Problem med bärbar, stänger av sig vid youtube.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Problem med bärbar, stänger av sig vid youtube.

Post by Ruzixaji »

Jag har en bärbar som stänger av sig så fort jag startar en film eller ett spel som är extra kvävande.
Bortsett från det så fungerar allt som den ska, inga problem alls någonstans.

Har en ganska gammal bärbar dator, en Compaq Presario CQ71-110eo.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/docu ... =c01800674
Men tycker ändå inte den borde stängas ner så fort jag startar en youtube film.

Så vad är det som kan ha hänt/gått fel? och vad kan jag göra, om det nu finns något jag kan göra.
Och en sista fråga, det står "Grafikminne Upp till 1309 MB", vad menas med det.
Kan jag uppgradera grafiken?
Image
zerounu
Posts: 2
Joined: 2012-08-09 9:14:09

Re: Problem med bärbar, stänger av sig vid youtube.

Post by zerounu »

"Grafikminne Upp till 1309 MB" betyder att du kan uppgradera din grafikkort upp till 1309 MB motherkort fungerar inte med en grafikkort störe en detta.
Let's put a smile on that face Image
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Problem med bärbar, stänger av sig vid youtube.

Post by mkk »

Om det kraschar ganska omgående så finns det risk för att det helt enkelt är ett större komponentfel i relation till grafiken, men prova för all del att byta drivrutin till grafiken samt blåsa damm ur fläkt och kylgångar med exempelvis en flaska ren tryckluft.

Noteringen om minnet betyder att grafiken helt eller delvis förlitar sig på systemets arbetsminne. Helt i det här fallet eftersom det är Intel-grafik. Exakt hur mycket minne som kan användas beror delvis på hur mycket arbetsminne som finns, men det brukar vara ett mindre problem eftersom man ändå inte skall köra Intel-grafik med inställningar som drar mycket "grafikminne", typ största möjliga texturer och så. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Re: Problem med bärbar, stänger av sig vid youtube.

Post by Ruzixaji »

mkk wrote:Om det kraschar ganska omgående så finns det risk för att det helt enkelt är ett större komponentfel i relation till grafiken, men prova för all del att byta drivrutin till grafiken samt blåsa damm ur fläkt och kylgångar med exempelvis en flaska ren tryckluft.

Noteringen om minnet betyder att grafiken helt eller delvis förlitar sig på systemets arbetsminne. Helt i det här fallet eftersom det är Intel-grafik. Exakt hur mycket minne som kan användas beror delvis på hur mycket arbetsminne som finns, men det brukar vara ett mindre problem eftersom man ändå inte skall köra Intel-grafik med inställningar som drar mycket "grafikminne", typ största möjliga texturer och så. ;)
Okej okej, jag har uppdaterat till senaste BIOS och grafikdrivrutinerna är det senaste man kan ha.
Men eftersom att det är en ganska gammal dator.. Kan det vara för nya drivrutiner eller spelar sånt ingen roll?
Och det där med tryckluft, vet att det finns billigt men hur funkar det?
Trycker man bara in den i fläkt systemet och blåser eller hur är det man gör?
Image
Ruzixaji
Posts: 57
Joined: 2006-08-30 10:00:53

Re: Problem med bärbar, stänger av sig vid youtube.

Post by Ruzixaji »

mkk wrote:Om det kraschar ganska omgående så finns det risk för att det helt enkelt är ett större komponentfel i relation till grafiken, men prova för all del att byta drivrutin till grafiken samt blåsa damm ur fläkt och kylgångar med exempelvis en flaska ren tryckluft.

Noteringen om minnet betyder att grafiken helt eller delvis förlitar sig på systemets arbetsminne. Helt i det här fallet eftersom det är Intel-grafik. Exakt hur mycket minne som kan användas beror delvis på hur mycket arbetsminne som finns, men det brukar vara ett mindre problem eftersom man ändå inte skall köra Intel-grafik med inställningar som drar mycket "grafikminne", typ största möjliga texturer och så. ;)
Okej okej, jag har uppdaterat till senaste BIOS och grafikdrivrutinerna är det senaste man kan ha.
Men eftersom att det är en ganska gammal dator.. Kan det vara för nya drivrutiner eller spelar sånt ingen roll?
Och det där med tryckluft, vet att det finns billigt men hur funkar det?
Trycker man bara in den i fläkt systemet och blåser eller hur är det man gör?
Och vad menar du med komponentfel? att det kan va fel på sladdar/kretsar och sånt, eller vadå?
Image
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Problem med bärbar, stänger av sig vid youtube.

Post by mkk »

Då har du testat drivrutins-sidan, det var ändå inte en sannolik felkälla. Tryckluft på burk kommer med en liten plastslang eller munstycke som man riktar mot någon ventilationsöppning och trycker iväg en kort puff. En kort puff i varje tänkbart ventilationshål räcker, det är högt tryck i flaskorna. Lösgörs damm så syns det tydligt. Med komponentfel menar jag mer att grafikchipet eller kringliggande kondensatorer/ledningar kan ha gett upp, alltså inget man lagar.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
Post Reply