Hårdvaru trubbel, hårddisk/grafikkorts strul

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Spunkt
Posts: 4
Joined: 2008-12-03 13:10:43

Hårdvaru trubbel, hårddisk/grafikkorts strul

Post by Spunkt »

Hejsan, som rubriken säger så har jag lite strul med min hårdvara i datorn. Men jag vet inte vad nämligen. Har ett par problem jag har råkat ut för de senaste.

Problem 1:
Min dator crashar den säger att den inte hittar min SSD hårddisk något i stil med KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR STOP: 0x0000007A. Sen startar jag om datorn den hittar först inte disken så startar om igen går in i bios och då finns den där bara jag får ändra boot order på den. Sen så funkar allt bra igen i ett par veckor.

Problem 2:
Stötte på detta nu antog det var samma först men inte lika säker nu. Hela min skärm frös, den stängde ner mestadels av programen jag använde mig av och jag kunde inte trycka på något. Ctrl + Shift + Esc funkade inte och rörde jag musen så rörde den sig i slow motion över skärmen och trycker jag exempelvis Windows + E så tog det en säkert 10 sekunder innan rutan öppnades. Funderade lite på om detta hör till samma att det är något strul med min disk ? Eller om det kanske är så att någon annan del ligger och bråkar? Temperaturen på CPU låg inte mycket över de vanliga brukar ligga runt. 32 grader och nu på 38 ungefär. Temperaturen på Grafikkortet kunde jag tyvärr inte se för jag lyckades aldrig öppna några program.

Min dator:
CPU = Intel I7 2600k
Minne = 2x4 GB Corsair Vengance 1600 MHz
Moderkort =Asus P8Z68 Deluxe
Grafikkort = Nvidia Gigabyte GTX 580
Nätagg =Fractial Design 1000W Modulärt
OS = Windows 7 Ultimate x 64
HDD1 = SSD Hyper X 120 GB Boot drive
HDD2 = 2x 1 TB Western Digital Black Program och Spel diskar (raid0)
HDD3 = 2TB Western Digital Green Förvaringsdisk
Ljudkort = Asus Xonar DS

Behöver ni veta något mer eller har några tips på vad som kan göras får ni väldigt gärna skriva. Känner jag vill få ordning på det här innan alla företag och så tar jul ledigt. Vem vet när jag kan spela på min kära dator då igen...

MVH Spunkt.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Hårdvaru trubbel, hårddisk/grafikkorts strul

Post by mkk »

På beskrivningen så låter det som att det skulle kunna vara ett problem med SSD-disken. Den bygger på en styrkrets som varit problematisk i många produkter men där problemen oftast avhjälpts med en uppdatering av diskens firmware. Har du inte uppdaterat den nyligen så har Kingston troligen ett nyare firmware till disken.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply