HALO

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

HALO

Post by ZUdchu »

Då var det här, trodde jag skulle få spela det redan i torsdags men då Gamesmix inte verkade hålla vad de lovade bidde det ingen XBOX i torsdags. När den sen inte heller dök upp på fredagen avbeställde jag den, åkte in till stans och köpte det hela till ett ganska rabbetterat pris. XBOX, HALO och handkontroll för 5800 är faktiskt billigt, i alla fall om man jämför vad som de egentligen ska kosta.

Och jag säger då det, HALO är bra, verkligen, verkligen bra. Spelade det aldrig på DH så det hela blev en helt ny upplevelse, kontrollen fungerar perfekt, grafiken är helt underbar och ljudet likaså. SÅ har ni tänkt köpa en XBOX men inte vet om det är värt det, KÖP! Man kan helt enkelt inte bli besviken på mer än att singleplayer delen är lite väl kort men sen får man tänka på att det finns fyra svårhetsgrader att välja mellan.

Så om någon nu undrat om HALO verkligen kan bli bra på något annat än PC så är svaret att det kan det verkligen, hoppas dock, precis som alla andra här på en PC version. Split screen eller ett nätverk av XBOXar är kul men inte som ett nätverk med datorer.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Hur bra funkar det att spela med en handkontroll då? Det brukar inte bli bra med fps och handkontroll. Undantaget GoldenEye till N64.
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

Axeflower wrote:Hur bra funkar det att spela med en handkontroll då? Det brukar inte bli bra med fps och handkontroll. Undantaget GoldenEye till N64.
Du glömde Perfect Dark (samma styrning) ;)
Jo då, fungerar optimalt med XBOX handkontrollen, okej, mus och tangentbord är bättre i många spel men ska det passa med mus och tangentbord får nog Bungie ändra om styrningen lite. XBOX versionen är skitkrånglig till en början men när man vä lärt sig det hela känns styrningen optimal.

En sak som tar ett bra tag att lära sig är att behärska fordonen då de åker dit man placerar kameran. Om man tex vill år höger, svänger man kameran lite åt höger, när man sen accelererar kör bilden dit, just därför blir det i nästan omöjligt att backa som man vill men då nästan alla fordon kan snyrra som de vill så är detta bara ett stort problem på sista nivån där man ska behärska en jeep i trånga rum, denna jeep ska man sen ta ca 3-4km och detta på 6 minuter. Jobbigt och allmänt tråkigt faktiskt, elaka utvecklare!

En sak som skiljer styrningen i sig från Golden Eye och Perfect Dark är det att man hela tiden har möjligheten att förflytta sig i sidled samt titta vart men vill. Detta ungefär som i Turok men då N64 kontrollen är totalt kass i sådan form (man når inte de knappar man behöver) så är Turok svårstyrt. XBOX kontrollen har sina knappar på rätt ställen och därför fungerar det hela underbart, det som jag dock gör fel på hela tiden är det att jag, istället för att slå hoppar. Slår oftare än hoppar och då hoppaknappen är den som är lättast att komma åt blir detta en svag punkt för mig. Detta lär man sig dock ganska snabbt och jag gör fel mer sällan....men det händer.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag tycker att det är illa att de nya spelkonsollerna ändå inte klarar av att maxa spelen....ligger väl strax under 30-25 fps, och det är precis så det är störande. Om man sedan kör flera spelare på samma konsoll så hackar det avsevärt...
Jag undrar vad HALO kommer ha för systemkrav på PC...rekommenderat lär inte vara >1GHz ändå.
tycker jag då...finns ju de som inte låtsas om det för att de har smackat ut me 6000 för en maskin som inte håller va den borde...
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

25-30 fps??

Skojar du med mig? :o

Vad är det för vits med en konsol då?
User avatar
Vega
Posts: 37
Joined: 2002-03-18 22:29:13
Location: Landskrona
Contact:

Post by Vega »

Väntar hellre på PC-versionen :)
[ vega@clantfc.nu ][ #27522937 ][ Datorspecs ][ 3Dmark ][ PCmark ]
4432174644
Posts: 1162
Joined: 2002-03-08 2:31:18

Post by 4432174644 »

Kollade Halo, fattar inte att alla tycker de e så jävla fint å bra, tycker inte de va nåt speciellt me de, på den där stora fula tunga saken som kallas x-box asså...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag längtar mest efter att få se två detaljer i spelet snarare än dess helhet. Först hur pass levande AI'n är att spela med i singleplayer och om det har med någon nyskapande programmering att göra eller bara gammalt beprövat scriptande som inte går att använda i dynamiska miljöer. Sedan hur pass bra hanteringen av fordon fungerar, med förare och passagerare och hur lätthanterligt det är att hantera dem i alla möjliga konfigurationer. En del av motståndarna i singleplayer verkar lite väl disney-aktiga, men det ska nog vara kul ändå antar jag.
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

Maqe2 wrote:Jag tycker att det är illa att de nya spelkonsollerna ändå inte klarar av att maxa spelen....ligger väl strax under 30-25 fps, och det är precis så det är störande. Om man sedan kör flera spelare på samma konsoll så hackar det avsevärt...
Jag undrar vad HALO kommer ha för systemkrav på PC...rekommenderat lär inte vara >1GHz ändå.
tycker jag då...finns ju de som inte låtsas om det för att de har smackat ut me 6000 för en maskin som inte håller va den borde...
hmmmm, nu försa du dig, max fpsen på min TV är 50 (då den kör i 50Hz) och HALO går garanterat i 50 fps konstant, i såväl single som multiplayer.

j0ch0z: Förstår dig inte, grafiken är helt underbar, reflektioner där de ska vara och tillräckligt många polygoner för att slå en eventuell PC-version med hästlängder.

mkk@64bits.se: Som sagt, fordonen är krångliga men kul när man förstår dem.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

upplösningen isig har inte med Xboxen att köra utan tvn, kollade på DVDnorden på deras bigscreen, det var as snyggt på säkert 200" eller vad det var...
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
4432174644
Posts: 1162
Joined: 2002-03-08 2:31:18

Post by 4432174644 »

ZUdminaTor wrote:
Maqe2 wrote: j0ch0z: Förstår dig inte, grafiken är helt underbar, reflektioner där de ska vara och tillräckligt många polygoner för att slå en eventuell PC-version med hästlängder.
Hmm, men hur vet du att den kommer slå PC versionen?? Ja menar en X-Box e ju ganska fattig hårdvarumässigt sett jämfört me va en pc kan vara...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Synd bara att XBox inte har någon vanlig VGA-kontakt. Det hade ju varit nästan gratis för dem att ha en sådan, men nu säljs dyra konvertrar till VGA istället. Det var den sista spiken i kistan för mitt intresse för konsollen. För visst hade det varit smart att kunna koppla in på en monitor.
User avatar
Rohan
Posts: 134
Joined: 2002-03-08 10:09:35
Location: Tranås
Contact:

Post by Rohan »

håller med om att en VGA-kontakt kunde varit smart... för 5000:- skulle det ju inte vara fel om man kunde använda sin datorskärm
iBook G4 800Mhz, 640MB RAM, 40 GB HDD
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ZUdminaTor wrote:
Maqe2 wrote:Jag tycker att det är illa att de nya spelkonsollerna ändå inte klarar av att maxa spelen....ligger väl strax under 30-25 fps, och det är precis så det är störande
hmmmm, nu försa du dig, max fpsen på min TV är 50 (då den kör i 50Hz) och HALO går garanterat i 50 fps konstant, i såväl single som multiplayer.
Vad TVn har för frekvens spelar ju ingen roll, det som är intressant
är ju om datorn/spelet orkar räkna fram en ny frame varje gång TVn vill
ha den eller om den tänker sända om samma bild igen.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

j0ch0z wrote:
ZUdminaTor wrote:
Maqe2 wrote: j0ch0z: Förstår dig inte, grafiken är helt underbar, reflektioner där de ska vara och tillräckligt många polygoner för att slå en eventuell PC-version med hästlängder.
Hmm, men hur vet du att den kommer slå PC versionen?? Ja menar en X-Box e ju ganska fattig hårdvarumässigt sett jämfört me va en pc kan vara...
Vet inte vad du försöker säga riktigt, XBOXen är väldigt mycket mer kraftfull än alla datorer du kan få idag. 200 milj. polygoner/s är ju ingenting man kommer upp i på en PC. Oekej, det kommer aldrig komma spel så många polygoner till XBOX men jämfört med gränsen på PC (ca 90 milj. polys/s) är den ju överlägsen. Sen klarar även XBOXen av att hantera en väldig massa ljus, reflektioner och specialeffekter. Något som en PC naturligtvis också klarar av men inte så mycket.

IcqPic: Är inget vidare på det här med frekvenser och fpser och liknande på en konsol men så som jag fattar det använder sig ju alltid konsoler av vsync, dvs. fpsen är låst till skärmens frekvens. Och om så är fallet går HALO i max 50 fps på min TV och detta är tillräckligt för att det aldrig ska hacka. Sen får det innebära vad det vill :).

Vill inte låta som jag övergivit PC'n. Så är absolut inte hallet, PC'n är underbar som spelmaskin men det är alltid kul med variation. XBOX är en bra, tekniskt imponerande maskin som egentligen ingen kan klaga om det inte hade varit frö priset och för att det är Microsoft som gjort den. Dock struntar jag i båda delarna, visst, priset är högt, väldigt högt men man får mycket för pengarna, jag lovar er.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
Geck0
Posts: 37
Joined: 2002-03-12 23:04:56
Contact:

Post by Geck0 »

Jag tycker halo är nästintill ointressant nu för tiden... När första hypen kring det kom så verkade det ju lixom som dröm multiplayer liret! Då det var tänkt till PC då. Man kunde köra fordon o en kompis kunde sitta vid kulsprutan... Men multiplayer på x-box är ju inget att hurra för, sitta o fingra på en kontroll på en fyra delad skärm, och så hackar det rejält också när man kör multiplayer. Man vill ju lixom va 10-30 pers o strida mot varandra så det blir lite mer taktik o action!
Nej, det som kunde lyfta halo till höjder är borta på x-box versionen tycker jag... Och PC versionen lär man ju aldrig se något av... Och om man gör det så lär det nog va föråldrat när det kommer....
TB 1200, 256 ddr, EpoX 8K7a+, GeForce 256 ddr
User avatar
ted baker
Posts: 12
Joined: 2002-03-22 1:08:29
Location: Bromma
Contact:

Post by ted baker »

Geck0 wrote:Jag tycker halo är nästintill ointressant nu för tiden... När första hypen kring det kom så verkade det ju lixom som dröm multiplayer liret! Då det var tänkt till PC då. Man kunde köra fordon o en kompis kunde sitta vid kulsprutan... Men multiplayer på x-box är ju inget att hurra för, sitta o fingra på en kontroll på en fyra delad skärm, och så hackar det rejält också när man kör multiplayer. Man vill ju lixom va 10-30 pers o strida mot varandra så det blir lite mer taktik o action!
Nej, det som kunde lyfta halo till höjder är borta på x-box versionen tycker jag... Och PC versionen lär man ju aldrig se något av... Och om man gör det så lär det nog va föråldrat när det kommer....
Lite riktiga fakta.
XBOX har inte en hårdvara som slår alla Pc... Grafikkortet är ett modifierat gf3 och processorn är en celeron 733, sedan är det klart att minnesbussen etc är optimerad för spel..

Lite fakta:

"""""""""""""""""""""""""
Data på grafikkortet i XBOX (tidiga data... som antagligen inte stämmer):


Graphics Processing Unit:
300MHz custom 3D graphics processor by nVidia
300 million micropolygons/particles per second
150 million transformed and lit polygons per second
100+ million polygons per second sustained performance (shading, texturing)
4 simultaneous textures
Compressed textures available at 8:1 compression
Full-scene anti-aliasing

Memory:
64 MB of RAM (unified memory architecture)
6.4GB/sec memory bandwidth

Video:
DVD movie playback
1920x1080 maximum resolution
HDTV support


Data på GF4 och 3 (Inte direkt jämförbara men ändå)


GeForce4 Ti 4600
Vertices per Second: 136 Million
Fill Rate: 4.8 Billion AA Samples/Sec.
Operations per Second: 1.23 Trillion
Memory Bandwidth: 10.4GB/Sec.
Maximum Memory: 128MB

GeForce4 Ti 4400
Vertices per Second: 125 Million
Fill Rate: 4.4 Billion AA Samples/Sec.
Operations per Second: 1.12 Trillion
Memory Bandwidth: 8.8GB/Sec.
Maximum Memory: 128MB


GeForce3 Ti 500
Graphics Core: 256-bit
Memory Interface: 128-bit DDR
Fill Rate 3.84 Billion AA Samples/Sec.
Operations per Second: 960 Billion
Memory Bandwidth: 8.0GB/Sec.


GeForce3
Graphics Core: 256-bit
Memory Interface: 128-bit DDR
Fill Rate 3.2 Billion AA Samples/Sec.
Operations per Second: 800 Billion
Memory Bandwidth: 7.36GB/Sec.


GeForce3 Ti 200
Graphics Core: 256-bit
Memory Interface: 128-bit DDR
Fill Rate 2.8 Billion AA Samples/Sec.
Operations per Second: 700 Billion
Memory Bandwidth: 6.4GB/Sec.




-----------------------------------------------
Mer info om xbox grafiken, uppgifterna varierar tydligen...

FRÅN TEAM XBOX:

The 233 MHz Xbox Graphics Processing Unit (GPU) was initially announced as 300MHz and is developed by Nvidia, the company behind the popular GeForce video cards for the PC. The Xbox GPU is based upon Nvidia's recently released GeForce 3 technology and is classified as the NV2A by Xbox Officials. It is the most powerful graphics chip in any console to date.

Also referred to as the "X-Chip", the Xbox's graphics processor is capable of a multitude of onboard special effects including full-scene antialiasing, four simultaneous textures per object, fog, environment mapping, pixel and texel shaders, bump mapping, and real-time lighting. The X-Chip can display four textures per object has an onboard texture compression at a 6:1 ratio. The Xbox's unified DRAM should also aid in texture clarity since developers have the freedom to allocate it however they wish. The X-Chip can display graphics at a maximum resolution of 1920x1080.

Microsoft has stated that it the Xbox is capable of displaying 125 million raw polygons per second, but in real-game conditions, reaching over 30 million polygons per second would be weclomed.
-------------------------

FRÅN MICROSOFT:


What type of graphics card does Xbox have?

Xbox introduces superior graphics capacity in video game system entertainment.

The Xbox contains an NVIDIA graphics processing unit (GPU), delivering superior performance with a beefy 250 megahertz processing chip. Xbox also offers support for HDTV, DVD movie playback, and TV resolutions up to 1920x1080.

Xbox game interactive displays in video game retail stores let you try out these great games for yourself. That's the best way to choose your favorite games, and to check out the superior game play performance, look, and sound of the new Xbox titles.
----------------------
FRÅN GAMESPOT:

The 250MHz Xbox GPU was initially announced as 300MHz and is developed by Nvidia, the company behind the popular GeForce video cards for the PC. Specifically, the Xbox GPU is based upon Nvidia's recently released GeForce 3 technology and is classified as the NV2a. Dubbed the X-Chip, the Xbox's graphics processor is capable of a multitude of onboard special effects including full-scene antialiasing, four simultaneous textures per object, fog, environment mapping, pixel and texel shaders, bump mapping, and real-time lighting. Despite the X-Chip's ability to display just four textures per object compared to eight for the GameCube, the Xbox's textures should be a marked improvement over those on the PlayStation 2, thanks to onboard texture compression at a 6:1 ratio. The Xbox's unified DRAM should also aid in texture clarity since developers have the freedom to allocate it however they wish. The X-Chip can display graphics at a maximum resolution of 1920x1080.


The Rock joins Bill Gates on stage at CES.
Microsoft's specifications for the Xbox state that it is capable of displaying 125 million raw polygons per second, but this figure is misleading. The most visually impressive Xbox games shown at E3 looked to be running at around 10 million polygons per second, and some with drastic frame rate problems. In Microsoft's defense, the games were running on unfinished development kits, but it may have been a better idea to hold back games that weren't running smoothly to maximize a positive response. While most weren't overly displeased with the Xbox's performance at E3, what was shown failed to demonstrate that the Xbox is three times more powerful than its competition, as Microsoft has stated.


----------------
FYI:


Bill Gates has confirmed that an extremely stripped down Windows 2000 kernel (500k size) will be the operating system of the Xbox. He emphasized that the OS would not make the console's load times sluggish like a PCs. The Xbox will load as fast, if not faster than any other console currently available.
"""""""""""""""""
User avatar
ted baker
Posts: 12
Joined: 2002-03-22 1:08:29
Location: Bromma
Contact:

Post by ted baker »

Geck0 wrote:Jag tycker halo är nästintill ointressant nu för tiden... När första hypen kring det kom så verkade det ju lixom som dröm multiplayer liret! Då det var tänkt till PC då. Man kunde köra fordon o en kompis kunde sitta vid kulsprutan... Men multiplayer på x-box är ju inget att hurra för, sitta o fingra på en kontroll på en fyra delad skärm, och så hackar det rejält också när man kör multiplayer. Man vill ju lixom va 10-30 pers o strida mot varandra så det blir lite mer taktik o action!
Nej, det som kunde lyfta halo till höjder är borta på x-box versionen tycker jag... Och PC versionen lär man ju aldrig se något av... Och om man gör det så lär det nog va föråldrat när det kommer....
En till sak, det är hur lätt som helst att spela halo mot andra över internet, har spelat hela kvällen och det är jäkligt grymt...
laggar INTE och fungerar överhudutaget bra.

Mer info: http://www.xboxconnector.com/

Så du KAN koppla upp dig och spela mot andra över internet, (max 16).
Man KAN låta någon köra fordonet medans man står och pepprar.... :-)

När detta når ut till alla tror jag XBOXen kommer bli mera populär, det öppnar ju en dimension till i spelandet.
Det är inte bara halo som går att spela utan alla spel som kan "linkas" kan spelas tex tony hawk 3 etc....

Hur går det till?
Man installerar en programvara på PC:n , pluggar in xboxen i routern som man förhoppningsvis har , sedan använder man mjukvaran på pc:n att starta en server eller ansluta till någon annans server, när det är gjort hittar xboxarna varandr som som om man kopplat ihop dom på "vanligt" sätt.

Man emulerar helt enkelt 4 xboxar sittandes i en och samma switch/hub..
Ted Baker is a larger than life character who is as mysterious as he is enigmatic
Ted Baker... The Enigma . . . He will always remain a mystery
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

ZUdminaTor har du kollat på lite för mycket reklam från microsoft kanske :)
nä du har lite fel där eller ganska mycket fel som ted baker skrev.
CPU: 733mhz ganska seg jämfört med dagens prollar ändå
GPU: 250mhz inte så häpnadsväckande precis
Minne: 64mb slår det mitt ddr-ram på 512mb tror inte det
Ljudkanaler: 256
men annars så klarar sig väl maskinen väl ett tag, moddar om den lite o clockar ;)
men visst det enda spelet jag skulle vilja ha till xbox i dagsläget är i så fall halo och inget annat som jag skulle kunna tänka mig..
User avatar
ZUdchu
Posts: 275
Joined: 2002-03-08 10:14:03
Location: Tranås
Contact:

Post by ZUdchu »

Camridge wrote:ZUdminaTor har du kollat på lite för mycket reklam från microsoft kanske :)
nä du har lite fel där eller ganska mycket fel som ted baker skrev.
CPU: 733mhz ganska seg jämfört med dagens prollar ändå
GPU: 250mhz inte så häpnadsväckande precis
Minne: 64mb slår det mitt ddr-ram på 512mb tror inte det
Ljudkanaler: 256
men annars så klarar sig väl maskinen väl ett tag, moddar om den lite o clockar ;)
men visst det enda spelet jag skulle vilja ha till xbox i dagsläget är i så fall halo och inget annat som jag skulle kunna tänka mig..
Allt jag skrivit (som jag kan hitta) är om antalet polygoner vilka lär vara mer än 200 milj./s. Om jag har rätt eller fel vet jag inte då detta är vad jag hört. Ljudkanaler: 256, 3D ljudkanaler 64, sen är det väl egentligen ointressant med fakta eller rykten om nu spelen är fruktansvärt snygga och inte hackar. XBOXen är gjord för spel och en PC kan i dagsläger aldrig komma upp i vare sig HALO, DOA3 eller något annat XBOX spels grafik, så är det bara. Att sen alla spel till PC måste fungera på såväl en PIII 500MHz som en Athlon XP 2000+ gör ju spelen lite tekniskt efterblivna tyvärr. PC spel är kul, riktigt kul och LAN är underbart så jag spelar fortfarande PC men tycker att det alltid är kul att ha en konsol då spelen ofta är så annorlunda.
Kom och gråt i cirkelsågen!!
User avatar
ted baker
Posts: 12
Joined: 2002-03-22 1:08:29
Location: Bromma
Contact:

Post by ted baker »

Inte för att jag är någon expert på xbox etc..
Men tänk på att Xboxen kör med en upplösning som är mycket lägre än en pc använder normalt i spel, detta medför ju självklart att mer polygoner kan ritas ut, att det sedan ser snyggt ut ändå antar jag är för att det finns speciell hårdvaru AA elller liknande i xboxen. Men som sagt jag är ingen expert...

Jag tror nog att en pc skulle kunna rita ut lika många polygoner med AA och ex 640 480. men det får vi nog aldrig veta förrän en emulator kanske kommer...
ingen ide att diskutera detta mera efterssom ingen egentligen vet helt säkert hur det ligger till, men om man tex jämför Minnes bandbredden så tycker jag att man kan inse att gf4 har en bättre prestanda, men man kanske inte kan tänka så.. vad vet jag... :-)

Mna får ju ta med i beräkningen att konsollen kostar 5000 och att tex gf4 kostar lika mycket bara kortet, MS gör förlust på varje konsol men dom måste självklart anpassa hårdvaran till priset så som konsol är den bäst men en pc med ett gf som kostar lika mycket som hela konsollen och en snabb processor är ju rimligtvis snabbare.. Inte föratt man kan jämföra det rakt av genom priset.. men..

EOD
Ted Baker is a larger than life character who is as mysterious as he is enigmatic
Ted Baker... The Enigma . . . He will always remain a mystery
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ZUdminaTor wrote:
IcqPic: Är inget vidare på det här med frekvenser och fpser och liknande på en konsol men så som jag fattar det använder sig ju alltid konsoler av vsync, dvs. fpsen är låst till skärmens frekvens. Och om så är fallet går HALO i max 50 fps på min TV och detta är tillräckligt för att det aldrig ska hacka. Sen får det innebära vad det vill :).
Det är samma på konsoler som på datorn.
Monitorn/TVn/presentationsenheten sätter en viss frekvens när spelet öppnar sin skärm.
Vi kallar den X. X FPS är vad den vill se för det är exakt så många gånger den tänker rita om
skärmbilden.
Spelet/datorn/konsolen måste nu prestera X eller fler FPS för att du ska få uppdatering vid varje
frame. Om den inte hinner med det, oavsett om det är för att X är för stort, eller för att maskinen
är för sunkig, eller för att det är för många exploderande rockets just nu, så kommer grafikkortet
visa föregående bild en gång till och spelaren upplever (kanske) ett hack.
Ju oftare denna situation uppstår, desto större är chansen att man märker det.

Att din TV uppdaterar i 50 FPS är således ingen garanti för att Xboxen kommer att uppdatera
skärmdatat så ofta. Det är däremot en garanti för att du inte kommer se FLER än 50 uppdateringar
per sekund.
TVns FPS är alltså ett tak, inte en bottennivå.
Det är vad jag försöker förklara.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Jo att Microsoft inte tjänar något på att sälja Xbox har vi alla hört,
dom skulle väl få förlust i 2,år var det väl och sen skulle dom börja tjäna pengar på spelen. o alla extra saker som finns att köpa till den.
menar processorn är inte någon special utvecklad prolle eller omgjord utan en enkel P 733mhz prolle. och bandbredden på minnet är inte heller att skryta med.
kom till mig med en xbox så kan vi testa den på en 32wide screen tv med 100hz. min granne har 2.st sådana grymt mot oss andra men ändå

Nvidia Xbox Media and Communications Processor
Nvida Xbox Graphics Processor Unit
här kommer lite ordentlig fakta om Xbox

Graphics Processor
233Mhz custom-designed chip, developed by Microsoft and nVidia
(The GPU is based upon Nvidia's recently released GeForce 3 technology and is classified as the NV2A)

Memory Bandwidth
6.4GB/sec (ska vara Micron memory)

Polygon Performance
116.5 M/sec
(But in real-game conditions, reaching over 30 million polygons per second would be weclomed)

Simultaneous Textures
4

Pixel Fill Rate - No texture
4.0 G/Sec

Pixel Fill Rate - 1 Textures
4.0 G/Sec

Pixel Fill Rate - 2 Textures
4.0 G/Sec

Compressed Textures6
ST3C compressed textures 6:1 (ska det vara)

3D Audio Support in Hardware
(64 3D channels)

OS in the Xbox
an extremely stripped down Windows 2000 kernel (500k size)
ska också säga att det finns många sidor som ger ut information om Xbox som inte stämmer vet inte om dom har fått felaktiga uppgifter eller om dom vill krydda upp det lite. men detta är dom riktiga specs
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

jag säger bara 1 sak!

död åt M$ som tog halo ifrån mig! hade det inte vart för XBox hade halo vart ute till pc nu! argh! ;) :[
Svenne
Posts: 216
Joined: 2002-03-10 20:46:40
Contact:

Post by Svenne »

Varfö köpa xbox 733 fjuttiga mhz
Bättre att ha data
Å HALO kommer bli bättre på data, mer detaljer, snyggare å högre upplösning
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz |
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | Asus P5B-V |
Gainward GeForce 8800GTS 640MB @ 625/1000 |
OCZ gameXstream 700W | Cooler Master Stacker |
Asus MW221U |
Locked