WinXP vs. Win2k

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

kör dualboot mellan win98 och win2k, spel i win98, arbete i win2k.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
MIFFOT
Posts: 57
Joined: 2002-03-10 14:34:40

Post by MIFFOT »

Ibbe^ wrote:kör dualboot mellan win98 och win2k, spel i win98, arbete i win2k.
Prova att köra spelen i 2000 också. Jag kan "garantera" att dom fungerar där med.

Jag börjar på bli less på myten (inte dig ;) ) att spel inte skulle fungera under 2000. Det var iof sant halvåret efter 2000 släpptes. Men då släppte dom uppdateringar som fixade i stort sett alla spel som inte gick att spela då [se länken]. I dagens (och gårdagens) läge så funkar alla spel lika bra under 2000.

Länk till kompatibilitets uppdateringen (finns även en lista som visar alla spel/program)
http://www.microsoft.com/windows2000/do ... efault.asp
A31p 2Ghz | 512 MB | 60GB | MOBILITY Fire GL 7800 64 MB | Windows XP SP1 | IE 6
User avatar
MIFFOT
Posts: 57
Joined: 2002-03-10 14:34:40

Post by MIFFOT »

mean wrote:Jag gillar xp men den krånglar som den. Men jag gör allt för att försöka få den att fungera korrekt. Annars får det bli win2k men den strular så mycket i counter-strike(vilket är mitt favo spel). Xp däremot är som gjort för cs :)
Hehe jag vet MINST en här i forumet som inte håller med dig om att "XP är som gjort för CS" ;)
Eller vad säger du LAPPEN ;D
A31p 2Ghz | 512 MB | 60GB | MOBILITY Fire GL 7800 64 MB | Windows XP SP1 | IE 6
User avatar
Chas
Hedersbit
Posts: 684
Joined: 2002-03-08 8:24:05

Post by Chas »

xp är det som gäller alltså.
snyggt och enkelt!
A64 3000+|MSI K8N NF3|GF6800U|2048MB PC3200|320GB|DVDRW|650W|2405FPW
User avatar
MIFFOT
Posts: 57
Joined: 2002-03-10 14:34:40

Post by MIFFOT »

Mibe wrote:xp är det som gäller alltså.
snyggt och enkelt!
Neeej XP är Grumligt och grötigt (Om man inte spenderar en halv dag bara för att plocka bort allt tjafs)
A31p 2Ghz | 512 MB | 60GB | MOBILITY Fire GL 7800 64 MB | Windows XP SP1 | IE 6
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

MIFFOT wrote:Prova att köra spelen i 2000 också. Jag kan "garantera" att dom fungerar där med.

Jag börjar på bli less på myten (inte dig ;) ) att spel inte skulle fungera under 2000. Det var iof sant halvåret efter 2000 släpptes. Men då släppte dom uppdateringar som fixade i stort sett alla spel som inte gick att spela då [se länken]. I dagens (och gårdagens) läge så funkar alla spel lika bra under 2000.

Länk till kompatibilitets uppdateringen (finns även en lista som visar alla spel/program)
http://www.microsoft.com/windows2000/do ... efault.asp
Det där är ingen myt.

Det finns faktiskt en hög med spel som inte fungerar, eller fungerar dåligt under Win2k. Äldre DOS-spel kan oftast avhjälpas genom att använda en ljudkortsemulator som VDMSound, men Win9x-spel fungerar inte alltid.

Lyckas du få NFS4 att fungera under Win2k ska jag hålla tyst. ;)

Jag föredrar 2k framför XP av många orsaker, men de främsta är att XP innehåller så mycket onödigt skräp. Dessutom är ju XP bara 2000 i nya kläder, så varför bry sig om att "uppgradera" (skulle inte kalla det en uppgradering ;D) om man ändån inte tycker om det nya utseendet?
hej.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

DX8 fixar större delen av prestandan i Win2k. Kör man med DX7 så är det usel prestanda i D3D.
Efter det så är det mycket beroende på spelen. För mig så är de bättre prestanda i Win2k i de flesta fall. Förutom vissa spel som gör djupdykningar.

Detta gället D3Dspel. i OpenGL så har det väl inte strulat värst mycket?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
MIFFOT
Posts: 57
Joined: 2002-03-10 14:34:40

Post by MIFFOT »

LiNC wrote:Lyckas du få NFS4 att fungera under Win2k ska jag hålla tyst. ;)
Provade att installera demon men det gick bara inte. :-/

Fattar inte vad EA håller på med :[
A31p 2Ghz | 512 MB | 60GB | MOBILITY Fire GL 7800 64 MB | Windows XP SP1 | IE 6
Hellsis
Posts: 327
Joined: 2002-03-07 22:35:37
Location: Arboga
Contact:

Post by Hellsis »

Jag kör både och, kör dualboot alltså, men jag kör oftast win xp, stbailare på min burk, win 2k går inte lika "bra" i spelen heller för mig, så för mig är det sjävklara valet win xp. Dock tycker jag win 2k är snyggare. (ja det gör jag, mobba mig inte:)
HF
Posts: 83
Joined: 2002-03-13 17:58:39

Post by HF »

Just nu kör jag XP Pro. Den är stabil men jätte stor. Körde W98SE+ W2K Pro i dual boot just för att kunna utnyttja 16 och 32 bitars program.
Någon sa att XP har inbyggda drivers. Ja den har de men jag hade SVÅRA problem med att använda mitt Matrox Marvel G400-TV videokort. Det inbyggda drivers klarar inte av det sk. DualHead, monitor resp. TV utgång.
Jag kan inte installera nyare Win2000 trådlös bredbanddrivers i XP, och äldre W2K drivers måste patchas och reg-hackas i XP för att fungera.
Att ta bort de inbyggda drivers från XP är inte lätt. Att installera tredjeparts drivers är inte lätt heller.
XP startar snabbt men trögare i drift. Kräver mer RAM, mer kraft från datorn.
W2K startar långsammare men är märkbart snabbare i drift än XP.
Jag fick massor med BSOD i XP pga mitt 3 år gammla Video(fångar)kort men inget sådant i W2K, dock BSOD kommer där också :)
Jag överväger, trots allt, att gå tillbaka till W98SE+W2K Pro dual boot kombinationen. Det passar mig bättre i videoredigering.
På ett annat forum fick jag utskällning för att jag sa att jag inte tycker om XP.
Nu är jag försiktigare: Jag tycker om det men lika mycket W2K, eller kanske en smula mer. :)
HF
HF=High Frequency, High Fidelity.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

mr_b0m wrote:Viva la win2k! :p
Nej, men XP har inget som jag behöver. Om jag installerade XP skulle jag sitta flera dagar med att stänga av alla saker jag inte vill ha/se ;)
Jag håller med dig helt och hållet.
Förstår inte argumentet "jamen om
du inte gillar finesserna så är det ju
bara att stänga av dom".
Jag menar, om det skulle vara ett vettigt
val så skulle MSWord t.o.m. gå att använda.
:)
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Post Reply