Innehåll

Flest bitar när han dör vinner

Inledning
8-bitar
16-bitar
32-bitar
64-bitar
Framtiden
Övrigt

 


13/10 -01 | Janne Johansson | jj@it.kth.se


64-bitar

  • Alpha (Digitalmaskiner, senare kallade Compaq, senare kallade HP)
  • PPC G5 (PowerMac, när/om den kommer)
  • Intel Itanium (Nästa gen. PC-maskiner, plus div unixar)
  • UltraSparc (Sunmaskiner)
  • HP-PA Risc (inte helt säker dock)

Framtiden

Så, vad händer sen? Min gissning är att man kommer "stanna" vid 64-bitars datorer ett bra tag. Det kommer ju finnas gott om andra saker att koncentrera sig på, främst prestanda, så jag tror inte att CPU-tillverkarna kommer att jaga sig upp i 128-bitars CPU:er bara för att försöka "vinna". Man ser ju hur PPC:n har tagit lång tid på sig att komma upp i GHz-hastighet, Ultrasparc:arna likaså, Alpha stannade i princip runt 733MHz eller däromkring. De första Itanium- bestyckade maskinerna kommer ju ut nu, runt 7-800 MHz enbart. Givetvis kan man inte jämföra MHz mot MHz enbart, men det är ju svårt att övertyga kunden om att ena dagen var P4@1700MHz skitbra för att frekvensen var så hög och pipelinen så lång, och nästa dag kommer Itaniumen ut med kort pipeline och mindre än halva frekvensen. Det blir tufft för intel att få ordning på det.

Övrigt

Värt att nämna är ju t.ex grafikkortscpu:er
(och MMX/SSE/SSE2, PPC:ns Altivec-enhet, Ultrasparc:ens VIS)
som brukar kalla sig 64-bitars, 128-bitars, 256- bitars m.m.

De refererar ju helt till vilken storlek på interna data-
flödet som (ibland?) passerar igenom dem och inte på cpu:ns
egentliga bitbredd. (enligt min definition)

Bara för att 68040/68060-cpu:erna har en "MOVE16"-instruktion
som kopierar 16 bytes i taget betyder inte att den blev en
128-bitars cpu. Det är inte fel att ha extra "breda" instruktioner
i sig, men det är lite falsk marknadsföring att kalla cpu:n
eller grafikkortet för 128-bitars för det. Speciellt på grafik-
kortssidan var det mycket konstiga marknadsföringsknep runt 1993-95
(parallellt med att man kallade ljudkort+cdrom för "Multimedia")
eftersom 32-bitarsdisplay (True Color) inte var standard ännu.
Att kunna marknadsföra ett 64-bitars grafikkort i det läget lurade
säkert en och annan.

Det förekommer säkert ett och annat mindre faktafel, ett och annat
av mina personliga tyckanden och nåt stavel lär ju ha hittat in,
men jag hoppas att folk ska kunna lära sig lite om det generella
runt biträkningens konst, under de senaste 20 åren från den här
texten.

BSD-licens
« Föregående

 




13/10 -01 | Janne Johansson | jj@it.kth.se

Diskutera denna artikeln i vårt forum!