Hur är det med historiekunskaperna egentligen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Hur är det med historiekunskaperna egentligen

Post by Big_Bird »

Vad är det för fel på följande mening? Tagen från en preview av spelet Blood Rayne.
Ok so the story goes like this...The game is set way back near the end of World War I. Some nazi bad boys who were rejected from their own country have fled to South America.
Antingen är pojkarna hos tillverkaren idioter eller så är journalisten som skrev texten totalt omedveten om ett enkelt faktum:
Antingen kan du få Nazister, eller så kan du få första världskriget. Du kan inte få bägge, då är det andra världskriget vi talar om.

Åh!, (Uppgiven suck)

Så, jag var bara tvungen att få det ur systemet. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

He he.

Helt rätt
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag känner inte till spelet, det är kanske bara ett tryckfel och det skall vara WW2? Det fanns ingen större anledning för någon att fly till sydamerika efter WW1. :)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jo, det kan vara ett korrfel, men ett oerhört klumpigt sådant. Att stavfel slinker igenom vet jag, jag korrar mina egna texter på ganska mediokert vis.

Att fly till sydamerika efter WWI kan ha funnits anledningar till, men väldigt få av dem var att man tillhörde ett parti som grundades först två år efter krigets slut :-)
Det fanns rätt så betydande tyska kolonier i sydamerika redan under mellankrigstiden. Så om man av någon anledning var persona non-grata i hemlandet så kunde man dra dit. Bland annat så grundade Friedrich Nietzches syster ett nazianstuckett "arisk idealsamhälle" tillsammans med sin make ute i någon djungel. Därifrån redigerade hon filosofens litterära kvarlåtenskap för att passa bättre med sin favoritideologi. Nietzche själv hatade alla människor på en lika basis, hade judiska vänner och ansåg att antisemitism var rena dravlet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply