Få bort Multi-Gesture från Touchpad

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Win64
Posts: 3
Joined: 2012-09-27 15:12:16

Få bort Multi-Gesture från Touchpad

Post by Win64 »

Hej

Jag har en Acer Aspire med Windows 7 och blir helt galen på att min touchpad aldrig gör som jag vill.

Vi vill helt enkelt avinstallera denna ickefungerade funktionalitet som kallas Multi-Gesture. Jag kontaktade Acer om detta och fick följande svar:
We understand your concern and regret the inconvenience caused to you... bla bla bla

Regarding your query, if we uninstall the synaptic touch pad driver from the unit, the touch pad will work as a normal mouse.
Så jag "googlade" på detta men den information jag fick upp var att denna operation skulle göra hela touchpaden overkbar och detta vill inte jag, jag vill kunna använda den som en mus (alltså flytta muspekaren och klicka) men utan alla dessa specialfunktioner som man lyckas använda när man minst vill det.

Någon som vet hur jag gör detta?

MvH
Mikael
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Få bort Multi-Gesture från Touchpad

Post by mkk »

Det brukar fungera om man avinstallerar Synaptics programvara (om nu multitouch verkligen inte går att stänga av) och sedan låta Windows självt känna av den som en generisk platta eller annat pekdon. Sedan bör den fungera att röra pekaren på plattan och klicka med de fysiska knapparna. Scrollfunktioner och möjligheten att klicka genom slag på plattan försvinner troligen då också.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Få bort Multi-Gesture från Touchpad

Post by walliski »

På min laptop, med en ELAN touchpad, så finns det i kontrollpanelen, "Multi-finger", alternativ för vilka funktioner som skall vara aktiverade på touchpadden, vilka gestures som fungerar och ej.
Alternativt hittas samma inställningar från kontrollpanelen-->mus-->ELAN på min dator.

Har du kollat ifall det inte finns dylikt? Tycker det borde finnas...
Här var det tomt...
Post Reply