Lana i en byggnad som inte har internet. HJÄLP!

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Gurk27
Posts: 4
Joined: 2004-12-19 23:16:52

Lana i en byggnad som inte har internet. HJÄLP!

Post by Gurk27 »

Vi är ett gäng som tänkte lana i en sporthall.. men hallen har inte internet.
Jag har funderat på att plocka internet från en närliggande byggnad som har 24mbit.

Min fundering är om det går att få internet på wifi till en router i hallen.

Det bästa vore om det skulle gå att sätta en accesspunkt direkt efter modemet och via en bra antenn till hallen som ligger ca 400m bort. Och sen om det går att få ner det på en TP-kabel och in i routern.

Adsl moden -> Accesspunkt, riktad antenn -> 400m -> Ner i en tp-kabel -> Router.

Är detta möjligt?!


Ett alternativ skulle kanske att vara att ha en router med wifi och sätta en riktad antenn på den för att få det till hallen. Men jag vill ha en egen router i hallen. Kan det bli problem att har två routers efter varandra?

Adsl modem - Router med wifi -> Riktad antenn -> 400m -> Ner i en TP-kabel -> Router

Skulle nått av detta kunna funka?!


Är tacksam för svar!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Lana i en byggnad som inte har internet. HJÄLP!

Post by snigel »

400 meter över trådlöst kräver riktantenner i båda ändar, bra utrustning och fri sikt.
Finns det 4G-täckning kanske det är ett enklare alternativ.

Hur många är ni? Vad ska ni använda internetlänken till?
För detta kommer troligtvis bli en långsam och känslig länk.

Om du vill köra på din lösning och ha wifi i hallen är detta den lösning du bör göra:
Adsl-modem -> accesspunkt med riktantenn -> accesspunkt med riktantenn -> tp-kabel -> router med wifi.

För att skapa en wifi-länk behöver du normalt två accesspunkter, inte routrar. Du kan använda bridge mode, client mode eller WDS för att sätta samman dem.

Använder du dig av accesspunkter som har WDS (eller repeater) finns även möjligheten att du ställer ut fler accesspunkter på vägen, men detta sänker den tillgängliga bandbredden.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply