Innehåll

3ds max 4.2

Inledning
Varför 3ds max 4?
Character Studio 3 och Reactor
Historia
Termer att lägga på minnet
Kom igång
Modellera
Material och materialeditorn
Rendering
Modellerar vidare
Mer avancerat
Lära sig mer
Priser
Slutsats


Tack till PCG AB som lånade ut produkten för recension.

21/9 -2002 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Inledning

I den här artikeln tänker jag förklara hur 3D-programmet 3ds max 4.2 fungerar, gå igenom vissa termer som ofta förekommer i 3ds max samt ge er en enkel kom-igång guide. Kanske fastnar du och skaffar din egen version av programmet. 3ds max 4.2 är som de flesta vet ett oerhört kraftfullt verktyg för 3D-modellering och 3D-animering. Artikeln är ingen djupdykning utan snarare en lät skrapning på ytan av världen av 3D.

Varför 3ds max 4?

Om man bortser från 3ds max få finns även programmen Lightwave, Maya, Bryce, POV-Ray, Blender med flera. Smaken är som baken, delad. Men i mitt tycke är det 3ds max som känns mest bekväm och skönast att arbeta i. Visserligen är POV-Ray gratis, men där slutar det roliga. Dels måste man koda hur scenen ska se ut och dels blir det inge vidare bra bilder. Till POV-Ray finns det i och för sig ett grafisktgränssnitt, MO-Ray, men det kostar. Lightwave och Maya är nog de starkaste konkurrenterna. Maya har löst licenser för studerande som bara vill lära sig programmet på ett annorlunda sätt. Man får nämligen tanka ned Maya som Personal Learning Edidtion helt gratis från Alias WaveFronts hemsida, dock är alla arbetsfält och renderingsförnstret täckta av en text som talar om att det inte är den "riktiga" versionen. Till en början tyckte det var ett väldigt klokt sätt att lösa problemet med dyra licenser, men efterhand vart man bara irriterad på texten som hela tiden var i vägen. De flesta program har demo-versioner som går att beställa eller tanka ned. 3ds maxs demo-versioner går att beställa från Discreet eller från någon återförsäljare. Hur som helst ska det från och med nu handla om 3ds max 4,2 och ingenting annat.

3ds max har ett relativt brett användningsområde. Programmet lämpar sig kanske inte för ritningar av hus och byggnader, utan mer åt 3D animationer för film och för spel. Några exempel på kända filmer som 3ds max använts till är Panic Room, Minority Report, Swordfish, Driven, Tomb Raider, X-Men (båda två), Mission Impossible 2, South Park: Bigger Longer & Uncut, Den Gröna milen, ja listan kan göras lång.

Character Studio 3 och Reactor

Tillsammans med studentlicensen av 3ds max 4.2 får man programmen Character Studio 3 och Reactor. Jag tänker inte använda den här recensionen till dessa insticksprogram, men en kort presentation är det i alla fall värda. Character Studio 3 är en tillbyggnad, insticksprogram, till 3ds max. Med hjälp av Character Studio kan man på ett lättare sätt skapa olika karaktärer som namnet så fint antyder. Eller varför inte göra en hel publik och styra deras beteende?

Reactor är även det ett insticksprogram till 3ds max vars tanke är att få objekt att bete sig mer normalt. Man kan t ex få ett rep att bete sig väldigt realistiskt eller få en duk att ryckas av bordet som om det vore på riktigt. Objekten kan ta hänsyn till vind och gravitation. Senare i artikeln kommer jag gå in lite närmare på insticksprogram.


  Nästa sida »

 

21/9 -2002 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!