post by Oni »

Hej!

Jag blev nyligen ägare till en trådlös laserskrivare (HP Laserjet P1102w), vilken i sig fungerar alldeles utmärkt.
Dessvärre har jag sedan dess kunnat konstatera att varken Windows Media Center-anslutningen mellan min Xbox360 och min dator eller Squeezebox-anslutningen från box till dator fungerar med den på nätet.

XBoxen, Squeezeboxen och datorn är anslutna med kabel via min D-Link DIR-655.
Skrivaren ansluter trådlöst till densamma.

Startar jag om routern medan Windows Media Center på XBoxen försöker ansluta fungerar det så länge det är igång, men nästa gång jag startar upp det så måste jag på nytt starta om routern.
Så länge skrivaren är ansluten alltså, pluggar jag ur skrivaren och startar om routern så fortsätter det fungera även efter omstart av dator/Xbox.

Verkar alltså som att skrivaren stör ut LAN-trafiken på nåt vänster.
Internet-trafiken fungerar bra även då skrivaren är inkopplad, inga problem att koppla upp mot Xbox Live, och Squeezeboxen kan också köra mot nätet, bara inte mot datorn.

Har testat fabriksåterställning på routern, och sen inte rört nånting annat än att aktivera WPA.

Nån som vågar sig på en gissning på vad som kan vara orsaken?
Har googlat en del men inte hittat någonting, kanske till stor del för att symptomen är rätt vaga..
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
Post Reply