Inför Krangparty 2002

Krangparty?
Tidigare Krangpartyn
Intervju
Tävling



28/4-02 | CH | ch@64bits.se

Krangparty?

Om ungefär en månad, den 23:e maj packar vi här på 64bits ihop vårt pick och pack och drar till Sundsvall. Och vad vi ska göra där kan man ju fråga sig. Det är nämligen så att vi ska besöka norrlands största LAN, Krangparty. Och vi vill såklart träffa så många som möjligt av er där, därför har vi skrivit ihop denna lilla aptitretare. Vi lottar även ut fem biljetter till Krangparty. Denna tävlig hittar ni i slutet av artikeln, men först lite info om Krangparty.

Var: Sundsvall
När: 23:e till 26:e maj, totalt 72 timmar.
Platser: 800st.
Pris: 250kr förbeställning, 350kr vid dörren, 50kr utan dator.
Nätverk: Switchat 10/100 Mbps nät med 1Gbps backbone.
Internetanslutning: Redundant 2*1Gbps.
Mer information finns på Krangpartys officiella hemsida, www.krangparty.net.

Precis som förra året så är Internetlinan ett rekord för demoparties, detta ger möjligheten att kunna sända web-tv för första gången från ett LAN. Med tanke på att Krangparty de senaste åren har sänt Web-radio så känns det inte så långsökt.

Förutom traditionella scene- och game-compon utlovas flera KUC's (Krang Unserious Compo). Dessa kan ni läsa mer om i intervjun nedan.

Mat måste man ha på LAN, och då hellst flottig sådan. Därför har Krangparty utvecklat ett sammarbete med den norrländska hamburgerkedjan mAx. Det innebär att det kommer att erbjudas mat på plats i hallen, och förhoppningsvis till ett bra pris.


Klicka på bilden för en panoramavy över hallen.

Tidigare Krangpartyn

Eftersom vår egen Gustav Agrell har besökt Krangparty tidigare år bad jag honom berätta lite om sina erfarenheter därifrån.

Krangparty - en tillställning som har anor ett par år tillbaka i Sundsvalls LAN-partyhistoria som "strange". Av någon anledning tyckte de glada arrangörerna från Sundsvall att Krangparty var ett lämpligare namn än strange, underligt?

Första Krangparty't anordnades någon mil utanför Sundsvall. Fenomenet med dataträffar med hundratals personer var rätt okänt i Sundsvall, tills första Krangparty - ok kanske inte helt okänt, men det tog verkligen fart efter första Krangparty. Intresset har ökat enormt sedan dess.

Just den tillställningen var väldigt annorlunda, men i positiv anda. Det var förvisso trångt om utrymme. Just "trångt" blev temat för hela Krangparty, utan att utvecklas till något direkt obehagligt. Den sega internetuppkopplingen kompenserades av roliga tävlingar och överraskningar vilket lockade många - ja, till och med tomten kom på besök - med lite tidiga julklappar åt lyckosamma lanare.

Krangparty var i mina ögon lyckat, trots några smärre brister. En lugn 4'a på 1 - 5 skala.

Krangcrew, ja arrangörerna av Krangparty, var väldigt pigga på att få höra kritik, positiv som negativ om det första partyt. Man ville veta vad som gått bra, resp. mindre bra - och i det senare fallet - rätta till felen.

Det visade sig vara ett smart drag, Krangparty 7 som anordnades i ishallen bredvid anrika nordichallen någon kilometer utanför Sundsvall var i många avseenden allt det roliga från föregående party samtidigt som man med perfektion sett över de brister som första partyt hade haft och anpassat tillställningen så att den skulle passa så många som möjligt.

Insläppet till Krangparty 7 gick smidigt. Jämför det med dreamhack som man skulle kunna likställa med incheckningen av bagage på en flygplats (men inget ont om DH nu).

Ja just det, apropå andra stora LAN, vad är det som gör Krangparty till Krangparty och vad är så speciellt?

Enligt min åsikt är det KUC (Krang Unserious Compo) som får Krangparty att lysa bland stjärnorna. KUC är Krangparty's attraktion nr1, det består i en mängd tävlingar där frivilliga lanare får delta i de knasigaste, roligaste, underligaste och mest skrattframkallande scenarier ni kan tänka er. Givetvis finns det saftiga priser i tävlingarna. Bilden till vänster visar hur det såg ut under ett av förra årets KUC's. Det går bra att klicka på den för en större version.

Många av tävlingarna avslöjas inte förrän partyt är igång pga deras högst humoristiska natur och att den absolut inte får förstöras. Ja det låter lite sjukt, och det är det - men också otroligt roligt. Mer ingående information om KUC hittar man på Krangparty's egna hemsida (http://www.krangparty.net).

Men Krangparty är så mycket mer än så, förutom KUC finns seriösa compon inom musik, programmering, grafik osv. Speltävlingar lyser knappast med någon frånvaro, rikligt med turneringar arrangeras - arrangörerna har dessutom varit så flexibla att då intresse och tid funnits har hela turneringar spelats om! Ett bevis på en otroligt flexibel stab.

Nätverket var förbättrat på det senaste Krangparty't - välfungerande hubbar och switchar med en stabil uppkoppling mot internet. Många företag stationerade i Sundsvall ser sin chans i Krangparty och många specialerbjudande fanns tillgängliga, tack mAx hamburgare.

Jag ser med glädje fram mot nästa Krangparty, vi ses där!

Intervju

För att få lite mer klarhet och insikt i vad Krangparty är och vad det går ut på ställde vi några frågor till Bobo Häggström, en av personerna bakom Krangparty.

CH: När, och hur, startade Krang?

Bobo: KrangParty startade 1997 under namnet Strange. Anledningen till att vi drog igång det var att vi var missnöjda med andra partyn och ville testa om vi klarade av att göra nått bättre. Vi satsade redan då på underhållning och KUC tävlingarna uppfanns (namnet på dessa tävlingar (KUC) kom däremot till mycket senare). Strange blev direkt en succé och vi sålde ut alla biljetter till Strange 5ive (250 st) på 32h. Av olika anledningar bytte vi sedan namn till Krangparty och sen bytte vi även lokal för att kunna ta in fler besökare.

CH: Vilka var ni som drog igång det hela?

Bobo: Strange startades av mig (bobo) och en kille vid namn Hans Holmberg (yhr) tillsammans med några kompisar.

CH: Hur många LAN har ni arrangerat sedan dess?

Bobo: Vi har arrangerat 8st LAN sen starten och fler blir det!

CH: Varför gör ni detta? Vilket är ert främsta syfte?

Bobo: Vi arrangerar Krangparty för att vi tycker det är roligt. Vi vill att folk ska få lite mer när dom går på party, inte bara ett bord, el, och nätverk. Vi vill att man ska ska skratta, vilket inte är så vanligt på andra partyn. Vi i crewn gör allt för att hjälpa till genom att sjuka oss på scenen osv.

CH: Vi har hört talas om KUC, era speciella surprise compon. Berätta mer om dem!

Bobo: KUC står för Krang Unserious Compos och är ett unikt koncept som går ut på att vi har en massa roliga/sjuka/bisarra tävlingar som alla kan ställa upp i. Det kan vara allt från att dansa på scenen till att rita en Rysk sillstrumpa. Här är det humor som går i första hand!

CH: Är Krang i första hand ämnat för Sceners eller Gamers? Vilken grupp utgör den största andelen besökare.

Bobo: Krangparty är för alla! Vi välkomnar alla! Scenere, gamers, IRCare, farmor Greta, vad är skillnaden? Alla vill väl ha roligt? Vi gör allt för att alla kategorier ska trivas!

CH: Hur är priserna fördelade mellan Scene/Game?

Bobo: 50/50, vi värnar om båda lika mycket. Strange startades med inriktning på scenen och vi arbetar fortfarande hårt för att vara starka på den sidan.

CH: Ert deltagande i luciatåget på senaste Dreamhack var tydligen framgångsrikt. Berätta lite om det.

Bobo: Hahaha... jadu... det var skoj. Det som hände var att Dreamhack arrangörerna var lite klantiga och skulle tända alla lampor i Kupolen och då gick strömmen. Efter 10-20 min blev vi lite less och bestämde oss för att göra nått skoj, och det resulterade i att jag tog på mig Lucia-utstyrsel och sen gick vi luciatåg genom hela Dreamhack. Detta var tydligen riktigt uppskattat och folk trängde sig fram för att lyckas ta kort. Små upptåg som detta är saker vi i Krangcrew försöker göra när vi åker på andra partyn för att få folk att öppna ögonen för Krangparty.

CH: Och till sisst: Har ni några särskilda förhoppningar inför årets Krangparty?

Bobo: Mycket folk och mycket humor! Till alla som kommer: ställ upp i tävlingarna! Var kreativa!

Tävling

Vi har glädjen att i sammarbete med Krangparty kunna lotta ut fem biljetter till evenemanget. Allt du behöver göra för att deltaga är att svara på frågorna nedan och skicka svaren till ch@64bits.se innan onsdagen den 1:e maj. Se till att inkludera namn och adress i mailet, så att vi vet vart biljetterna ska skickas. De fem som har flest rätt och har svarat bäst på utslagsfrågan vinner varsin biljett till Kranparty 8, 2002. Om några skulle placera sig lika kommer vi att lotta, eller köra en ny utslagsrunda, beroende på hur läget ser ut. Vinnarna kommer att presenteras här på sidan fredagen den 3:e maj. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Dessa frågor besvaras med fördel så kortfattat som möjligt. Det behövs inga långa utläggningar för att svara på dessa frågor, och därför vill vi inte heller ha några. Svaren på dessa frågor kan finnas här på 64bits eller på Krangpartys hemsida, www.krangparty.net.

1. På Krangparty kommer det att finnas en Internetuppkoppling på 2*1Gbps redundant. Vad betyder redundans?

2. Vilket år slog vi upp portarna här på 64bits?

3. Vilket alias använde sig Axman här på sidan av tidigare?

4. Varför var man tvungen att installera SIMM-minnen parvis i Pentium-system?

5. Hur många bitar går det på en nibble?

Utslagsfråga: Vilken är den sammanlaggda åldern på oss som arbetar med 64bits (endast de som är listade på kontaktsidan)?




28/4-02 | CH | ch@64bits.se