Innehåll

3ds max 4.2

Inledning
Varför 3ds max 4?
Character Studio 3 och Reactor
Historia
Termer att lägga på minnet
Kom igång
Modellera
Material och materialeditorn
Rendering
Modellerar vidare
Mer avancerat
Lära sig mer
Priser
Slutsats


Tack till PCG AB som lånade ut produkten för recension.

21/9 -2002 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Historia

Programmet har en lång historia bakom sig. Den första versionen av 3D Studio MAX presenterades vid National Association of Broadcasters show i Las Vegas i april 1996. Då var det Autodesks dotterbolag Kinetix som utvecklade programmet. Före MAX-serien fanns det ett antal MS-DOS-baserade föregångare, men i och med att MAX-serien presenterades gjorde man en helt ny applikation som fungerar i Windows NT miljö och har ett smidigt användargränssnitt (GUI).

När man köper en kopia av MAX följer också MAX källkod och ett programutvecklingskit (SDK) med. Med hjälp av detta kan användare som kan C++ utveckla egna insticksprogram.

3D Studio MAX version 2 släpptes ett år senare, i oktober 1997. Nytt i den nya versionen var bland annat NURBS (som är en förkortning av non-uniform rational b-splines), raytraced maps och material, bättre partikelsystem, MAXScript, Lens Effects osv. I maj 1998 släppte Kinetix en påbyggnad av version 2 med namn 3D Studio MAX version 2,5 där man bättrat på NURBS-verktygen, MAXScript m.m.

1998 hände även en annan sak. Autodesk köpte upp Discreet Logic, som gjort effekt- och ritprogram. Kinetix Multimedia Division blir en del av nya Discreet.

1999 släpps 3D Studio MAX version 3. Inte helt oväntat har man integrerat nya spännande funktioner och utvecklat de gamla ännu mer. De största förbättringarna är den nya antialiasingtekniken vid rendering, schematisk översikt, X-Refs och renderingseffekter som tidigare enbart kunnat användas med Video Post.

Den 23 januari 2001 skeppades 3ds max 4 ut i världen. Nu har man bytt namn från 3D Studio MAX till 3ds max, vilket var kortare och bättre. Ingenting är bra nog för att inte kunnas göra bättre, och man vidare utvecklar de redan befintliga teknikerna och har gjort ett nytt IK- system, integrerat programmet Combustion, Interaktiv rendering med mera.

Under sommaren 2002 släpptes 3ds max 5, som är det senaste tillskottet i serien. Nya Gizmos, Radiosity Renderare, Tonade modifierare och ett nytt sätt att ge sina objekt texturer. Med hjälp av Unwrap UVW är det mycket lättare att passa in texturer. Dessutom har 3ds max 5 en Toon Rendering, som gör att man kan få Ink-and-paint utseende på sina renderingar, d v s ett teknat utseende. Nytt system för att bygga skelett och nya sorters lampor har man lyckats bygga in. Givetvis finns det en ofantlig mängd med andra funktioner också. Läs mer om 3ds max 5 och hos Discreet och hos PCG AB.


« Föregående Nästa sida »

 

21/9 -2002 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!