64bits hälsar på hos Blizzard

Väntan
Mottagningen
Visningen
Avslutning



3/10-04 | Nissse | Neohamster@vattnet.com


Väntan

Äntligen var det fredag, dagen då jag och en kompis skulle få åka till stockholmslott och hälsa på hos Blizzard och Vivendi under deras pressvisning av World Of Warcraft. Som sanna reportrar var vi självklart på plats två timmar för tidigt men vi lyckades ta några bilder utifrån lokalen, efter någon timme fick vi sällskap av ett par killar från Gamingeye vilket lindrade nervositeten en smula. Klockan började närma sig 16.00 och äntligen började det komma tecken på att vi i alla fall var på rätt ställe.

Mottagningen

Strax efter fyra blev vi och ungefär 30 personer till från diverse tidningar och nätsidor insläppta i livrustkammaren där visningen skulle äga rum, allting började med att vi blev bjudna på lite mat och dryck, men eftersom vi laddat upp ordentligt med hamburgare innan så blev det en snabb öl innan jag kikade runt i lokalen med kameran i högsta hugg.

Efter en dryg timme var det dags att fortsätta in till salen där själva visningen skulle äga rum, vi möttes av en härlig stensal där det stod ett antal datorer uppställda och en stor projektorduk med inloggningsskärmen till World of Warcraft. Hela upplägget med ljus och musik i medeltidsmiljö gjorde väldigt mycket för stämningen i salen.

Visningen

Nu var det dags för själva visningen och Tom Lindgren från Vivendi Universal tog plats på scen för att välkommna och berätta lite om vad som skulle hända under kvällen. Efter det kom Chris Sigaty, producent för World of Warcraft upp på scenen och började prata om det vi var här för, Blizzards kommande MMORPG.

Chris började berätta lite smått om hur projektet startats och lite vad de ville åstakomma med spelet. Han gick sedan över till det som kanske är mest intressant för oss i den här delen av världen, nämligen att de inte skulle negligera den europeiska marknaden vilket många andra företag lyckats med i och med sina MMORPG. Han berättade att Blizzard var väldigt glada över det enorma intresset för den europeiska betan och att de håller på att sätta upp ett eget team för de europeiska servrarna, detta team kommer bestå av Blizzards egen personal och han påpekade att de inte ville hyra in utomstående personal utan att de ville att allt sköttes av dem själva. Europa releasen beräknas följa strax efter den Amerikanska som de hoppas få ut framåt vintern 2004 och att de europeiska servrarna ska hållas lika uppdaterade som de amerikanska och koreanska servarna.

Efter de glada beskeden så gick Chris in på själva spelet, historien i WoW bygger på vad som hänt i de tre föregående spelen och kommer spinna vidare på denna allt eftersom spelet utvecklas även efter efter att spelet släppts. Han påpekade ett flertal gånger att de har försökt göra spelet så lätt som möjligt för de som aldrig spelat den här typen av spel förut men på samma gång göra det intressant för vana MMORPG-spelare.

Efter en snabb genomgång av de grundläggande funktionerna var det dags för en gemensam frågestund, tyvärr var de lite försenade så vi fick ingen egen intervju men lite information lyckades vi få tag på. Något som många ville veta vad var kostnaden för att spela World of warcraft, eftersom det är MMORPG så finns det en månadskostnad för underhåll av servrar, vidareutveckling och supporten i spelet, tyvärr så kunde Chris inte ge några uppgifter om det på grund av att det helt enkelt inte var bestämt, han trodde dock att vi i sverige skulle få använda oss av vår egen valuta när vi betalade månadskostnaden.

Andra saker som var lite oroligt just nu var bla att folk tycker det är för lätt att öka level i spelet, men detta skulle ses över innan releasen, även att det cirkulerar alldeles för mycket pengar i spelet kommer att justeras. Det PVP-system (player vs player) som finns i den nuvarande betan är rätt simpelt, man attackerar helt enkelt spelare från den andra sidan, i det här fallet är det Horde mot Alliancen, men Blizzard kommer göra det betydligt mer avancerat och intressant med arenor, battlegrounds, statistik i spelet och belöningar till dem som flitigt försvarar sin sida.

En sak som kan tyckas vara lite tråkigt är att till en början så kan europer enbart spela på sina servrar och amerikaner på sina, men detta kommer det förhoppningsvis bli ändring på senare när Blizzard arbetat fram ett system för betalningar etc.

I skrivandets stund har den europeiska betan precis dragit igång, grattis till er som fått era nycklar och vi hoppas att resten av er får en chans att prova på detta spel.

Avslutning

Mycket mer än så hann vi inte med pga av en del förseningar och klockan började dra iväg, men jag vill tacka Blizzard och Vivendi Universal Sverige för chansen att få komma och se visningen och även ett stort tack till min kompis Oskar Malm som följde med som psykiskt stöd.




3/10-04 | Nissse | Neohamster@vattnet.com