Mycket påhopp och klagomål osv...

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
Guest

Mycket påhopp och klagomål osv...

Post by Guest »

jag tycker att forumet är lite för fyllt med påhopp här och var mot folk på alla möjliga sätt och jag tycker dessutom inte att det görs speciellt mycket åt saken, förutom att moderatorerna rensar och/eller stänger trådar, jag "äger" #trivsel, en irckanal där alla trevliga och goa människor får va, ogillar jag nån, eller hör jag av nån stammis att nån nyare stackare är otrevlig/ogillad så kastar jag ut honom, kanske borde göras samma sak i detta forum? eller är folk tillräckligt smarta för att läsa denna tråd och insé att ingen blir blad av bråk och sluta självmant *kram på er alla härliga och goa människor*
User avatar
poazz
Posts: 85
Joined: 2002-08-20 22:35:31

Post by poazz »

Jag tycker snarare det grinas en väldig massa på stämningen. Det tror jag inte gör saken bättre. :-*
i c
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag håller med dig Alcatraz. Om folk bara kunde låta bli att klaga och gnälla på trådar/inlägg bara för att de inte gillar innehållet så hade det nog varit trevligare här. En av våra viktigaste regler är att man ska vara trevlig mot varandra här.

Fast jag tycker inte att vi inte gör något åt saken. Du säger själv att vi rensar och låser trådar. Går det för långt bannar vi personer också, det har ju hänt förut. Vad mer ska vi göra?

Vi (mods & admins) kan ju inte själva höja stämningen här, ni besökare måste också hjälpa till.
hej.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Jag upplever att våligt få hjälper att att göra något åt det hela. Man klagar öppet, grinar på stämningen, överreagerr osv. I många fall kan man vara lite otrevig.

Men en fråga, vår tanke är att sådant aldrig skall märkas i så stor mån som möjligt. Har ni aldrig funderat över att vi kanske raderar många inlägg som ni aldrig hinner läsa. Vi vill sköta så mycket som möjligt utan att det syns i forumet vilket gör att ni ofta inte ens märker av vårt arbete.

Ni skall märka av moderatorernas arbete så lite som möjligt. Det är vårt mål. Hjälp oss nu och gör något åt det hela istället för att grina. Många grinar på mig/oss utan att jag ser dem göra något åt saken själva.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
fisk

Post by fisk »

Ni kanske skulle börja ta till med hårdare handskar och konsekvent agerande?... Brott mot reglerna 1 gång = tillsägelse, 2 gånger = avstängd en vecka, 3 gånger = avstängd permanent? ...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

fisk wrote:Ni kanske skulle börja ta till med hårdare handskar och konsekvent agerande?... Brott mot reglerna 1 gång = tillsägelse, 2 gånger = avstängd en vecka, 3 gånger = avstängd permanent? ...
Låter lite väl hårt.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

fisk wrote:Ni kanske skulle börja ta till med hårdare handskar och konsekvent agerande?... Brott mot reglerna 1 gång = tillsägelse, 2 gånger = avstängd en vecka, 3 gånger = avstängd permanent? ...
Känns inte som att det är vår stil. Vi är ju snälla ;)

Jag hoppas i vart fall att sådant inte skall behövas.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Och frågan är om det hjälper stämningen genom att vara hårdare.
hej.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

linc wrote:Och frågan är om det hjälper stämningen genom att vara hårdare.
Stämning blir nog sämre, men nu var problemet (enligt författare) att det var mycket påhopp och klagomål.
Jag tycker att det skulle bli jobbigt om folk blev avstängda hit och dit och stämningen skulle bli sådan att att folk började lämna forumet "frivilligt" (typ som gnuet ).
fisk

Post by fisk »

Okej, vad skall vi göra då? =) ... för oundvikligen sker ju konflikter, och eftersom användarna (en del av dem) har hetsiga skilda åsikter, så kommer dessa finnas. Antingen får man ta bort dessa användare, eller tillåta det. Jag är ingen större fan av censur, så jag skulle tillåta beteendet, och låta allt fortgå som det gör. Men ni frågade efter alternativet, och det är tyvärr hårdhandskar. Ligger kraven överhängande att det inte accepteras med otrevligt beteende, så sållar man bort de hetsiga diskussionerna, men med den ev. kostnaden att de vettiga är de som sållas bort. Tufft val.

Jag kom på ett alternativ till... att vi startar en tråd/en serie trådar i syftet att lära känna varandra bättre, att försöka hålla oss till en regel att inte säga något negativt i de trådarna, och låta samtliga förklara sig själva, och sina åsikter. Självklart skall det inte vara något tvång, men många av oss är säkert intresserade av att lära känna varandra mer? ... Och med personlig kännedom tror jag bråken minskar. För man tjafsar inte i onödan bland kamrater, eller?
JoX^
Posts: 269
Joined: 2002-03-08 14:40:53
Location: Gävle
Contact:

Post by JoX^ »

Det kanske är bra att på Respons / Idéer tycker till om vad som är fel...
Men det man måste inse är att en person som tycker dåligt om en sak måste få uttrycka sin åskikt.

Antagligen, som i mitt fall så gillar jag 64bits starkt men jag tycker också om att kritisera saker på 64bits i syfte att få allt att fungera ännu bättre =) *smöra* *smöra*
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Ett tips angående en liten detalj som påverka stämningen. Låt moderatorerna moderera. Baksätesmoderering genom att klaga på en tråd eller inlägg i tråden (fel avdelning, o s v) gör ingen större nytta men ibland en del onytta för stämningen. Gör hellre en moderator uppmärksam på det via direktkommunikation eller genom att helt enkelt rapportera tråden med den funktion som finns.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Jepp, tänk dessutom att om vi modererar hårdare så blir det minst lika många klagomål på det :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Sen om man märker att en rubrik är tråkig/särskriven/onödig o.s.v så låt den vara. Klaga inte bara för att du inte har nåt bättre för dig. Surfa vidare och kom tillbaka när dina favorittrådar uppgraderats istället. Och glöm inte att hälsa nya användare välkommna för att på så sätt föregå med ett gott exempel. När man absolut bara måste vara låtsasmoderator och påpeka något, så gör det med en ;) eller en ;D
Vänlig kritik är lätt att ta åt sig, medans negativism bara pajar...

Att få en tråd låst på vänligt sätt minskar kritiken, tänk på det mods. :-*
Jag tycker ändå att det här forumet är sveriges bästa, så keep up the good work.
*Jag smörar inte, jag är bara tacksam*
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Kika nu på Imagine, han är ett fint exempel på hur man skall bete sig ;)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Axman wrote:Kika nu på Imagine, han är ett fint exempel på hur man skall bete sig ;)
Smöra döden? oki då, Axman du är bäst, sötast, störst, vackrast, snyggast, bäst i sängen, givmildas, min idol, helt enkelt bäst!!!

Är jag en bra medlem nu :-* ?

(Jag smörar inte, är bara tacksam)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

zinko wrote:
Axman wrote:Kika nu på Imagine, han är ett fint exempel på hur man skall bete sig ;)
Smöra döden? oki då, Axman du är bäst, sötast, störst, vackrast, snyggast, bäst i sängen, givmildas, min idol, helt enkelt bäst!!!

Är jag en bra medlem nu :-* ?

(Jag smörar inte, är bara tacksam)
Nej du smörar lite väl äckligt.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Axman wrote:
zinko wrote:
Axman wrote:Kika nu på Imagine, han är ett fint exempel på hur man skall bete sig ;)
Smöra döden? oki då, Axman du är bäst, sötast, störst, vackrast, snyggast, bäst i sängen, givmildas, min idol, helt enkelt bäst!!!

Är jag en bra medlem nu :-* ?

(Jag smörar inte, är bara tacksam)
Nej du smörar lite väl äckligt.
Oki :-[
Ska öva på det, man måste hitta någon balans mellan smöra och ej upplevas smörig :)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

fisk wrote:Jag kom på ett alternativ till... att vi startar en tråd/en serie trådar i syftet att lära känna varandra bättre, att försöka hålla oss till en regel att inte säga något negativt i de trådarna, och låta samtliga förklara sig själva, och sina åsikter. Självklart skall det inte vara något tvång, men många av oss är säkert intresserade av att lära känna varandra mer? ... Och med personlig kännedom tror jag bråken minskar. För man tjafsar inte i onödan bland kamrater, eller?
Kan vara en bra idé faktiskt, men jag funderade lite... är så många intresserade att lära känna de andra forummedlemmarna mer? Jag vet flera jag skulle vilja lära känna bättre, medan vissa inte lockar mig på något sätt. Så är nog nog för alla skulle jag tro.. men.. tja, kan ju knappast bli dåligt av att prova :). Dock känns det lite "oäkta" med "påtvingad vänskap"... eller är det bara jag som känner så?

Tolka mig rätt bara, jag vill inget hellre än att stämmningen ska bli bra. Att få fler kompisar på kuppen är ju endast positivt :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

Någon kan väl skapa en tråd så får vi se hur alla reagerar. Jag tror att det kommer bli en hit.
Post Reply