Innehåll

Albatron 7300 GS 256MB

Inledning
Förpackning och tillbehör
Specifikationer
Layout & funktioner
Testsystem
FPS: Battlefield 2, Half Life 2, Oblivion
FPS: Far Cry, F.E.A.R, Quake 4
Simulatorer: NFS:MW, X3:Reunion
Strategispel: B&W 2, Earth 2160
Överklockning
HD Videotest
Slutsats


Tack till Albatron, Abit och AMD som gjorde denna recension möjlig.

10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version



FarCry är ett FPS-spel som utspelar sig i exotiska miljöer. Även om spelet har några år på nacken så kräver det en hel del av grafikkortet om man väljer att köra med högre inställningar. Vi testar banorna Training och River för att täcka in såväl inomhusmiljöer som mer krävande utomhusmiljöer. Resultaten slås sedan ihop och delas på två.

I FarCry är prestandaskillnaden mellan de båda korten mycket stor. Radeon X1300Pro har ett rejält övertag i samtliga upplösningar. Albatron 7300 GS har dock spelbar prestanda upp till upplösningen 1024x768. I upplösningen 1280x1024 är däremot spelprestandan för låg för att man ska kunna spela. Radeon X1300Pro klarar sig bra i den här upplösning även om det inte flyter helt felfritt. Helhetsomdömet är att allting flyter genomgående bättre på X1300Pro, framförallt när man befinner sig i utomhusmiljöer. En notis i detta sammanhang är att det förekommer några texturfel när vi kör tester med GeForce 7300 GS.

Med kantutjämning och anisotropic filtering aktiverat sjunker de båda kortens prestanda en del. Albatron 7300 GS har spelbar prestanda i 800x600 medan man utan problem kan spela i upplösningen 1024x768 med ett X1300 Pro.


F.E.A.R är ett av de mest krävande spelen på marknaden för tillfället. Det använder sig flitigt av DX9-shaders, vilket ställer höga krav på grafikkortet. Vi väljer att testa med inställningarna high och medium. Strecken på staplarna utgör det lägst uppmätta fps-värdet, bilder per sekund, i testet.

F.E.A.R är, som vi redan skrivit, ett spel som får de bästa korten på marknaden att svettas ordentligt. Framförallt är det mycket shaderintensivt, något som inte Albatron 7300 GS verkar gilla. Prestandaskillnaden är mycket stor mellan de båda korten. Vi gjorde därför tester med ett antal olika inställningar, dock utan några större förändringar i spelprestandan. F.E.A.R är mer eller mindre ospelbart i alla testade upplösningar.

Då vi upplevde testresultaten som lite väl dåliga, provade vi att installera om drivrutinerna samt testa med två äldre versioner av ForceWare. Resultatet blev dock mer eller mindre detsamma oavsett hur vi gjorde. En gissning är att den sämre prestandan främst beror på dåliga drivrutins-optimerningar. Vi har därför valt att maila NVIDIA för att försöka få en kommentar till det hela. I dagsläget kan vi dock konstatera att GeForce 7300 GS har alvarliga problem att leverera spelbar prestanda i upplösningen 800x600.

När vi testar att använda oss av kantutjämning och anisotropic filtering blir Albatron 7300 GS redan ospelbara prestanda ännu sämre. Med ett X1300 Pro går det att spela i upplösningen 800x600 i både medium och high.


Quake 4 är det mest krävande OpenGL-spelet på marknaden för tillfället. Det bygger på en modifierad version av Doom3-motorn. Precis som Doom3 använder sig Quake 4 av högdetaljerade texturer och mycket dynamiskt ljus och skuggor. Vi testar med inställningen High Quality.

Trenden håller i sig även i Quake 4, ett spel som generellt brukar flyta bättre på NVIDIA:s grafikkort. Albatron 7300 GS klarar sig dock betydligt bättre i detta spel än i de flesta DX9-titlar, vilket framförallt märks genom att man kan spela upplösningen 1024x768. Radeon X1300 Pro presterar ändå klart bättre; så bra att det går att spela i upplösningen 1280x1024.

När vi testar att använda oss av kantutjämning och anisotropic filtering blir skillnaderna mellan de båda korten mycket stor. Albatron 7300 GS prestanda sjunker markant medan X1300 Pro inte påverkas alls på samma sätt. Albatron 7300 GS har spelbar prestanda i 800x600 och X1300 Pro har spelbar prestanda i 1024x768.


« Föregående Nästa sida »


10/04-06 | Henrik Olsson | milohenke@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!