Secret Weapons Over Normandy

Spelet
Grafik
Ljud
Spelkänsla

15/4 - 04 | tkh | tkh(at)64bits(punkt)se

Utan att vara någon expert på vare sig flygsimulatorer eller flygplan i allmänhet har jag denna gång fått just ett flygspel på mitt bord. Det första jag märker är att det är Totally Games och Lucasarts som står för produktionen, vilket bådar gott. Bra namn – bra spel. Eller?

Spelet utspelar sig under andra världskriget och "självklart" kämpar man med de allierade mot axelmakterna. Huvudpersonen heter James Chase och är ett flygaräss från Amerika som ska hjälpa till i luftstriderna i och runt England. De flygplan som spelet bjuder på är autentiska plan från andra världskriget, både sådana som användes och prototyper som aldrig kom i produktion.

Spelet

Utan någon som helst förvarning eller uppvärmning kastas man in i kriget. Men någon träning behövs inte, de första två uppdragen är så pass lätta att de klaras av hur förvirrad man än är. Därefter krävs det att man lärt sig vad som är vad, både på fältet och på skärmen, och dessutom vad som måste göras för att klara ett uppdrag på bästa sätt. Det går alltså att klara av uppdragen olika bra. Dels finns det primära och sekundära mål, men även bonusmål. Beroende på resultaten kan man utrusta sitt plan på olika sätt till nästa uppdrag. Det kan handla om uppgraderingar av hastighet/styrka, övriga flygegenskaper eller mer utrustningsmöjligheter. När ett plan är fullständigt uppgraderat får man lägga sina uppgraderingar på andra plan eller spara dem till senare.

Allt eftersom spelet lider får man nya plan och nya vapen. Till i princip varje uppdrag får man välja flygplan och sekundärt vapen. Beroende på uppdragsutformningen bör man välja "rätt konfiguration" då de olika målen bör tas om hand på olika sätt. Eftersom det inte i förväg går att förutspå de exakta förhållandena i uppdraget är det tur att man kan få tips på vad som är bra att använda till uppdraget. Men då alla har sina egna flygstilar är inte alltid de förvalda planen eller sekundärvapnen optimala.

Väl ute på fältet ställs man mot både mål på marken och i luften. De senare är såklart lite svårare att träffa, därför får man lite hjälp med det. Ett extra sikte visar var man ska skjuta för att träffa målet, vilket ibland känns lite för lätt. Det är bara vid dueller mot bra flygplan som man får kämpa för att skjuta ned sitt mål. Liknande hjälp fås vid fällande av bomber, vilket är väldigt tur. Ett stort sikte på marken visar var bomben kommer att landa, och kombinerat med ”visa-mitt-mål”-knappen går det att sikta ganska bra. Trots denna hjälp är det ändå lurigt att lära sig hur man bombar på bästa sätt. Utan de funktionerna skulle bomber inte vara ett vettigt alternativ som sekundärt vapen.

Andra hjälpmedel i strid är radar och riktmärkte. Detta märke gör den annars ganska röriga radarfunktionen lite överflödig, för man ser hela tiden vilket avstånd det är till sitt mål och i vilken riktning det befinner sig. Lite för mycket hjälp kan tyckas – men emellanåt ett måste för att inte tappa bort målet.

Hela spelet går inte ut på att flyga, i vissa deluppdrag befinner man sig bakom spakarna till någon monterad kanon. Vid första tillfället en trivsam variation, men den blir faktiskt långtråkig efter några nedskjutna plan. Kanonen kan vara både monterad på marken och sitta i ett större plan där man endast har som uppgift att skydda sig själv och övriga plan i skvadronen. Tyvärr är det dessutom väldigt lätt att sänka alla plan som flyger omkring då man själv aldrig behöver tänka på att flyga, speciellt då det finns möjlighet att sänka spelets hastighet...

För vad är det egentligen med denna "bullet time", eller "reflex time", som det heter här? Det var något jag verkligen inte hade väntat mig av spelet, och visst är det häftigt att få höra alla ljud i slow motion, men hur verklighetstroget är det egentligen? Ska funktionen efterlikna någon sorts adrenalinkick som gör att man får bättre reaktioner och dylikt? Visst är det väldigt praktiskt att få lite hjälp med siktandet när motståndarna måste skjutas ned väldigt snabbt, men det hade kunnat balanserats upp på annat sätt. Nej, denna funktion hade jag klarat mig utan, och faktum är att jag försökte undvika den så gott jag kunde för att få ut mer av spelet. Tyvärr är det stundvis i princip omöjligt att klara sig utan den då vissa fiender måste sänkas så fort som möjligt. Men hur realistiskt är det egentligen? Och realiteten är väl ganska viktigt i spel som är gjorda för att återge något verkligt? Detta leder oss in på de övriga delarna; grafik, ljud och spelkänsla.