Innehåll

Aspire 5021WLMi

Inledning
I förpackningen
Utseende, byggkvalité & funktioner
Genomgång av komponenter
Skärm
Tangentbord
Touchpad
Högtalarna
Ljudnivå och värmeutveckling
Testsystem
Prestandatester 1
Prestandatester 2
Prestandatester 3
Överklockning & batteritest
Slutsats


16/02-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Prestandatester 3

I den här delen kommer vi att fokusera på hur datorerna klarar sig i spel. Vi kommer i följande stycken att se vad systemen går för i tre av dagens mest krävande spel. Doom 3
Doom 3 är ett spel som ställer höga krav på såväl processor som grafikkort. Vi använde oss av ID-softwares eget medföljande timedemo för att testa prestandan. Inställningarna vi använde var High Quality i upplösningarna 800x600 och 1024x768 med och utan fyra gånger kantutjämning och åtta gånger anisotropic filtering.

I lägre upplösning har referenssystemet baserat på Radeon 9700Pro ett litet övertag mot Aspire 5021WLMi, även då vi kör med ett överklockat grafikkort. Vårt överklockade system tar sig dock förbi när vi höjer upplösningen till 1024x768. Prestandan ser dock inte alls lika bra ut när vi kör Aspire 5021WLMi på batteri. Prestandan hamnar på blygsamma 30 fps; gränsen för spelbar upplösning, i den lägre upplösningen. När vi höjer upplösningen faller prestandan ner på den ospelbara nivån 20 fps.

Efter att ha lyckats köra Doom 3 i upplösningarna 800x600 och 1024x768 provar vi med kantutjämning och anisotropic påslaget. Referenssystemet och Aspire 5021WLMi med originalklockning får kämpa hårt för att hålla prestandan på en spelbar nivå i den lägre upplösningen. Med överklockat grafikkort finns det lite mer marginal att gå på. När vi höjer upplösningen lyckas vi inte få spelbar prestanda på något av systemen. Med ett överklockat X700 blir resultatet något bättre dock räcker det inte för att spelet ska bli spelbart. Med Aspire 5021WLMi på batteri blir prestandan helt ospelbar i samtliga upplösningar. FarCry
FarCry är ett spel som funnits på markanden under en längre tid. Trots detta ser det fortfarande grafiskt mycket tilltalande ut. Prestandakraven är inte riktigt lika höga som för de övriga speltesterna, men det krävs fortfarande en bra maskin för den som vill kunna köra spelet med kantutjämning och anisotropic filtering. Vi testade spelets prestanda med hjälp av ett timedemo från banan Training. Inställningarna vi använde oss av var Very High i upplösningarna 800x600 och 1024x768 med och utan fyra gånger kantutjämning och åtta gånger anisotropic filtering.

I lägre upplösning har referenssystemet baserat på Radeon 9700Pro ett litet övertag mot Aspire 5021WLMi, även då vi kör med ett överklockat grafikkort. Vårt överklockade system tar sig dock förbi när vi höjer upplösningen till 1024x768. Prestandan ser dock inte alls lika bra ut när vi kör den bärbara dator på batteri. Resultatet hamnar på gränsen till spelbar i den lägre upplösningen, dvs. 30 fps. När vi höjer upplösningen faller prestandan ner på den ospelbara nivån 20 fps.

Med kantutjämning och anisotropic påslaget lyckas vi fortfarande få bra spelprestanda i den lägre upplösningen. Aspire 5021WLMi med originalklockning får dock kämpa desto hårdare för att hålla prestandan på en spelbar nivå när vi höjer upplösningen till 1024x768. Med överklockat grafikkort får vi lite mer marginal att gå på. Det är dock inte förrän i den högre upplösningen som Aspire 5021WLMi med överklockning lyckas prestera bättre. När vi kör Aspire 5021WLMi med batteri fortsätter prestandan att vara ospelbar i samtliga upplösningar. F.E.A.R.
F.E.A.R. är ett av de senaste och absolut mest krävande spelen på marknaden idag. Utvecklarna har valt att balansera spelet så att det framförallt kräver mycket av datorns grafikkort, dock behövs det även en snabb processor och mycket minne för att spelet ska flyta bra. Vi testade spelet med hjälp av utvecklarnas egenutvecklade demo för att testa prestandan. Inställningarna vi använde oss av var Medium, upplösningarna 800x600 och 1024x768. Då spelet är mycket krävande, avstod vi från att använda oss av kantutjämning och anisotropic filtering. Med tanke på att prestandan varierar kraftigt i spelet valde vi att även ta med det lägsta prestanda-värdet; se strecket på staplarnas mitt.

I F.E.A.R. ser vi ett trendbrott i förhållande till de övriga testerna. Referenssystemet, Radeon 9700Pro, har inte längre något övertag gentemot Aspire 5021WLMi med överklockat grafikkort. Det får även ge vika i upplösningen 1024x768 när vi kör med orginalklockning på grafikkortet. I den här upplösningen hamnar dock båda systemen under spelbar nivå. När vi kör Aspire 5021WLMi med batteri hamnar prestandan på en ospelbar nivå; i samtliga upplösningar.

Subjektiv spelupplevelse
Den subjektiva upplevelsen efter att har kört igenom spelen i olika upplösningar, med och utan AA och AF, är att inget av systemen riktigt klarar av att köra spelen i upplösningen 1024x768 utan att det hackar. Troligtvis beror detta på att systemen bara utrustats med 512Mb RAM-minne. Under spelens gång får hårddisken stundtals arbeta mycket hårt då RAM-minnet inte riktigt räcker till. För den som tänkt spela spel är med andra ord mer minne att föredra.

Sammanfattning av prestandatest 3

Aspire 5021WLMi visar sig klara av att köra samtliga spel med höga inställningar i upplösningen 800x600. I det något äldre FarCry kan vi till och med använda oss av kantutjämning och ändå få spelbar prestanda, något som vi inte riktigt hade hoppats på innan vi började testa. Över lag så är vi positivt överraskade att det faktiskt går att spela samtliga spel med så här pass höga inställningar. Helhetsomdömet är att spelen flyter och ser, trots lägre upplösning, riktigt bra ut. Aspire 5021WLMi är dock en dator som inte funkar lika bra att spela krävande spel på med när man kör på batteri och har batterisparfunktionerna aktiverade. Det är med andra ord viktigt att se till att stänga av dessa innan man börjar spela. När man väl inaktiverat dessa uppnår man mer eller mindre samma prestanda som när den externa strömkällan är inkopplad.


« Föregående Nästa sida »


16/02-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!