Testsystem & drivrutiner
Prestandatester: grafikkortet
Prestandatester: generella

Tack till Albatron som gjorde denna recension möjlig.

24/06-03 | Daniel Rufelt | xx@64bits.se

BIOS, stabilitet & överklockning

BIOS:et på moderkortet är det sedvanliga Award/Phoenix 6.0, som används av de allra flesta moderkortstillverkare idag. Istället för att använda den vanliga layouten med en huvudmeny så har man istället byggt upp BIOS:et med flikar, och i vissa av dessa finns det ytterliggare undermenyer med inställningar. Vad man tycker av denna ganska ovanliga layout är förvisso en fråga om tycke och smak, men är man van vid moderkort från Asus, som brukar använda en liknande BIOS-layout, kommer man troligtvis känna sig ganska hemma.

Gällande minnesinställningar, strömsparuinställningar och dylikt så går det mesta att ställa in, och det var inget som vi direkt saknade eller något som hörde till det onormala. I och med att det integrerade grafikkortet inte har något eget minne så kan man dock välja en viss mängd av internminnet som ska tilldelas det integrerade grafikkortet. Denna inställning går att välja mellan 8 och 128 MB.

Efter febrilt letande i BIOS fick vi dock, till vår stora förvåning, konstatera att moderkortet nästan helt saknar överklockningsfuktioner. Möjligheten att ändra busshastigheten upp till 200/400 MHz i 1 MHz-steg finns, men eftersom inga möjligheter att ändra varken processorspänning, minnesspänning eller multiplier finns så innebär detta att man inte kan överklocka särskilt bra med moderkortet. Med vår testprocessor, en Athlon XP 2500+, lyckades vi höja busshastigheten till 185 MHz utan att systemet blev instabilt. Troligtvis klarar moderkortet av högre busshastigheter med tanke på att det är nForce2-baserat. Samma processor i ett annat moderkort nådde precis samma busshastighet (om inte spänningen ökades), vilket gör antagandet om att det var processorn som hindrade en högre busshastighet troligt. Möjlighet att ändra förhållandet mellan busshastighet och minneshastighet finns emellertid, likaså goda möjligheter till att anpassa minnesinställningarna efter eget tycke.

Är du intresserad av att veta exakt vilka inställningar som går att göra i BIOS:et rekommenderar vi dig att ta en titt på i moderkortets manual, som finns för nerladdning här.

Skulle man ha valt sådana BIOS-inställningar att man inte får bild på skärmen, och således inte har möjlighet att rätta till inställningarna, så är man tyvärr tvingad att nollställa CMOS (det minne där alla BIOS-inställningar lagras). Detta görs enklas genom att, när datorn är avstängd och moderkortet inte har ström, flytta en bygel och kortsluta ett par pinnar under några sekunder. Detta medför dock att man måste öppna sitt chassi, och det hade naturligtvis varit smidigare med någon form av nollställning som inte involverar fysiskt arbete. En del moderkorts BIOS ignorerar de valda BIOS-inställningarna om en viss knapp trycks ner under uppstart, och en sådan lösning hade varit perfekt på detta moderkort. Troligen går en sådan funktion att implentera i BIOS, och vi kan inte annat än hoppas att tillverkaren väljer att göra det i en framtida BIOS-uppdatering. I och med att moderkortet knappt har några överklockningsfunktioner känns inte avsaknaden av detta som något allvarligt, men det hade helt klart varit trevligt om moderkortet haft någon form av lösning för att komma runt detta problem.

Moderkortets stabilitet var mycket hög och vi hade inga som helst problem med att datorn hängde sig eller liknande även fast vi körde 3DMark03, som belastar datorn mycket hårt, flera dagar i sträck. Detta är något man givetvis ska förvänta sig och kräva från ett moderkort, men som givetvis är viktigt att testa. Många moderkort brukar ha stabilitetsproblem och/eller prestandaproblem då man har minnen monterade i samtliga minnesplatser. Vi provade att montera tre stycken enkelsidiga 256 MB PC3200 DDR-SDRAM-minnen på moderkortet med framgång, moderkortet var lika stabilt som med en modul monterad och vi kunde inte uppmäta någon nämnvärd prestandaförsämring.

Ska vi sammanfatta det hela så finns det mesta man kan önska sig i BIOS, förutom en rad överklockningsfunktioner som lyser med sin frånvaro. Väsentligheten i avsaknaden av dessa funktioner kan naturligtvis diskuteras med tanke på att moderkortet har integrerat grafikkort och är av microATX-storlek och således inte direkt är tänkt att sitta i system som ska överklockas, men det hade trots allt varit trevligt med i alla fall de fundamentala överklockningsfunktionerna. Något som vi också saknar är en form av återställningsfunktion då man valt inställningar som gör att man inte kan starta datorn. I övrigt så är BIOS:et i vår mening både välorganiserat och lättnavigerat.