Tack till PCG AB som lånade ut produkten för recension.
21/9 -2002 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se
Utskriftsvänligare version
Programmet
har en lång historia bakom sig. Den första
versionen av 3D Studio MAX presenterades vid National
Association of
Broadcasters show i Las Vegas i april 1996. Då var
det Autodesks
dotterbolag Kinetix som utvecklade programmet. Före
MAX-serien fanns
det ett antal MS-DOS-baserade föregångare, men i och
med att MAX-serien
presenterades gjorde man en helt ny applikation som
fungerar i Windows NT
miljö och har ett smidigt användargränssnitt
(GUI).
När man köper en
kopia av MAX följer också MAX källkod och ett
programutvecklingskit (SDK)
med. Med hjälp av detta kan användare som kan C++
utveckla egna
insticksprogram.
3D Studio MAX
version 2 släpptes ett år senare, i oktober 1997.
Nytt i den nya
versionen var bland annat NURBS (som är en
förkortning av non-uniform
rational b-splines), raytraced maps och material,
bättre partikelsystem,
MAXScript, Lens Effects osv. I maj 1998 släppte
Kinetix en påbyggnad av
version 2 med namn 3D Studio MAX version 2,5 där man
bättrat på
NURBS-verktygen, MAXScript m.m.
1998 hände även
en annan sak. Autodesk köpte upp Discreet Logic, som
gjort effekt- och
ritprogram. Kinetix Multimedia Division blir en del
av nya Discreet.
1999 släpps 3D
Studio MAX version 3. Inte helt oväntat har man
integrerat nya spännande
funktioner och utvecklat de gamla ännu mer. De
största förbättringarna
är den nya antialiasingtekniken vid rendering,
schematisk översikt,
X-Refs och renderingseffekter som tidigare enbart
kunnat användas med
Video Post.
Den 23 januari 2001
skeppades 3ds max 4 ut i världen. Nu har man bytt
namn från 3D Studio MAX
till 3ds max, vilket var kortare och bättre.
Ingenting är bra nog för
att inte kunnas göra bättre, och man vidare utvecklar
de redan
befintliga teknikerna och har gjort ett nytt IK-
system, integrerat
programmet Combustion, Interaktiv rendering med mera.
Under sommaren 2002
släpptes 3ds max 5, som är det senaste tillskottet i
serien. Nya Gizmos,
Radiosity Renderare, Tonade modifierare och ett nytt
sätt att ge sina
objekt texturer. Med hjälp av Unwrap UVW är det
mycket lättare att
passa in texturer. Dessutom har 3ds max 5 en Toon
Rendering, som gör att
man kan få Ink-and-paint utseende på sina
renderingar, d v s ett teknat
utseende. Nytt system för att bygga skelett och nya
sorters lampor har
man lyckats bygga in. Givetvis finns det en ofantlig
mängd med andra
funktioner också. Läs mer om
3ds max 5 och hos Discreet och hos PCG
AB.
« Föregående | Nästa sida » |
Utskriftsvänligare version
Diskutera denna recensionen i vårt forum!