Tack till PCG AB som lånade ut produkten för recension.
21/9 -2002 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se
Utskriftsvänligare version
I den här
artikeln tänker jag förklara
hur 3D-programmet 3ds max 4.2 fungerar, gå igenom
vissa termer som ofta förekommer
i 3ds max samt ge er en enkel kom-igång guide. Kanske
fastnar du och
skaffar din egen version av programmet. 3ds max 4.2
är som de flesta vet
ett oerhört kraftfullt verktyg för 3D-modellering och
3D-animering.
Artikeln är ingen djupdykning utan snarare en lät
skrapning på ytan av
världen av 3D.
Om man bortser från
3ds max få finns även programmen Lightwave, Maya,
Bryce, POV-Ray,
Blender med
flera. Smaken är som baken, delad. Men i mitt tycke
är det 3ds max som känns
mest bekväm och skönast att arbeta i. Visserligen är
POV-Ray gratis,
men där slutar det roliga. Dels måste man koda hur
scenen ska se ut och
dels blir det inge vidare bra bilder. Till POV-Ray
finns det i och för
sig ett grafisktgränssnitt, MO-Ray, men det
kostar.
3ds max har ett relativt brett användningsområde. Programmet lämpar sig kanske inte för ritningar av hus och byggnader, utan mer åt 3D animationer för film och för spel. Några exempel på kända filmer som 3ds max använts till är Panic Room, Minority Report, Swordfish, Driven, Tomb Raider, X-Men (båda två), Mission Impossible 2, South Park: Bigger Longer & Uncut, Den Gröna milen, ja listan kan göras lång.
Character Studio 3 och Reactor
Tillsammans med
studentlicensen av 3ds max 4.2 får man programmen
Character Studio 3 och
Reactor. Jag tänker inte använda den här recensionen
till dessa
insticksprogram, men en kort presentation är det i
alla fall värda. Character Studio 3
är en tillbyggnad, insticksprogram, till 3ds max. Med
hjälp av Character
Studio kan man på ett lättare sätt skapa olika
karaktärer som namnet så
fint antyder. Eller varför inte göra en hel publik
och styra deras
beteende?
Reactor är även
det ett insticksprogram till 3ds max vars tanke är
att få objekt att
bete sig mer normalt. Man kan t ex få ett rep att
bete sig väldigt
realistiskt eller få en duk att ryckas av bordet som
om det vore på riktigt.
Objekten kan ta hänsyn till vind och gravitation.
Nästa sida » |
Utskriftsvänligare version
Diskutera denna recensionen i vårt forum!