Innehåll

Gigabyte GA-8PE667 Ultra

Inledning
Specifikationer
Paketets innehåll
Layout
BIOS
Överklockning
Tester
Sammanfattning


26/11-02 | Niclas Alfinson | nizenco@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Tester

För alla tester nedan användes följande system:

• Intel Pentium 4 2,4 Ghz, 533 Mhz busshastighet.
• 2* 256 MB Twinmos PC3200 minnen @ 2-5-2-2
• Processor-: Minnes-ratio: 1:1
• Seagate Barracuda IV 80GB
• Inno3d Geforce 4 Ti4200 64MB @ 300/600
• Windows XP Professional SP1
• Nvidia Detonator 40.72
• Senaste drivrutiner till kortet som fanns tillgängliga vid test (2002-11-15)

Mjukvaran som användes för att testa moderkortet var dessa:

• 3D Mark 2001 SE build 330
• PC Mark 2002
• Sisoft Sandra 2003 build 2003.1.9.26
• Unreal Tournament 2003

Moderkorten som användes var Gigabyte 8PE667 Ultra (Intel 845PE) och Albatron PX845ES (Intel 845E). Eftersom det gick utmärkt att köra med processornsbusshastighet i 166 Mhz på båda moderkorten valde vi att även inkludera dessa i testerna.

3D Mark 2001
Vi börjar med att ta oss en titt på Direct3D-prestandan i form av ett test med 3D Mark.


Som ni kan se är det inga stora skillnader korten emellan, och de skillnader som finns är inom felmariginalen.

PC Mark 2002 CPU
Vi går snabbt över till PC Mark och tittar på CPU-poängen.

Också här kan vi se att korten presterar mycket lika. Dock kan vi se en liten tendens till att Albatron-kortet är snabbare, men eftersom skillnaderna är såpass små är det svårt att säga något med säkerhet.

PC Mark 2002, Memory
PC Mark i form av minnespoäng.

Än en gång ligger allt inom felmarginalen och en överklockning ger betydligt mer poäng.

Sisoft Sandra 2003
Vi tittar på minnesprestandan med hjälp av Sisoft Sandra 2003, Memory Bandwidth Benchmark.

Här ser vi en ordentlig ökning vid överklockning. Men som ni säkerligen vet är Sisoft Sandra ett program som får fram teoretiska värden, alltså kan vi nästan förutsätta att prestandaskillnaden i verkligheten inte är såpass stor.

Unreal Tournament 2003
Nu går vi över och testar Open GL-prestandan i form av Unreal Tournament 2003, 1024*768 flyby.

Unreal Tournament 2003
Vi fortsätter med Unreal Tournament 2003, nu är det botmatch 1024*768 som skall användas.

Under Unreal testerna kunde vi för första gången se en tendens till att Gigabyte-kortet är snabbare. Skillnaden i "botmatch"-delen är på ungefär 3-3,5 %. Men denna skillnad är för liten för att man skall kunna känna den vid spel.

Vi märkte inte några som helst stabilitetsproblem med detta moderkort under våra tester. Testdatorn har stått och loopat både 3D Mark och Prime konstant i mer än två dagar utan några problem.

Sammanfattning

Som sammanfattning kan man säga att moderkortet höll för mina högt ställda förväntningar. Det presterar bra samtidigt som det är stabilt och har många bra funktioner. Layouten är delvis nytänkande men det finns trotts detta några mindre missar. Varför har man färgkodat frontpanelskontakterna utan att skicka med en bild i färg på hur den är uppbyggd?

De största nackdelarna med detta moderkort är avsaknaden av Firewire- och SATA-kontakter. Många känner säkerligen att de inte har användning för detta, men eftersom SATA mer och mer kommer ta över marknaden för hårddiskar framöver skulle en sådan kotroller vara önskävrd.

Priset för detta kort är inte så saftig som man skulle kunna tro, det ligger på runt 1800 SEK inklusive moms. Detta får anses mycket humant med tanke på vad man får med, både i lådan och på moderkortet.

Fördelar Nackdelar
Layouten. Ingen Firewire.
De integrerade funktionerna. Placering av ATX 12v-kontakten.
Stabiliteten. Ingen SATA-kontroller.
Överklockningsmöjligheterna.  




« Föregående  

 

26/11-02 | Niclas Alfinson | nizenco@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!