Tack till Albatron, Abit och AMD som gjorde denna recension möjlig.
10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se
I samband med överklockning av grafikkortet använde vi oss av det välkända programmet Powerstrip. Vi höjde klockfrekvensen på kärnan och minnet till dess att vi upplevde såkallade visuella artefakter eller att systemet började bli instabilt. När vi uppnått maximal klockfrekvens loopade vi ett FarCry-demo under en timmes tid, detta för att kontrollera så att grafikkortet var helt stabilt i den överklockade hastigheten.
Efter ett tags laborerande fick vi fram att 567 MHz på kärnan och 383 MHz (766 MHz effektivt) på minnet var den högsta stabila överklockningshastigheten. Skillnaden blev således en ökning med 17 MHz på kärnan och 33 MHz (66 MHz effektivt) på minnet, vilket är en blygsam ökning. Värt att nämna är att överklockningspotentialen kan variera en del mellan olika kort, dvs. det är inte omöjligt att vi fick ett mindre klockvänligt exemplar.
Prestandaökningen vid överklockning är ganska blygsam; mellan 4% och 6%. Störst ökning får vi i Quake 4. Trots överklockning så åstadkommer vi inte spelbar prestanda i F.E.A.R.
När vi höjer upplösningen till 1024x768 visar sig överklockningen ge större procentuell utdelning. Nu är prestandaskillnaden mellan 5% och 9%. Störst ökning får vi i Quake 4 och lägst i FarCry.
Sammantaget kan vi konstatera att Albatron 7300 GS inte tillhör kategorin grafikkort med hög överklockningspotential. Överklockningen medför en marginell och knappt märkbar prestandaökning i spel.
« Föregående | Nästa sida » |
Utskriftsvänligare version
Diskutera denna recensionen i vårt forum!